APK: kan voortaan maar beter op de fiets

Discussion in 'De lounge' started by jessy77, Mar 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    oh wat baal ik! vandaag de auto weggebracht voor de APK. Krijg ik vanochtend een belletje:

ja er zijn 2 dingetjes, je kenttekenlamp moet vervangen worden, dat valt mee..maar alle 4 je banden ook. Want 2 er van zitten op 2.zoveel..en die andere op 1.datte..en je assen dit en daarom bladibla.

Dus ik vraag vriendelijk of het ook gewoon in het nederlands mag.

Ja hoor dat kan. twee van je banden zitten onder t minimum en moeten vervangen worden en die andere 2 zitten er net boven.

ow, ok. Aangezien ik er vrij weinig verstand van heb, bel ik even mn vader op voor advies en bel ik met 5 min weer terug.

Mijn vader zegt, goh, laat dan die 2 onder het minimum vervangen en die andere 2 daar verzinnen we zelf wel wat op, kan waarschijnlijk wel even wachten.

Goed pa. Ik bel wel even terug.

Krijg ik iemand anders aan de lijn, aan zijn stem te horen een redelijk jong broekie. Ik zeg dat ik net zijn collega heb gesproken maar dat ik zijn naam helaas kwijt was.

Ja Henk.

Ja zou goed kunnen:)

Stilte.

Eeeh mag ik Henk aan de telefoon?

Ow ja, maar die is even in gesprek.

Geen probleem ik wacht wel:)

Gaat het over die en die auto?

Ja klopt.

Ja nou het zit zo, het linker voor wiel zit onder t minimum van 2 . dit en het linker achterwiel datte..

ja dat had ik begrepen. Mijn vraag is nu, kan ik dan die 2 wielen niet laten vervangen en de rest even laten zitten?

Nee is niet handig. Wat we weleens doen is zo'n voorwiel naar de achterkant verplaatsen en dan die en dat wiel vervangen, maar ja, dan zou het voorwiel zus en zo..dus dat kan niet.

ow. Ja ik geloof je wel hoor.

Moment. (en vervolgens hoor ik hem met Henk praten):

Ja mevrouw vraagt of we niet de voowiel naar de achterkant kunnen verplaatsen en dan dit en datte en zus en zo.

Nee, zegt Henk, dat gaat niet want...? (niet gehoord)

ja dat zei ik haar ook al (op zo'n toon van, wat een eigenwijze trut)

Dus ik krijg het jongetje aan de tel en hij begint te praten over dat het allemaal niet mogelijk is want..

Ja maar nou wil ik je graag even onderbreken. Ik heb je tegen Henk horen praten en wil toch even zeggen dat ík niet gevraagd heb om de voorkant naar de achterkant te verplaatsen en weet ik veel wat je allemaal nog meer zei? Vind het niet zo netjes dat je woorden in mijn mond legt.

Ja maar ik dacht, ik zeg het alvast voor u.

Ow. Maar dat ik er de ballen verstand niet van heb wil niet zeggen dat je mn woorden maar kan verdraaien. Ik wil gewoon weten of ik er maar 2 kan vervangen of dat ze echt alle 4 moeten.

Ja ik geef Henk wel ff.

Dus Henk zegt: dat de wielen die vervangen moeten worden op dezelfde as zitten en dat is nou net mijn pech, want anders hadden ze idd wielen kunnen verplaatsen. Aangezien ik dus 2 gloednieuwe banden aan een kant krijg, zal het stuur erg gaan trekken door de oude banden die er dan nog op zitten. Het is dus allemaal wat veiliger als ze allemaal gedaan worden.

nou ja moet maar, ik reis elke dag 3 kwartier heen en 3 kwartier terug naar en van mn werk en heb mijn dochtertje in de auto zitten, wil geen enkele risico lopen.

En uitlijnen moeten we ook, dat is wel zo verstandig.

ja nou ja, wat moet dat moet.

Word ik 20 min later opgebeld:

Ja mevrouw, mijn collega is met uw banden bezig en nu blijkt dat de remblokken zo goed al weg zijn.

Ow? waar zijn ze heen dan?

ja nou ja, ze zijn flink versleten en als u erop door blijft rijden dan krijgt u op een moment staal tegen staal en bladibladibla. Dat kost € 97,00.

Ik zie opeens allerlei beelden voor me hoe ik uit alle macht probeer te remmen maar het niet lukt en dus tegen een betonnen muur aanknal of zoiets, en zeg..ja hoor, dat kan er ook nog wel bij, dus doet u maar.

Nee dat raad ik u echt aan want..

ik, ondertussen redelijk chagerijnig, vraag hem of ik mn salaris maar nu alvast moet overmaken of dat ik het af moet geven wanneer ik de auto kom ophalen. Van de rest wat overblijft koop ik wel een fiets.
    (zogenaamd op een grappige toon maar de waarheid is dat ik m wel door de telefoon kon sleuren en flink kon janken).

Dit geintje gaat me € 550,00 euro kosten. En ik zou niet weten waar ik het vandaan moet halen! Moet het van een inkomen doen aangezien ik alleenstaand ben dus geen partner die een deel van zijn slaris kan afstaan.

Gelukkig heb ik schatten van ouders die het me voor kunnen schieten want anders weet ik niet wat ik had moeten doen.

Maar nou heb ik een beetje rondgebeld met vrienden, vader, en ex en ze zeggen allemaal vrijwel hetzelfde: dat ik waarschijnlijk flink genaaid ben..en dat het niet slim was om als vrouw zijnde de auto weg te brengen.

Ik geeft toe dat het op een gegeven moment zo begon te voelen maar dacht ach, dat kunnen ze toch niet maken? En dat ik als vrouw zijnde de auto heb weggebracht, dat is me toch wel zo'n cliché.

Maar begin me toch serieus af te vragen of het wel zo'n cliché is? Zouden ze me dan echt goed de gek hebben aangestoken?

Het is ondertussen een heel verhaal geworden, sorry, maar ben dan ook erg gefrustreerd en het voelt best als een stukje opluchting om het zo neer te kunnen typen.

Wat is jullie ervaring met APK keuringen? Is het dan echt zo dat ze je van alles proberen aan te smeren ook al is het niet nodig?

Mij hebben ze iig het gevoel gegeven dat als ik het niet zou doen, ik zeer binnenkort door eoa auto-ongeluk in het ziekenhuis zou belanden.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen? En is zo'n APK altijd zo'n duur geintje?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Vervelend inderdaad.

Gelukkig nog niet zoiets gehad met de auto. Maar we laten hem dan ook gaan voor een grote beurt, kleine beurt en apart de APK. Misschien is het samen wel een groot bedrag.

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Nou hier laatst bij de auto van mijn vriend een apk gehad van ruim 800 euro :( Grote beurt + gratis APK erbij....
    Distributieriem moest vervangen worden en er was nog iets met de remblokken geloof ik (weet ook niet precies) + dan de gewone standaard dingen die er aan moesten gebeuren.....
    Soms heb je geluk en soms heb je helaas pech :(

Wij hopen in ieder geval dat het volgend jaar niet zo 'n groot bedrag gaat worden! En ik hoop voor jou dat het hetzelfde geval is en idd misschien volgende keer naar een andere garage en een man het laten afhandelen want er schijnen idd garages te zijn die er gebruik van maken!

4. mol81

mol81 Niet meer actief

Wij doen altijd APK en grote beurt en waren de laatste keer €800 kwijt. Het jaar ervoor maar €220. Ik verwacht dat we dit jaar (in mei) weer wat minder kwijt zijn. Het ligt er ook aan hoe oud je auto is. Ik betaal liever wat meer en rijd veilig dan goedkoop uit en onveilig.

5. Loe

Loe Niet meer actief

ach ja meid ik heb t ook gehad. Bij de kwikfit. Ga ik nooit meer heen. Ook ik heb echt vaak het vermoeden dat je genaaid wordt als vrouw zijnde waar je bij staat. Als ik mijn pinda (fiat panda) inlever denk ik altijd, ik zal wel een dikke rekening krijgen, maar als ik een volvo had ingeleverd als kerel niet. VInd het erg flauw, maar volgens mij werkt het nog steeds zo. Zeker niet bij allemaal hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ja, zie maar uit te zoeken wie er 'wel last van heeft' en wie niet.
    Gelukkig heb ik m deze keer naar een garage gebracht waar mijn schoonouders ook heen gaan en ons kent ons, dus ik hoopte dat er daarom gewoon eerlijk gekeken zou worden. En dat was zo denk ik. Reparatie. 0.0 euri. (kan ook geluk hebben gehad maar toch)

Vorige keren met mijn mazda, zijn 3 apk's achter de remschijven, remblokken en weet ik al meer vervangen. Dat kan natuurlijk never. Dus iemand heeft mevrouw genaaid. Maar wie he. Was gewoon echt flink balen hoor.

6. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

Jul 31, 2007
    2,139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ik moet denk ik je vermoeden bevestigen!

ik zal ook nooit zelf met me auto naar de garage gaan voor te keuren.idd omdat ik er de ballen verstand van heb..
    ik laat of me vader of me man gaan nooit zelf..

en wij gaan altijd naar 1 en dezelfde en die weten ook dat ze ons niet voor de gek moeten houden!
    gelukkig heeft mijn vader heel erg veel verstand van auto´s..

succes meis

7. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Mn vorige auto had ik een rekening mee van 1500 euro....
    Koppakking kapot, distributie riem die op klappen stond, achterremmen die totaal niet meer functioneerde en bandjes die vervangen moesten worden...

De auto die ik nu heb heeft volgend jaar pas weer zn APK nodig, is nu nog om de 2 jaar gelukkig.
    Binnenkort wel een beurtje...

En idd banden verwisselen moet per as gebeuren en liefst nog kruislings.. dus bijv rechtsvoor wordt linksachter.

En om je reactie van de remblokken moest ik lachen :D 'waar zijn ze heen dan' hahaha kon zo een reactie van mij zijn lol

8. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Tja dat niet leuk dat je het gevoel hebt genaaid te worden maar dat over de banden klopt wel, wij hebben destijds zelf aangegeven ze maar alle 4 tegelijk te vervangen (was tijdens actie periode 4 halen 3 betalen) omdat het beter is.

Voor de rest brengt een auto onderhoud met zich mee en het is denk ik ook wel een veilig gevoel dat alles weer even gecheckt/ vervangen is.

Kan je niet een betalingsregeling met hun treffen?

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ligt er misschien ook net aan welk merk auto je hebt en hoe oud die is.

Ik ben de laatste jaren gelukkig nooit veel geld kwijt geweest aan een APK. Ik rijd een Toyota Yaris van 2000. Ik ben meestal voor een grote beurt + APK (ik doe dat altijd samen) iets meer dan 100 euro kwijt. Ik breng mijn auto overigens altijd zelf weg naar de garage, ben maar een klein vrouwtje en ze schatten mij altijd veel jonger. Dus ik weet niet of dat cliche opgaat.

Wel ging ik eerder altijd naar de merkdealer (in mijn geval dus de Toyotadealer) en daar was ik altijd veel duurder uit dan de garage waar ik tegenwoordig altijd heen ga. Net alsof die wel altijd op zoek gingen naar iets wat hun geld zou opleveren. Dezelfde ervaring heb ik met KwikFit. Was daar laatst voor een nieuwe accu, maar toen probeerden ze mij ook nieuwe ruitenwissers aan te smeren. Die waren zogenaamd versleten (terwijl ze er net op zaten, dus die vlieger ging lekker niet op!)

Ik weet niet of je met APK ook een soort van second opinion zou kunnen laten doen eigenlijk....Maar je laat nu al van alles repareren. Ik weet namelijk niet of je, als je had gezegd dat je NIET akkoord ging met die reparaties, je auto bij een andere garage aan had kunnen bieden voor APK... Dacht het wel trouwens, maar dat is nu al te laat.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

tip! laat ze alle spullen die volgens hun verslaten zijn in de achterbak leggen dan kun je zelf beoordelen

11. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

O, hier heb ik ook wel eens zulke bedragen voorbij zien komen.

Is die 550 euro het totale bedrag? Want de arbeidskosten.... daar zakt m'n broek altijd vanaf :$.
    En wat ook zo flauw is, dat ze vaak je ruitenvloeistof nog even bij vullen... waar je dus voor betaald, maar je thuis gewoon nog 3 liter van hebt staan. :x

Hier ligt trouwens ook nog een rekening, 'nieuwe distributieriem' = 595,- ;). Daar komt de apk straks nog bij.

Tja, een auto is de slechtste investering die je maar kunt doen, maar we kunnen zo slecht zonder he ;)!

12. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    Dat ken ik ja dat je voor het ene gaat en dan krijg je te horen dat er nog veel meer mis is volgens hun..
    Ik ging toen om mn koplampen af te stellen.. zeiden ze 'uw koppeling is niet goed en dynamo ook niet'

vind ik best knap als ik alleen maar voor mn koplampen ga hahaha

Ben daar weggegaan en nooit meer teruggekomen, heb nog jaren met plezier gereden zonder dat er problemen waren met de koppeling of dynamo.

Ik breng de auto altijd zelf, maar ze proberen je vaak wat aan te smeren ja, hun probleem is alleen dat ik zelf ook flink veel verstand heb van auto's, ben er al jaar of 10 mee bezig nu haha.
    Altijd leuk als je dan een nieuw monteurtje treft die het denkt beter te weten. :):p

Voor die 550 zou ik toch proberen een regeling te treffen of langs een andere garage te gaan voor idd een second opinion.. misschien is hetzelfde daar wel veel goedkoper.

13. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er

Ja of ze vullen hem bij terwijl je dat net zelf hebt gedaan hahaha en dan nog durven te zeggen dat hij bijna leeg was :D

14. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Dat ik wat geld moet neertellen voor zo'n keuring, vind ik nog niet eens zo'n probleem. Ik rijd idd ook liever veilig, vooral omdat ik mijn dochtertje in de auto hebt. Dus ik begrijp ook wel dat dat af en toe nodig is.

Allen, door die opmerkingen over dat ze me flink genaaid hebben en dat het helemaal niet zo duur had hoeven te zijn en dat dat vooral komt omdat ik als vrouw zijnde de auto heb weggebracht, ben ik er best een beetje van ontdaan. Kan me haast niet voorstellen dat zoiets echt gebeurd, zou dat zo'n rotstreek vinden!

En mezelf kennende (flink wat temperament en direct voor zn raap) ga ik dat zo ook echt letterlijk aan ze vragen. Blij dat mn vader meegaat, kan ie me nog een beetje onder controle houden:)

Een betalingsregeling treffen is gelukkig niet nodig aangezien mijn ouders het voor schieten, waar ik erg blij mee ben!

Denk dat ik mijn auto de volgende keer maar door mijn vader weg laat brengen (vind het echt belachelijk! maar goed) en dan eerst even goed uitzoek welk garage hier het beste mee omgaat.

15. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Misschien is het wat om de vervangen onderdelen idd te laten bewaren zodat je vader ze ff kan checken, al is het alleen maar voor je eigen gevoel.

Het is te gek voor woorden dat het gebeurd dat mensen worden afgezet op sekse of omdat ze er weinig verstand van hebben maar ja helaas wel de realiteit.

Hier gaat de auto naar mijn oom dus ik twijfel er niet aan genaaid te worden.
    Afgelopen 2 keuringen helemaal geen extra kosten gehad.
    Moesten alleen de distributieriem vervangen (maar dat was bekend)
    en de uitlaat was een keertje lek, kan gebeuren maar dat merk je heel snel tijdens het rijden.

16. miffy11

miffy11 Niet meer actief

daarom neem ik dus de bus... (en omdat dat ik geen rijbewijs heb..)

wel balen meid!

17. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    Dat is inderdaad fijn en lief van je ouders, kan jij straks weer veilig rondrijden met je dochtertje.

sja de materialen kosten niet gek veel, maar komt de belasting nog bij kijken en de arbeidsuren, ze rekenen vaak standaard uren per onderdeel.
    En dat bij elkaar opgetelt is een flinke smak waar je flink van schrikt. :(

18. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    dat is een goede! ga ik zeker doen, bedankt!

19. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    Hoe weet je dan zeker dat het uit jouw auto komt?
    Als ze je een oor aan willen naaien pakken ze gewoon andere onderdelen die er dan bijv nog liggen en ook kapot zijn, leggen die in je kofferbak en klaar.

zekerheid heb je nooit voor 100% mits je de monteurs goed kent.

20. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    jeetje wat een bedrag voor een apk!
    ik heb dat gelukkig nooit aangezien mijn man zelf een autozaak heeft en een vast keuringsstation.. vaak wordt je als vrouw zijnde wel een poot uitgetrokken en vooral als je in hun ogen zeurt... gezien het bedrag wat jij moet betalen denk ik ook dat je genaaid bent..

Share This Page