wat ik me afvraag ben helemaal gek op sushi (heb al toxoplasmose gehad ) mag ik dit nu ook gewoon eten aan het begin wel gegeten omdat ik niet wist dat ik zwanger was (tot aan de 20ste week )maar hoe zit dat heb er zo'n zin in heb wel al de vegetarische gehad maar dan mis ik toch wat
Hangt van je verloskundige / gyn af... Bij mij werd het niet afgeraden zolang het maar echt heel vers was maar ik geloof dat het standaard wordt afgeraden om rauwe vis te eten. Heb trouwens bij beide gewoon sushi gegeten maar wel bij heel goeie Japanners.
Na heel hard zoeken (ook een echt liefhebber) nooit een eenduidig antwoord op gevonden/gekregen. Mijn vk zegt dat het mag (indien heel vers idd), voldoende betrouwbare bronnen zeggen nee (binnen en buitenland). Ik geloof trouwens om listeria gaat en een parasiet die tijdens de zwangerschap niet te behandelen is, niet toxoplasmose dus ( maar ik kan er naast zitten zoektocht is al weer even geleden). Ik denk dat het wel mee valt maar durf het zelf niet aan, houd het nog maar even bij maki met gefrituurde garnaal enzo (ook lekker) straks weer genieten van de rest.
ja echt wel en ik maak het meestal zelf dus dan kan ik er wel wat lekkers van maken , lekker garnaal met advocado
Ik heb het een paar weken geleden twee keer gegeten bij de Japanner. Het was allemaal vers en heb er heerlijk van gesmuld! Wel heb ik voor de zekerheid de Sint Jacobsschelp laten liggen. Maar de tonijn, zalm, zwaardvis, garnaal, zeebaars, inktvis e.d. heb ik gewoon gegeten... Wel opgelet dat ik niet in dezelfde week nog een keer fanatiek roofvissen ging eten ( i.v.m. de kwik die er in zit geloof ik ). Tot op heden nergens last van gehad. Ik ga het gedurende de zwangerschap zeker nog eens eten. Wel let ik echt op een restaurant waar alleen verse vis wordt bereid. Ik vraag het van tevoren en als ik het dan nog niet helemaal vertrouw, dan eet ik de vegetarische of gefrituurde dingen. Je hoort wisselende berichten over het eten van rauwe vis. Mijn gyn zei dat het wel kon, mits ik oplette waar ik at. Als je het aandurft ( wat prima kan! ), geniet ervan!
Ik dacht dat het mocht en heb op een gegeven moment zelf lekker verse rauwe zalm gehaald en met soja gegeten. Maar ik kreeg van de vk te horen dat rauwe vis niet mocht (terwijl ik had gelezen dat het wel mocht). Ik lees overal iets anders. Ik durf het dus niet meer en wacht met sushi tot na de bevalling. In die eerste week na de bevalling gaan we sushi halen..... Ik denk eigenlijk dat het echt niet veel kwaad kan, als het vers is (maar ik durf het toch niet meer).
Als de sushi vers is mag je ook gewoon rauwe vis sushi zei mijn verloskundige. Dus niet uit zo'n bakje bij de ah, maar gewoon bij een japans sushi restaurant en dan kun en mag je in principe alles eten. Pas wel op met roofvissen zoals tonijn i.v.m. de dioxines (alhoewel, op 1 stukkie sushi zit natuurlijk heel weinig tonijn, dus al zou je er daar een paar van eten krijg je nog weinig binnen). Geniet er lekker van!!!
Ik ben ook gek op sushi en dan vooral op tonijn en zalm. Voor de zekerheid heb ik de hele zwangerschap geen sushi met tonijn en zalm gegeten. Dus alleen sushi met bijvoorbeeld garnaal, krab of gefritureerde sushi rollen. Mis de tonijn en zalm wel heel erg hoor, gelukkig nog maar zo'n 6 weken
het probleem is dat je nooit zeker 100% weet of je enige stukje rauwe vis wel vers is. Het kan een hele goede japaner zijn of niet, maakt niet uit. De versheid kan je ook niet zo 1-2-3 checken want je bent niet in de keuken en koeling geweest... bacterie die op vis kan zitten komt meestaal voor dat het wordt bewaard boven de 6-7 graden, het kan uurtje zijn of paar uurtjes, is al voldoende. De bacterie bestaat niet meer als de vis wordt verhit... dus het is risico of wel heel kleine maar wel. Het besmetting loopt ook zonder verschijnselen dat wil zeggen zelf zal je niks merken van besmetting, wel je baby. ik ben zelf en mijn man ook erg dol op sushi.. maar ik laat het staat voor goede doel! Ik durf al amper haring halen bij de visboer want je weet het nooit.. voor 1000 vrouwen kan het geen kwaad en voor enige kan wel, daar wil ik bij niet zitten
laatst nog zelf gemaakt: oa met gerookte zalm (van de visboer dan wel he0, surimi, avocado, komkommer, gamba en omelet (?!) was erg lekker vooral de combi gerookte zalm avocado!
Toen ik zwanger was van mijn dochter was het advies van mijn vk dat het beter was om geen rauwe vis te eten. Inmiddels is hun advies aangepast, dat heben ze ook toegelicht; de inzichten zijn nu anders. Rauwe vis mag wel, maar dan wel erg vers. Ik eet wel sushi bij de jappanner, maar dan eet ik qua rauwe vis alleen de zalm. Tonijn wordt wel afgeraden tijdens zwangerschap en van de zalm heb ik gevraagd of deze dagvers is en dat is het geval... Blijft lastig hé, al die keuzes die je moet maken...
Idd, rauwe vis alleen als t vers is. Maar natuurlijk zeggen ze allemaal dat ze de verste vis gebruiken. Ik twijfel er aan. Wat ook een lekkere optie is voor sushi is rou song (肉鬆 ofwel apenhaar (blijkbaar noemen ze dat zo in t nederlands). Of yu song (魚鬆, de visversie. Ik weet alleen niet of elke toko deze heeft.
Hier ook gewoon sushi gegeten. Ik kijk wel waar ik het eet en dat is eigenlijk alleen de wat duurdere restaurants waarvan ik weet dat het echt vers is. Voorverpakte sushi in de supermarkt of restaurant die een klein beetje sushi op de kaart hebben eet ik dus niet.
Ik eet elke week verse gerookte zalm en haring, dat is geen probleem volgens de gyn en de verloskunige. En ik geniet ervan! Moet jij ook doen!
Ik heb zelfs dromen over California Rolls... maar dat is vaak met surimi ..dus dat mag wel? Weetje wat ik dan eng vind? uiteindelijk komt het ook in contact met rauwe vis als je het bij de japanner haalt. Uiteindelijk is dat toch ook niet veilig, lijkt me?
Het lijkt mij dat ze bijv. de avocado en de komkommer in aparte bakjes doen en niet bij de rauwe zalm. En surimi is volgens mij geen rauwe vis.. Als je maar geen rauwe vis eet, ook al is het vers want je weet maar nooit hoed 'vers' iets is. california rolls!!! krijg er weer zin in.. ik zou het elke dag kunnen eten sushi
Het eten van schaal en schelpdieren wordt tijdens de zwangerschap ook afgeraden hoor, dus krab en garnalen mag ook niet.