Kruipen niet snappen...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Momfulness, May 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adi

adi Niet meer actief

Boefjesmama, ik kan je angst hierdoor wel snappen hoor. En het is inderdaad vaak niet erfelijk.

Voor je geruststelling heb ik hieronder een schema geplakt van de Nederlandse fysio vereniging. Dit is wat de fysiotherapeuten aanhouden voor de ontwikkeling (daar vertrouw ik dan het meeste op). MIjn kindjes worden hierop gevolgd ivm de vroeggeboorte. Dit zijn overigens de gemiddelde termijnen, want een kindje zou moeten kunnen is ongeveer 3-4 maanden bijoptellen.

Volgens onze fysio is het belangrijkste dat een kind alle fases doorloopt, de termijn wanneer het gebeurt is minder belangrijk. Want zij ziet vaak dat ouders, omdat ze willen dat hun kind 'lekker snel' is, bijv heel vroeg de baby leren zitten. Dan wil zo'n kindje helemaal niet kruipen, en gaat van zitten naar lopen. Dit kindje loopt dan ook relatief vroeg omdat ie vooruit wil komen, en niet kruipt. Dit kan, maar is eigenlijk niet goed voor de motorische en lichaamelijke ontwikkeling. Het kind slaat een hele belangrijke fase over, namelijk zelf baas worden over zn lichaam. Dit gebeurt in de tijger/kruip/optrek fase.

Dus geen zorgen, als hij nu met 8 maanden al tijgert is ie gewoon hartstikke goed op schema.

2. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

@Adi, in het schema zie ik ook dat ze met ongeveer 7 maanden, zelfstandig moeten kunnen zitten. Dat doet Juliën echt nog niet...

3. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    De moeder wist gelijk dat er iets niet klopte. Hij was denk ik bijna een half jaar voordat iemand haar geloofde.

@ Adi: Dank je wel voor je lieve woorden! Ik weet ook wel dat hij gewoon lekker ontwikkelt, maar toch ergens in mijn achter hoofd blijft dat spoken. Moet het echt gaan leren loslaten :)

4. sinada

sinada Niet meer actief

Nou mijn meid van 11 maanden kruipt nog steeds niet. tijgeren als een gek en op der kont schuift ze de hele kamer door maar kruipen nee hoor. Ze heeft er gewoon geen zin in. Lopen aan beide handen doet ze al 4 maanden denk ik.

5. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik snap jullie angst voor achterstand ook heel goed. Mijn zoontje had het heel moeilijk tijdens de bevalling, zijn apgar score was 2-4-5, behoorlijk slecht dus. Hij was ook helemaal wit en bewoog niet, heel eng.
    We zijn nu 2 keer voor controle bij de kinderarts geweest maar alles lijkt nu wel helemaal goed te zijn. Eind dit jaar moeten we voor de laatste keer.

Maar wat Adi ook zegt, het is belangrijker dat ze de fases goed doorlopen. Ik zet mijn zoontje nooit op zijn billen, alleen op mijn knieen voor een spelletje. Hij kan dan ook nog niet echt zitten. Maar dat komt vast wel als hij er zelf klaar voor is.

@luna: dankje!

Share This Page