Eisen is niet het goede woord hoor maar kun je zelf aangeven met een verzoek om niet langer dan 41weken zwangerschap door te lopen? want ik trek het niet (zie: BI, en rug problemen (hernia), daarnaast ook ernstige verveling en last van stemingswisselingen (hormonen!). ) ben nu 38w+
Natuurlijk kun je dat aangeven. Heb ik ook gedaan en daar is naar geluisterd. Of tenminste: we hebben afgesproken op de eerste controle na de uitgerekende datum (die afspraak was met 40+3) een afspraak te plannen in het ziekenhuis als ik dat dan wilde. Gelukkig besloot ze met 40+2 zelf om te komen. Bij mij was de reden dat ik niet langer dan 41 weken door wilde lopen dat mijn eerste dochter erg groot was en ik niet het risico wilde lopen dat de tweede nog groter zou zijn... Veel ziekenhuizen hanteren 41 weken als beleid, dus als je vk je eenmaal doorstuurt, zul je in het ziekenhuis waarschijnlijk niet tegen een probleem oplopen. Eisen kun je het niet, maar ik zou het zeker bespreekbaar maken: 'nee heb je, ja kun je krijgen'.
Mijn dochter had 2 vaten in de navelstreng ipv 3 waardoor ik erg bang was dat een "oudere" placenta niet goed genoeg meer zou werken. Ik had gehoord dat mijn gyn wel tot ruim 42 liet doorlopen als alles goed ging dus met 40+3 heb ik het hem gewoon gevraagd. Hij snapte me en zag geen medische indicatie om niet in te leiden. Hij belde meteen de verloskamer of ik op maandag kon maar dan zaten ze al op de max en werd dus dinsdag. uiteindelijk op woensdag met exact 41 weken bevallen. het kan dus wel maar ik denk dat hij me terwille is geweest omdat ze 2 vaten had en ze daardoor idd meer risico liep naarmate ik verder overtijd was. Ik geloof wel dat veel ziekenhuizen het beleid hanteren (als je al medisch bent) dat je met 41 weken zelf mag kiezen en met 42 wordt je gewoon ingeleid
Ligt sterk aan je praktijk... Ik wilde ook niet langer dan 41 weken lopen, vind dat gewoon doodeng... Beide keren met 40w4d bevallen, maar bij de 1e stond de afspraak bij de gyn al gepland.
Je kan het altijd bespreken. Hier ivm bi ook eerder/ gepland bevallen. Trok het ook echt niet meer en de gedachten dat ik tot wel 42 weken door zou moeten was verschrikkelijk! Door verwijzing van verlos voor gesprek met gyn en zij begreep het en zag geen medische reden om het niet te doen.
Ja volgens mij mag je dat eisen. De afgelopen jaren zijn de protocollen in praktijken en ziekenhuizen aangepast ivm de hoge babysterfte in Nederland.
Gisteren is mij verteld door de arts van de afd. Gynaecologie dat het landelijk beleid is dat je vanaf 41 weken ingeleid mag worden, als je dit wilt. Dit wist ik ook niet.
Maar dat is wel het beleid van de ziekenhuizen, he? Veel verloskundigen hanteren nog steeds 42 weken. Ik zou met name benadrukken dat JIJ het gewoon niet meer ziet zitten.
Ik loop bij de gyn, ben nu 36 weken. Deze week gesprek gehad over hoe en wat ivm laatste loodjes. Hij gaf aan dat als ik in week 41 zou zitten dat je vanaf dat moment zelf mag kiezen om te worden ingeleid. Je mag ook ervoor kiezen om tot 42 te wachten maar dan moet het natuurlijk. In periode week 41-42 mag je het aangeven. Bij een verloskundige lijkt het me lastiger omdat ze je dan toch moeten "afstaan" aan ziekenhuis...
Inleiden is ook geen pretje, een bevalling die op een natuurlijke manier start is zowel voor moeder als kind het beste, dus ik zou toch proberen om te wachten. Ik heb met de tweeling zelfs tot 40+1 gelopen, ik had ook hevige bekkenklachten en rugklachten (ik heb een lichte scoliose) en was het ook meer dan zat (aangezien ik al vanaf 12 weken gedeeltelijke in de ziektewet zat en vanaf 28 weken volledig) maar ik heb het gewoon afgewacht, alleen laten strippen door de verloskundige.
Ik heb ook bi gehad, wel vrij ernstig, ik lag al met 34 weken in het ziekenhuis hiervoor en mocht met 39 weken worden ingeleid. Helaas ontwikkelde ik helpp en werd dat al week 37.... Maar je kunt het altijd vragen/overleggen hoor. Sommigen zijn wat welwilender dan anderen...
Ieder ziekenhuis heeft zijn eigen beleid. Zo hoor je soms dat je bij tweeljngen met 37 weken al ingeleid wordt, mijn gyn wilde pas na 41 weken inleiden. Een bevalling die zelf begint heeft de voorkeur, voor moeder en kind. Mits er dus geen ernstige risico's zijn voor moeder en kind. En verveling of stemmingswisselingen is dan geen reden. Ook bekken- en rugklachten meestal niet, hoewel het wel vervelend voor moeder is natuurlijk.
Hier kan het wel. Toen ik de 40 weken net gepasseerd was, gaf de vk aan dat ik kon kiezen om bij 41 weken naar het zkh verwezen te worden voor een inleiding. Dat is inmiddels al bijna 3 jaar geleden. Dat beleid verschilt blijkbaar per ziekenhuis, maar het OLVG in Amsterdam vindt dat je er dan gewoon om kunt vragen. Het loont dus om even rond te vragen bij verschillende ziekenhuizen, als je eerst een Nee krijgt.
Bij mijn zoontje heb ik aangegeven dat ik hem minder voelde en dus niet nog langer wilde blijven doorlopen omdat ik me zorgen maakte. Ik was toen ook bijna 41 weken. Er werden hartfilmpjes gemaakt en voor de zekerheid moest ik naar het ziekenhuis. Daar wilden ze geen risico nemen en ben ik twee dagen later ingeleid. Kan me heel goed voorstellen dat je niet nog een maand wilt blijven lopen. Laat je niet aftroeven, mocht dat gebeuren. De VK voelt niet wat jij voelt.
Ik heb ook bij de vk overlegd en zelfs zij vonden het verstandiger als ik ingeleid zou worden ivm bi en groot kind, ben met 38 wk doorgestuurd en ingeleid en bevallen met 38,4 . Gynaecoloog deed eerst een beetje moeilijk maar wilde uiteindelijk wel mee werken na mijn verhaal aangehoord te hebben succes !