Fijn dat je logopedie krijgt Babbel! De wachttijd bij Kentalis is echt lang jammer genoeg. Hopelijk pakt ze het zelf met jullie hulp en logopedie op. Dat niet alle punten overeenkomen met TOS zegt weinig, bijna alle kinderen hebben een aantal overeenkomsten met die lijst en het verschilt per kind. Bijna geen enkel kind voldoet daar 100% aan.
Nog een kleine tip, als ik mag . Kijk eens naar kindergebaren met Lotte en Max. Het is gemaakt met een ontwikkelingsleeftijd van 6mnd tot 6 jaar als doelgroep. Ze hebben verschillende DVD's en maken de gebaren bij de uitgesproken woorden, zodat een kind het woord ook ziet, ipv alleen maar hoort. Het wordt aangeraden door verschillende logopedisten die ik gesproken heb. En nog een tip: Praatapps.nl - Apps om spraak, taal en communicatie te stimuleren Hier worden verschillende apps besproken die je kind in een bepaalde taalontwikkelingsfase kunnen ondersteunen. Nadeel is dat de site niet echt wordt bijgehouden, dus de vermelde prijzen kloppen niet en als er een nieuwe app bij komt, wordt die niet in de lijst opgenomen.
Met mijn bericht wil ik niet constateren dat je dochter TOS heeft! Alleen dat kinderen mst een TOS (wat eigenlijk pas vanaf 7 jaar vastgesteld kan worden) bijna nooit alle punten hebben. Lotte en Max is erg leuk en leerzaam. Niet alleen voor kinderen maar ook voor ouders en het kan ook bij kinderen die geen spraaktaalprobleem hebben handig zijn. Zo kunnen ze voordat ze goed kunnen praten al duidelijk maken wat ze eigenlijk willen zeggen.
Bedankt voor je reactie! Mijn zus en ik waren gewoon 'normale' praters, net als mijn vriend. Maar mijn zwager was wel echt laat met praten, dus in zoverre zit het wel een beetje in de familie. Heb ook idd gelezen dat er genoeg kinderen zijn die later beginnen met praten, net als bij jouw zoon is gebeurd, herken ook wel de dingen die jij erover schrijft. En hoop natuurlijk dat het bij mijn dochter ook zo gaat Merk ook dat de laatste dagen er toch steeds meer (voorzichtige woordjes) komen, dus ik heb ook gewoon het idee dat het wel komt. Maar ben ook benieuwd wat de logopedist zegt en mocht het nodig zijn, dat ook Kentalis wordt ingeschakeld als ze over een aantal maanden nog niet praat. Ben benieuwd hoe het gaat ontwikkelen
@ Miracle1, bedankt dat je nog steeds de moeite neemt om te reageren, stel het zeer op prijs. En had ook niet het idee dat je bedoelde dat mijn dochter TOS heeft hoor, had het gelezen zoals je ook bedoelde. Las idd ook op de site van Kentalis dat de eerste 7 jaar inderdaad het belangrijkste zijn in de taalontwikkeling en dat je dan de meeste stappen kunt maken. Ben ook wel blij dat Kentalis in dit geval een langere wachttijd heeft, omdat ik nu nog niet het idee heb dat het een probleem is het niet (goed) praten van mijn dochter en dat het gewoon haar ontwikkeling kan zijn. Vind het wel fijn dat als het inderdaad de komende maanden niet komt, dat ze dan wel gelijk onderzocht kan worden, omdat ze nu al op die wachtlijst staat. Maar wellicht dat de hulp van de logopedist al genoeg is of dat ze inderdaad gewoon uit zichzelf begint met praten. @ Berte, bedankt voor je tips! Ga daar eens naar kijken, klinkt heel leerzaam en leuk Lotte en Max. Ik zie dat de bibliotheek hier ze ook heeft (alleen een aantal nu uitgeleend), dus ga eens kijken of ik ze een keertje kan lenen.
Lotte en Max is echt heel leuk en leerzaam! Zowel voor horende als niet goed horende kinderen. Mijn zoon is dan slechthorend, hij is 1.5 jaar. Wij ondersteunen alle gesproken taal met gebaren. Het is echt een openbaring voor hem en ons. Comminucatie verloopt heel Voorspoedig.