Hoi dames afgelopen dinsdag hebben wij de combinatietest gehad. dikste meting van het nekplooitje kwam uit op 1,6 mm, goed dus. Maar nu was deze echoscopiste echt heel nors en kon haar moeilijk verstaan ( praatte nauwelijks NL's) En ze heeft het helemaal niet gehad over het wel of niet hebben van een neusbotje? ziet iemand het neusbotje van de kleine in dit filmpje? NUB theorie?? echo 12 weken en 5 dagen. boy or girl? - YouTube kindje had 10 vingertjes, maar ze heeft ook niet gekeken of deze 3 kootjes hadden. Bij de combinatietest van mijn zoontje van 3 hadden ze daar toen WEL allemaal naar gekeken en was ook een erg prettig onderzoek, maar dit keer was het echt snel snel, en ik kon haar dus moeilijk verstaan ook nam ze bloed af voor de combinatietest, en prikte 3 x mis en moest toen iemand erbij halen om het alsnog te doen en ik moest vervolgens het bloed zelf in de brievenbus gooien van postNL of naar het postkantoor brengen Lekker, als POSTNL er 3 dagen over doet en mijn bloed ligt te koken in de brievenbus bij 30 graden celcius of heb ik het nu mis maar in ieder geval, zou iemand bij het filmpje willen kijken of je een neusbotje ziet, want ik heb er weinig verstand van
voor hoever ik het kan zien heeft de kleine gewoon een neusbotje.. ik vind het wel vreemd dat je zelf het bloed op de post moest gooien :S heb hier ook nog nooit van gehoord
thnkx Maaike! Vond het ook bizar ze drukt me een envelop in mijn hand en gooit het buisje bloed erin en zegt dat ik hem in de brievenbus moet gooien of naar het postkantoor moet brengen Jammergenoeg moest het ver weg, anders had ik het zelf ff gebracht.. lijkt me niet echt goed dat je bloed niet gekoeld ligt en wie weet wel dagen ligt te koken in een postzak
Ik heb mijn bloed ook op de post moeten doen. Volgens de vk zit er een speciaal goedje in de buisjes die het bloed op kwaliteit houdt. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Gr. Cloe
@sprits: Ja idd, ook al is het geen garantie Maar vond het gewoon slecht dat ze voor die 150 niet eens naar het neusbotje en vingerkootjes keken, terwijl ze dat 3 jaar geleden wel standaard deden tijdens een combinatietest
Bij mijn weten hebben ook kids met down-syndroom een neusbotje hoor. Schijnt (wat ik me er vaag van herinner) een fabel te zijn, dat daarmee gezien zou kunnen worden of het down is of niet. Zelfde met die vingerkootjes...
Bij onze combinatietest destijds was er ook niets over gezegd. Wij kwamen uit met een verhoogde kans op Down en toen baalde ik wel dat er niets over gezegd was als extra geruststelling. Uiteindelijk niet doorgetest en een gezonde zoon, gelukkig. Maar pas zekerheid na de bevalling....
dat was hier idd wel aan de orde. Een neusbotje, maar toch down. (zwangerschap voor Sven) @Daantje, waarom heb je het niet gewoon gevraagd?
Bij mij hebben ze vandaag wel maar het nieuwsbotje gekeken en dat was prima. Nekplooi was 1,5mm en was ook goed. Raar dat ze het bij de een wel bekijken en bij de ander niet!
Heftig meid! De vrouw kon nauwelijks Nederlands, en was nogal kattig omdat het bloed prikken na tig keer niet lukte en deed ook heel gehaast, en de echo vond plaats in een achterkamertje waar net een bed en stoel inpaste en overal lagen mappen in de kamer op de grond te slingeren, het was echt heel onprofessioneel en totaal geen goed gevoel bij Was zo overrompeld dat ik er op de terugweg pas aan dacht. Heb het er volgende week met de gyn nog even over. Vorige zwangerschap zelfde prenataal screeningcetrum maar toen ging alles wel super professioneel en was een erg aardige vrouw die de tijd nam. Ik weet dat een neusbotje en 3 vingerkootjes geen garanties zijn, maar omdat ze 3 jaar geleden daar wel specifiek naar keken, en of het ruggetje en lipje etc gesloten waren enzo, verwachtte ik deze "check-up" nu eigelijk weer, maar het was echt de plooi meten, maagje, blaas en arm en been aanwijzen en klaar is kees En als klap op de vuurpijl moet je ook nog zelf je bloed wegbrengen. Vond het niet professioneel gaan
Thnkx meiden! Wanneer is de nekplooi eigelijk op z'n dikst? Is hij bij 11 weken dikker/dunner dan bij bijv 13 weken? Omdat het maar tot de 13/14 weken kan? Is dan de nekplooi weg, of te dik voor een accurate uitslag? Hopelijk is de uitslag er volgende week donderdag, mits PostNL geen vertraging heeft met bezorgen van het bloed haha
Ze zeiden tegen mij 7 werkdagen en het weekend telt niet mee. Dus niet nu maandag maar de maandag erop moet ik mijn vk bellen. Terwijl ik bij andere lees dat ze de brief thuis krijgen gestuurd.
Ik kreeg vorige keer ook een kopie brief thuis, maar ik had vandaag gebeld omdat ze ook daar niks over had gezegd en de assistente zei dat alleen de gynaecoloog de uitslag krijgt Binnen een paar dagen krijg je sowieso bericht als het slecht nieuws is zei ze, en anders tussen de 1-1,5 week? Ben benieuwd, maar ben al blij dat de nekplooi goed was
In 3 jaar tijd veranderen inzichten nogal eens heel erg enorm. Als ik google op neusbotje en down, zijn de links die beweren dat daartussen een verband is, meest van begin deze eeuw. En nogmaals: bij down gaat het niet zozeer om het ONTBREKEN van een neusbotje, maar om eventueel een kleiner neusbotje. Daarbij: kosten van de gezondheidszorg stijgen meer en meer, dus alle kosten die medische instellingen kunnen wegcijferen, zullen ze wegcijferen. Betekent dus dat we steeds meer zo efficient (en dus zo kort mogelijk) mogelijk zullen worden behandeld en dat allerlei extra dingen dus echt niet meer gedaan worden.
@ Daantje, Ik bedoel dit absoluut niet aanvallend, maar in het topic over een down kindje schrijf je dit: Jammer dat down te testen valt want het is niet levensbedreigend zoals trisominie 13 en 18 en het gros is gewoon normaal begaafd, of volgt speciaal onderwijs maar zijn zeker niet altijd ernstig beperkt. Ik ben dan gewoon nieuwsgierig waarom je zo bezig bent met dat neusbotje en kootjes. (je laat dus wel prenatale screening doen, niks mis mee hoor!) Nogmaals niet aanvallend bedoeld maar vroeg het me af. Liefs Sprits.
Omdat ik graag alles vooraf weet vanwege mijn autisme zodat ik me erop kan voorbereiden, dat heb ik met alles, zelfs met een leuk dagje weg wat nooit spontaan kan, vooraf ingevulde dagindeling, etc. Zonder dat kan ik moeilijk functioneren dus wil het zo voorspelbaar mogelijk maken. Ik zou de zwangerschap ook zeer zeker niet afbreken bij een down kindje, maar wil er graag op voorbereid zijn mocht het zo zijn