hoe komt het dat sommigen al weten hoe zwaar hun baby is.. ik ben 34 weken en de vk negeert mijn wensen voor een groei echo volkomen. ik moet zelfs over DRIE weken terugkomen? ik dacht dat ik onderhand om de twee weken moet komen? ze voelt wat aan mijn buik, mompelt dat de baby wel goed aanvoelt, luistert even snel naar het hartje.. en huppeke.. naar huis. mijn bezoekjes duren nooit langer dan 15 min. (en ik kan het weten want eerste half uur parkeren is gratis en ik betaal nooit). ik wil ook weten hoe groot mijn baby is, en of de placenta nog wel goed werkt en zo.. ik vind de baby ook zeer rustig.. hooguit wat geschuif maar thats it. ik geef dat allemaal aan , maar ze wuift al mijn bezwaren weg.. misschien is mijn baby langzaam aan het stikken in de navelstreng en is hij daarom zo stil. maar hoe komen we erachter als ik over DRIE weken terug moet komen en ik toch geen groei echo krijg? wat kan ik doen om dat voor elkaar te krijgen? of ben ik nu aan het overdrijven>?
Op zich duren bij mij die bezoeken ook niet erg lang hoor, ze vraagt hoe het gaat, voelt aan mijn buik, laat het hartje horen en that's it. Ik heb alleen wel met 27 weken nog een echo daar gehad, is bij hun standaard. Verder moet ik wel aan de 10 bewegingen komen per dag en als het heel anders is dan normaal, even contact opnemen. Mijn afspraken zijn nu om de 2 weken en vanaf 36 weken om de week. Omdat ik er gisteren geweest ben en 35 weken zwanger ben, is de volgende over 1,5 week. Zelf word ik af en toe ook wel gek van de buikpijn en hoop ik maar dat het niets ernstigs is en ze gelijk hebben met bijv. bandenpijn, maar ja, ik ben al zo vaak teleurgesteld in de medische wereld, dat het vertrouwen wat weg is. Al probeer ik positief te blijven denken en hopen dat ze ze weten wat ze doen.
Ha Mamary, Natuurlijk zou ze je zorgen serieus moeten nemen. Maar op zich is het normaal dat je niet 'zomaar' een groeiecho krijgt, maar alleen als daar een goede aanleiding voor is (bijv als de groei van je baarmoeder achter lijkt te blijven). Ook mijn bezoekjes duurden in principe nooit langer dan 10 minuten (uitwendig onderzoek, hartje luisteren, vragen of er nog problemen/zorgen zijn). Toch ben ik heel tevreden over mijn VK en neemt ze me altijd heel serieus. Maar als je je zorgen maakt dat je kind te weinig beweegt, blijf dat wel gerust zeggen en bel desnoods tussentijds een keer op of je langs mag komen, omdat je je zorgen maakt. Op zich was bij mij na 34 weken inderdaad de eerste keer dat ik na twee weken terug moest komen, maar als dat mij niet was uitgekomen, was drie weken geen probleem geweest. Dus misschien gewoon een logistieke reden? Tot slot: vertel dat je je hier niet prettig bij voelt. Als je het bespreekbaar maakt, begrijpt ze jou misschien beter en daar kan ze als het goed is wel tegen. En misschien kan je haar redenen dan ook beter begrijpen. Dan kunnen jullie er misschien samen uitkomen. Want het is wel fijn als je een goede relatie hebt met je VK, als je straks gaat bevallen! Succes ermee!
Mijn Vk was ook zo laks (makkelijk) en ook bij mij wuifde ze de klachten weg. Toen ik op een gegeven moment belde dat ik vruchtwater verloor zei ze dat het absoluut niet mogelijk was omda thet dan door zou druppelen en niet een beetje af en toe. Nou een week later op controle bleek toch echt dat het vruchtwater was en kon ik de dag erna meteen ingeleid worden.( het kwam die nacht spontaan) Gelukkig heeft me dochter geen infectie er aan overgehouden maar ik was wel bloedlink. Ik had dus een scheurtje in de vruchtzak ( ben effe de naam kwijt haha) Kun je geen andere Vk nemen? want als ze ook zo laks is bij je bevalling lijkt me ook niet prettig voor jou.
Tja bij ons duren de afspraken maar 10 minuten dus ik vind 15 al veel. Verder voel ik me wel serieus genomen en moet ik al een tijdje elke 2 weken terugkomen, vanaf de 31 weken geloof ik.. Maar verder groeiecho's en zo zijn geen normale standaard echo's hoor, de verloskundigen kunnen goed ana het meten van je buik en het voelen van het kindje voelen of het iets zorgelijks is. Verder als je je kindje 10 keer per dag voelt, ook al is het alleen maar wat geschuif is dat echt voldoende. Maar goed als je je echt niet op je gemak voelt bij de verloskundige dan zou ik dat met haar bespreken, misschien kan ze wat zorgen van je wegnemen..
Zoveel verloskundigen, zoveel verschillende manieren. Maak het gewoon bespreekbaar. Lijkt me leuker voor je verloskundige en voor jou. Om door te tobben lijkt me ook niets, hoe kan je anders op zulke mensen vertrouwen tijdens je bevalling?
ja.. ik begrijp wel dat je niet standaard een groei echo krijgt.. maar ik voel me een beetje genegeerd. tis toch mijn baby? als ie later een hersensbeschadiging oploopt door een tekort aan zuurstof of zo.. moet ik dat een levenlang verdragen. de VK biedt hoogstens haar excuses aan, en neemt geen enkele verantwoordelijkheid. ik begrijp dat ze honderden babies zien per jaar. .maar voor mij is het speciaal tis mijn enige baby en ik wil niet dat hij het benauwd krijgt.. ik heb al een paar keer gebeld, en mocht idd tussendoor langskomen. ze hebben me aan de ctg gelegd, en niks aan het handje.. ik weet het niethoor. ik ben gewoon onrustig. het gaat wel weer over als ik de baby in mijn armen mag houden.
Mamary, Laat een "pret"echo maken als je je zorgen maakt. Helpt toch een beetje. Mijn bezoeken zijn ook zo kort, en ook om de drie weken. Maar als er iets is ( en dat heb ik al een paar keer gehad) dan zijn ze er 100% en sturen ze me gelijk door.
Haha niet onaardig bedoeld hoor, maar ik ben bang dat elke jonge moeder allerlei angsten heeft, maar als ze die allemaal door moeten sturen voor allerlei onderzoeken dan zou het een duur grapje worden. Ik denk echt dat je al die akelige gedachte uit je hoofd moet zetten, de kans dat de navelstreng om het nekje komt dusdanig dat ie geen zuurstof meer krijgt is vrij klein en bovendien al zit de navelstreng om het nekje en ze zien dat op de echo doen ze vaak nog niets behalve als ze het idee hebben dat het kindje het benauwd heeft, maar als ze al een ctg hebben gemaakt en daar was niets mis mee dan zullen ze geen reden hebben om aan te nemen dat het kindje het niet naar zijn zin heeft bij je Laat je gewoon niet gek maken door alle verhalen van kindjes die de hele dag door bewegen, geen kindje is hetzelfde en de ene beweegt de hele dag door en de andere draait zich alleen een paar keer per dag om (zo'n baby was ik, mijn moeder voelde alleen een paar keer per dag een geschuif dan ging ik op mijn andere zij liggen en verder niets, was ook een enorme slaapkop toen ik geboren werd, gewoon mijn karakter dus hihi)
maar... iedere zwangere is ongerust. Iedere zwangere zoekt bevestiging. Ze kunnen toch moeilijk iedere zwangere iedere keer aan de ctg leggen om niets. Of extra controles. Of iedereen een groei echo. Wees blij dat de 20 weken echo tegenwoordig standaard is en vergoed wordt. Ik snap je wel hoor, maar bekijk het ook uit het oogpunt van je verloskundige. Als je kindje tussen hun handen goed aanvoelt... zo kunnen ze ook voelen hoe het gaat, hoe het groeit. En als ze merken dat het groeit, dan zit het met zuurstof ook oke! En als het hartje goed klopt... Probeer iets meer te genieten van je zwangerschap!
Ik zie dat je in ZH woont, nu is dat best groot maar je heb toevallig toch niet de vk in Leidschendam he? Dat vond ik toch zo'n kreng... en die was ook heel laks. Nu zit ik bij een andere en deze keer voelt het veeeeeel beter!
Als je het dan echt niet vertrouwd vraag dan zelf een echo aan (de pretecho) dan betaal je hem zelf maar dan weet je meteen of het goed zit. Ik denk als ik het zo lees dat je je iets te veel zorgen maak. maak jezelf niet onnodig bang, ik snap dat je bezorgd bent om je kindje in je buik ( dat is iedere moeder) maar ga jezelf niet onnodig bang maken.
zou ik ook doen (zo'n pretecho) dan heb je voor jezelf een soort van rust ja als ik langer dan 5 minuten ooit bij de VK heb gezeten is het lang behalve de eerste keer. Zelfs toen mij verteld werd dat ik in het ziekenhuis moest bevallen en ons kindje 2 dagen in couveuze moest blijven ben ik er zowat uitgezet (ik was helemaal verbouwereerd en geschokt omdat ik speciaal om andere medicatie was overgegaan 3-4 maanden voordat ik zwanger werd) helemaal huilend zat ik in de auto bij te komen. Nee geweldige mensen die VK's! ik heb nu toevallig 2 keer een best leuk gesprekje gehad, dat meisje (want ik vind het nog een meisje zo'n jong broekie is het!) is wel aardig en ondersteund wat meer, zij is er sinds die andere weer weg is met zwangerschapsverlof. Ik heb nu al 4 verschillende VK's gehad dat is ook zo prettig (NOT!)
Ik weet precies wie jij bedoelt! Begint de praktijknaam met een S? Ik ben speciaal naar een andere stad uitgeweken, want alles liever dan bij hun!
ik heb ook een gyn die zich nergens zorgen over lijkt te maken.. als ik dan anderen hoor over wat hun gyn allemaal doet denk ik ook ooit van, ale waarom doet die van mij dat niet. maar ken veel mensen die bij hem zijn geweest en zij zeggen ook dat hij gewoon zo is. is een man van in de 60 heeft zoveeeell jaren ervaring en heb hem al vaak wetende gezonde baby's ter wereld helpen.. ik probeer gewoon op hem te vertrouwen. laatst met de vroedvrouw nog over hem gesproken en die zei ook dat hij gewoon zo was.. hij maakt zich gewoon niet vlug zorgen en weet ook wel wanneer het goed zit en wanneer niet. denk dat iedere zwangere zich wel zorgen maakt om zijn beebje
na weer een rusteloze nacht zonder veel beweging van baby, heb ik toch al mn moed verzameld en net de VK gebeld. ik heb hem uitgelegd dat ik me zorgen maakte over de groei, en dat hij niet zoveel bewoog. ik had eindelijk een beetje mazzel want ik kreeg meteen onze (enige) mannelijke VK aan de lijn en die zei dat ik langs mocht komen. dat ik me niet stom moest voelen dat ik belde, want daar zat hij voor. (ik vond hem altijd de aardigste van het stel.. ik heb volgens mij zo'n 6 vks.. belachelijk elke keer als ik ga zie ik iemand anders) dus ik ga nu douchen en dan naar het ziekenhuis. hij wacht daar op me. hopelijk kunnen ze me nu toch echt geruststellen
Sterkte Mamry! Ik hoop dat je gerustgesteld wordt. Xje, ik zit nu in Zoetermeer bij een goede praktijk. De dame van S wilde bij mijn tweelingzusje niet langskomen toen ze belde dat het niet lang meer ging duren. Ze wilde niet komen en dat terwijl ze van haar eerste binnen 2,5 uur bevallen is. Na lang zeuren over de telefoon kwam ze toch (zuchtend en steunend)... ze kon nog net haar handschoenen aantrekken om die kleine op te vangen. Lekker dan...
jeetje appeltje.. het zal je maar gebeuren ik ben terug. ze hebben me een uur aan de ctg gelegd. vk heeft mn buik gevoeld, na dat uurtje is de dokter komen voelen en ook nog een echo. alles zag er prima uit volgenshen.. baby lag netjes op schema , de arts zei zelfs dat ik een grote buik had.. (ik heb ze wel groter gezien maar ja, hij zal het weten hij ziet er honderden per jaar) en veel vruchtwater. hij zei dat de ctg netjes was en niet beter kon.. hij had geen idee waarom mijn baby minder actief was.. volgens hem had ik gewoon een super chille relaxte/luie baby. op de ctg zagen ze voldoende actie.. en het zal me gebeuren dat juist wanneer ik bij de dokter ben de baby zin krijgt om zich schoppend en trappelend kenbaar te maken.. zit ik daar met een mond vol tanden... nou ja, gerust ben ik in ieder geval wel en ben blij dat ze me serieus hebben genomen