Wie kan mij helpen? Voor mijn zoontje heb ik een leuke ( praktische) winterjas gekocht. Water en wind dicht en met een voering die er uit kan en die je ook als vest kan dragen. Omdat de voering eruit kan heeft hij hem al gedragen op de natte herfstdagen die we hebben gehad. Het probleem is nu dat mijn zoontje zo af en toe best veel kwijlt waardoor zijn jas ook af en toe nat is geworden. Op zich geen groot probleem dacht ik, na het dragen goed uitgehangen om te drogen, alleen nu viel het mij van het weekend op dat de jas stinkt en dan met name de kraag aan de voorkant. Hoe los ik dit op? Ik wil de jas niet te vaak gaan wassen om te voorkomen dat hij dunner wordt, of niet meer water en wind dicht is (ik heb wel zo'n speciaal wasmiddel ervoor) verder is de jas wel "schoon" en zijn er geen vlekken te zien, dus het gaat alleen om de geur. Heeft iemand hiervoor nog een tip? Kan helaas nog niets via google vinden.
Bij de stomerij werden zulke jassen na het wassen op een pop gehangen waar warme lucht doorheen wordt geblazen, daar blijven ze vol door. Daarna werden ze geïmpregneerd met een goedje uit een spuitbus om ze weer waterdicht te maken. ik heb zo alleen geen idee hoe je het thuis kan doen. Zal al snel maskeren van geurtjes worden als je het niet wast ben ik bang.
Hetzelfde als in de stomerij... In de hete douche-stoom hangen en vervolgens met de spuitbus (die je bij de stomerij/scapino/schoenenreus hebt gekocht) de boel scotchgarden. Bron: ex-stomerijmedewerkster.
Als je jas water-en winddicht is en je wast dit al met speciaal wasmiddel, dan moet je 'm niet nog eens inspuiten zoals hierboven genoemd (je hebt dan nl. een bepaalde stof net als bijv. skijassen). Dan ademt de jas nl. ook niet meer. Desnoods zou je de plek die je ruikt, vooraf met wasmiddel in kunnen wrijven, even laten intrekken en dan wassen. En heb je voor het drogen geen koude/kortere stand op je droger?
als je hem vol wilt houden dan moet je de das na het wassen in de droger doen met een aantal tennisballen. bron: Z8 winterjassen zat een apart wasvoorschrift bij