hallo Mijn kleine meid sliep voorheen heerlijk. Zowel overdag als snachts. We legden haar op bed en weg was ze. Sinds een maand wordt het steeds erger. Zodra je haar neerlegt begint het gekrijs. Het liefst wil ze dat je erbij blijft tot ze in slaap valt. S'nachts ligt ze continue te draaien en woelen en soms is ze wel elk uur eventjes wakker. Bed ritueel is een drama en de nachten breken ons op. We hebben nu een tijdje kindival van VSM gebruikt maar het lijkt niet te helpen. Zou het een andere oorzaak zijn? Of gewoon weer een fase. Iemand die het herkent en tips heeft?
ik heb begrepen dat ze rond de leeftijd van 9 maanden gaan dromen en dat kan heel eng zijn voor ze. helpt troosten? vaak willen ze dan nl.wel bij jou zijn. en hebben ze je gewoon wat meer nodig.
Waarschijnlijk verlatingsangst. Begint rond 9 mnd. Gewoon bij haar blijven tot ze slaapt, en dan steeds eerder weg gaan. En veel kiekeboe spelen.
Verlatingsangst. Bij haar blijven tot ze slaapt en inderdaad veel kiekeboe spelen. Het gaat vanzelf over, maar ze heeft daarvoor wel jullie hulp nodig.
Hoe vaak slaapt ze nog overdag? 3x of vaker? Dan misschien naar 2 slaapjes toe. Misschien is ze overdag en 's nachts niet moe genoeg. Dochterlief hier sliep met een maand of 8 2x overdag en vanaf 11 maanden 1x overdag.
hoi hoi Ze doet 2 slaapjes overdag. S'morgens rond 10 uur slaapt ze zo"n 2/2,5 (soms 3) uur en s'middags rond 16.00 uur meestal een uurtje. Misschien het slaapje in de middag laten vallen?
Klinkt niet als teveel slapen overdag hoor! Zou haar zeker nog twee keer laten slapen. Ik sluit me aan bij de anderen over verlatingsangst. Is weer een fase en die gaat het snelst over wanneer je haar een veilig gevoel geeft. Door er bij te blijven en steeds gerust te stellen. Mocht ze bij jou wel goed slapen, raad ik je dat aan. Dan slaapt iedereen goed en oefen je overdag met kiekeboe spelletjes en in haar eigen bed slapen. Wanneer de fase voorbij is, slapen ze meestal weer als vanouds in eigen bed. Hier wel in ieder geval.
bedankt voor de reacties. Denk dat het voornamelijk indd verlatingsangst is. Merk namelijk de laatste dagen dat als ik de woonkamer al uitloop ze begint te huilen. Maar ik zag gisteravond ook opeens een hoektandje beneden die begint te komen. Zou misschien ook een rol spelen. Verder zou ik dus gewoon moeten toegeven en erbij blijven s'avonds totdat ze slaapt?
Ja hebben wij bij beide kids ook gedaan. Bij dochter duurde het maar een paar weken (1,5/2 maanden, maar duurde het wel een half uur tot ze sliep. Bij onze zoon duurde dat vanaf zn 8 maanden tot 13 maanden, maar die sliep wel steeds binnen 5 minuten. Ik heb er altijd aan toegegeven.