Ik moet voor mijn zoontje een paspoort maken (inschrijven basisschool) hij wordt in juli 4 jaar. Kan ik ipv een paspoort ook een id kaart maken? Of mag dat pas vanaf een bep. Leeftijd?
Waarom moet je kind een paspoort of id-kaart? Kinderen onder de 16 zijn in Nederland niet id-plichtig Heb zelf wel een id-kaart voor de kids voor vakanties naar het buitenland
Hier is niet om gevraagd bij inschrijving op de basisschool. Alleen een kopie van het papier van de gemeente waar het BSN op is toegekend. Volgens mij hoeven kinderen onder de 14 jaar zich niet kunnen legitimeren. En hebben ze alleen een id-kaart of paspoort nodig als ze buiten Nederland reizen.
Als het dan toch moet kun je net zo goed een ID aanvragen (goedkoper), behalve als je plannen hebt om buiten de EU te gaan reizen want dan heb je wel een paspoort nodig.
Geen plannen voor een verre reis en het is idd goedkoper en ik kan het makkelijk in mn portemonee bewaren. Bedankt
Geen idee, dacht mischien vanaf een bep leeftijd maar goed ik kan nergens vinden dat het niet zou mogen dus ik heb maar een afspraak gemaakt om eentje te laten maken.
Ik zou even navragen waarom ze precies een id-bewijs willen zien. Weet je wel zeker dat dit echt nodig is? Ze mogen er in ieder geval geen kopie van maken, hooguit het BSN overschrijven. Maar dat kunnen ze ook van een ander formulier overnemen.
Heeft niks met school te maken, maar viste dit van de site van de overheid: Identificatieplicht minderjarigen Toezichthouders of opsporingsambtenaren kunnen minderjarigen naar een identiteitsbewijs vragen. Maar wanneer de minderjarige jonger is dan 14, geldt geen identificatieplicht. Op grond van de Wet identificatie bij dienstverlening geldt deze alleen voor personen vanaf 14 jaar. De vader of moeder van de minderjarige hoeft daarom ook niet te voldoen aan het verzoek om inzage. Alleen in het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar. In de zorg geldt geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Ouders moeten dus voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een dokter of andere zorgverlener gaan. Een bijschrijving van een (minderjarig) kind in het paspoort van de ouder kon tot nu toe altijd worden gebruikt ter legitimatie van het kind. Dat verandert niet na 26 juni 2012. Ik heb een paspoort laten maken omdat het 5 jaar geldig is en ik niet kan verzekeren dat ik binnen nu en vijf jaar niet naar een ver land wil.