Hb/ijzer en na 6 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Rem, 7 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rem

Rem Lid

24 jul 2011
    40
    0
    0
    Hallo,

Eigenlijk heb ik 2 vragen die ik graag wil stellen.

1. Eind april bleek dat Hb en ijzer van mijn borstgevoede zoontje, toen 5,5 maand oud, te laag was. Volgens de kinderarts lag dat aan de inname, dus aan mij. Mijn zoon heeft nu een ijzerdrankje/kuur voor een maand. Nou dacht ik altijd dat in borstvoeding alles zit wat een baby nodig heeft. Is dat dus niet waar?

2. In het verlengde daarvan. Ik wilde 6 maanden bv geven en dat is dus eind van de week (hoera, gehaald!). Eigenlijk gaat het nu goed en wil ik er wel mee door gaan. De meeste informatie en voorlichting gaat uit van 6 maanden bv. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten ná 6 maanden. Is het dan bijvoorbeeld nodig om extra of andere vitaminen te slikken of iets dergelijks.

Ik hoor het graag.

groeten Rem.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Bloedarmoede bij zuigelingen is een bekend "probleem".
    Het klopt dat het ijzergehalte in moedermelk lager is dan in kunstvoeding (Koemelk) Echter is het zo dat het ijzer uit de moedermelk goed opgenomen kan worden door de baby, dat is uit koemelk moeilijker.

Je kindje krijgt vanuit de baarmoeder een voorraadje ijzer mee die voldoende is voor 6 maanden. (mits je kindje niet tevroeg geboren is) Na 6 maanden is het wel van belang om ijzerrijk voedsel bij te gaan geven.

Het ijzergehalte in de moedermelk is nauwelijks afhankelijk van jou inname. Alleen als jijzelf ook last heb van flinke bloedarmoede.

Ip veranderd er niet zo heel veel w.b.t. de borstvoeding.
    - Blijft zelf verantwoord eten, drinkt voldoende.
    - Vitamine D-advies Nederland:
    Zwangeren, borstvoedende vrouwen én kinderen tot en met vier jaar: dagelijks 10 mcg (400 IE) extra.
    - Kijk voor meer informatie over langer BV en introduceren vast voedsel op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vast voedsel - Beginnen met vast voedsel

Groetjes Saskia

3. Rem

Rem Lid

24 jul 2011
    40
    0
    0
    Dag Saskia,

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

Ik heb vandaag gebeld met de huisarts want ik had mijn ijzer/Hb ook laten prikken en die blijkt goed te zijn :) 7,8.

Vitamine D slikken ga ik mee door en gezonder eten ga ik ook weer meer doen en straks inderdaad beginnen met vast voedsel.

Nogmaals dank!

groeten Rem

Deel Deze Pagina