Is fopspeentje nog goed?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mirro, Nov 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Hoi,

Elke ochtend kook ik alle flessen, spenen en fopspenen uit.
    Nu lopen de fopspenen steeds vol met water. Er zit dus ergens een scheurtje of gaatje.
    Kan ik de speen dan nog wel gebruiken?
    Zo niet, dan betekent dat dat ik om de dag een nieuwe speen kan kopen!

Alvast bedankt!

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Gewoon het water eruit knijpen en dan is hij nog goed hoor! Er moet altijd lucht in de speen kunnen anders kunnen ze de speen niet "platzuigen", zeg maar... En door dat gaatje waar de lucht uitkomt, loopt water naar binnen bij het uitkoken...

3. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Ik knijp idd ook het water eruit na het uitkoken.
    Kan geen kwaad, wordt beetje dure zaak om iedere dag nieuwe te kopen.

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Is dat om een speciale reden dat je spenen en flessen nog uitkookt? Ik doe dat nooit meer.

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Als je kindje nog maar een maand is, is het denk ik wel verstandig om het te doen, maar om de dag kan ook wel, vertelde onze kraamhulp.
    Na een maand of twee deed ik het nog maar 2x per week, en daarna steeds minder vaak.
    Inmiddels ben ik er ook mee gestopt. Flesje gaat in de vaatwasser.
    Speentjes neem ik vaak mee in bad, worden ze ook lekker fris van.

6. Tamio

Tamio Niet meer actief

Oh ik had niet goed opgelet, toen kookte ik de fopspenen ook nog uit ja.

7. mirrem

mirrem VIP lid

Apr 14, 2008
    9,460
    1
    36
    Gelderland
    Huh? Ik doe het nog steeds elke dag. Zowel de fles als de fopspenen. Is dat niet meer nodig dan?

8. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    Hier hetzelfde, elke dag trouw! Dus ik vraag me nu ook af of dat echt nog wel nodig is.

9. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ik doe het ook niet meer zo vaak. Eens in de zoveel tijd alles uitkoken, speentje gaat gewoon elke dag onder de kraan tijdens de afwas maar meer ook niet.

10. mussie

mussie Fanatiek lid

Jan 5, 2006
    2,000
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb de spenen en flesjes tot dat ons mannetje een jaar was elke dag uitgekookt. Nu kook ik ze nog 1x in de week uit. Ook staan de flessen nog steeds in de koelkast :oops:
    Door het uitkoken komt er altijd water in de fopspenen. Even er uitknijpen en weer afspoelen,en dan klaaaaaar :)

Liefs, mussie

11. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    waarom zou je dan steeds nieuwe moeten kopen?

er staat op de verpakking volgens mij dat ze met een scheurtje niet meer gebruikt mogen wordne, al zie ik ook geen gevaar...maar ze kosten ook niet veel dus ja!

suc6

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik dacht dat steriliseren moest tot 6 maanden?
    maar de afwasmachine wordt zo heet, dat is praktisch ook hetzelfde effect.

13. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik heb borstvoeding gegeven tot 6 maanden dus heb geen flessen en spenen hoeven uitkoken maar de fopspeentjes kookte ik niet zo vaak uit hoor. Ze stopt haar speelgoed ook in haar mond en dat kook ik ook niet uit denk ik dan maar.

14. moorske

moorske Actief lid

Jan 4, 2008
    479
    0
    0
    wanneer moet je speentjes eigenlijk vervangen? pas als ze kapot zijn, of om de zoveel weken?

groetjes sandy

15. Ja, precies, dat is ook mijn gedachte: zogauw baby's alles wat ze te pakken krijgen in hun mond stoppen (speelgoed enzo) vind ik het dagelijks steriliseren van flessen en spenen echt onzin. Als een speen buiten op de grond is gevallen, oke.
    Maar zeker als je kind gaat kruipen, handjes over de vloer en daarna ook in de mond, zou ik dus ook niet acuut een speen gaan uitkoken als ie binnen eens op de grond viel.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief een kind zijn speen gebruikt. Jelle gebruikt zijn speen alleen in bed, en ja, daar valt ie dus wel eens naast. Maar ik kook hem eigenlijk nooit uit.

Ik geloof dat geadviseerd wordt om de zoveel weken. Maar of de fabrikant dat nou (natuurlijk in hun eigen voordeel) adviseert of het CB ook, dat weet ik eigenlijk niet.
    Ik zelf heb nu al zo'n half jaar hetzelfde speentje voor Jelle.
    Nouja, heb er 1 voor in bed, 1 voor mee in de wandelwagen (als we de hele dag op stap gaan) of uit logeren, en 1 op het KDV.

16. mussie

mussie Fanatiek lid

Jan 5, 2006
    2,000
    0
    0
    Noord-Holland
    Als er een scheurtje in het speentje zit, mogen ze niet meer gebruikt worden. Dat is gevaarlijk nl. Spenen horen om de 3 maanden vervangen te worden, staat op de verpakking volgens mij.
    En ja, ik zal wel een teut zijn wat uitkoken betreft. Maar ik vind het gewoon niet fris als ik het niet doe :oops: En hier ook normaal gesproken alleen een speen in zijn bedje. Tenzij hij niet lekker is, dan wil hij zijn speentje in zijn mondje houden.

Liefs, mussie

17. Yuntje

Yuntje Bekend lid

Mar 16, 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    Zover ik weet elke 3 maanden

18. joyce30

joyce30 Actief lid

Aug 7, 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Ik heb ergens gelezen dat je een speentje om de zoveel maanden kan vervangen .
    Als er scheurtjes en zo in komen .

Uitkoken adviseren ze tot 6 maanden .
    Ik doe het zelf een beetje om de dag .
    Ik doe dat omdat ik heb gelezen dat je dan je kindje went aan bacterien .
    Soms gaan de flesjes in de vaatwasser op 70 graden .

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als er een scheurtje inzit (wat bij de Ts niet is, zoals ik het begrijp) kan dat verder scheuren als ze erop zuigen, met als gevolg dat ze een stuk van de speen in hun keel krijgen.. Bij die hele kleintjes zal een speentje niet zo snel scheuren, maar als ze enemaal tandjes hebben kan dat soms wel gebeuren...

Overigens vind ik speentjes best duur hoor... Jelle wil alleen de Bibi en die kosten meestal rond de €3.29... En ik heb er steeds 3 nodig...

En iemand had het over flesjes in de koelkast? :oops: Ik zet ze ook nog steeds in de koelkast... Dat is inmiddels zo'n gewoonte geworden dat ik het zo maar laat... :)

Ik kook de speentjes nu ook niet meer uit... Soms spoel ik ze af, maar meer ook niet... Maar Jelle is ook al wat ouder.. :) Als ik zie wat hij allemaal in zijn mond stopt, ga ik me echt niet druk maken over een speentje dat gevallen is... :)

20. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,843
    3,361
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik kook de spulletjes nog maar 1x in de week uit. Fopspeentjes gaan regelmatig (meermalen per dag) onder de kraan en dan in de koelkast, maar dat is puur omdat Fae dat prettig vind, zo'n koud speentje.

Share This Page