Vanaf dat mijn zoontje 6 weken was sliep hij na de laatste fles al door tot de volgende ochtend 7 uur. Ik was zo blij en vertelde dat tegen iedereen. Hij is nu 14 weken en het is nu wel anders. Na zijn fles van 19 uur gaat hij in zijn diepe slaap, ik geef hem om 23 uur nog een fles maar daar slaapt hij vaak zelfs doorheen. Klokslag 3.00 uur begint het en gaat hij huilen en sputteren. Ik ga bij hem kijken en dan is een speentje voldoende om hem weer te laten slapen. Soms lijkt het of hij niet eens wakker is. Dan na een half uur is het weer raak en dan rond 4 uur , 5 uur hetzelfde liedje... Hij slaapt daarna uiteindelijk door tot ongeveer 6.45 uur. Ik word gek van deze gebroken nachten en vraag mij wat dit is? Is dit een fase? Herkent iemand dit? Het is zo frappant dat het iedere nacht op zelfde tijdstip begint. Honger heeft hij niet...
Ik haal niet helemaal uit je verhaal of je kindje de voeding van 23:00 ook echt drinkt. Ik denk het wel. Het klinkt alsof je kindje inderdaad gewoon even wakker wordt (en misschien zelfs maar een klein beetje) en dat nog een beetje moeilijk vindt. Hij moet leren om zelf weer in slaap te vallen. Probeer hem eens te laten liggen... Omdat je hem ook een speentje geeft, kan het ook zijn dat je kindje geleerd heeft om alleen in slaap te kunnen vallen met zijn speen. Die kan hij met 14 weken waarschijnlijk zelf nog niet vinden in bed. Probeer zijn speen vlak voor hij echt in slaap valt weg te nemen, op die manier leert hij dat hij ook zonder speen kan slapen. Het is vaak even zoeken wat er aan de hand kan zijn maar let op... kindjes leren snel gedrag aan dus je zit al snel in een gewoonte.