Kun je namen 'claimen'? (korte enquete)

Discussie in 'Babynamen' gestart door SushiLover123, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emje

emje Niet meer actief

ik vind niet dat je een naam kunt claimen. bij mijn zus en mij was het mogelijk geweest dat we dezelfde naam hadden gekozen. toen ik zwanger was van emily was mijn zus ook zwanger. na de bevallingen kwamen we erachter dat we voor een jongen dezelfde naam in gedachten hadden. echter kregen we beide een dochter. mijn zus beviel 5 maanden eerder en als het een jongen had geweest dan hadden wij wel gekeken of we een andere jongensnaam konden vinden. als dat niet het geval was hadden we dezelfde naam gekozen.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Sorry dames, drukke dag, dus morgen kom ik met nieuwe cijfers!

3. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik heb hem ook ingevuld. Ik vind alleen vraag 5 heel onduidelijk en tegenstrijdig verwoord. Om die reden heb ik een neutraal antwoord gegeven.

4. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik heb de enquete gedaan maar vind m lastig.

Ik heb zover geantwoord naar mijn gevoel.
    Nu heb ik zelf bijv een naam al 10 jaar in gedachten maar ik vertel hem niet. Als die naam vergeven wordt dan vind ik het jammer maar ik ga hem niet wijzigen behalve voor leden uit mijn eigen gezin. (wel denk ik dat ik dan zo'n persoon zou inlichten. )

ik vind het niet leuk als vriendin of fam lid de naam van mijn kinderen kiest tenzij het net zo'n situatie zou zijn.
    dan zeg ik welkom! en een heel groot compliment.

Zou het bekend zijn dat naam x gekozen wordt OMDAT ik m heb dan zou ik het niet leuk vinden.
    maar ik vind niet dat je een naam kan "claimen" wel zou ik als er andere opties zouden zijn en ik weet dat iemand zooo graag naam x aan een kind zou willen geven (en zeker iemand met een onvervulde kinderwens) een andere naam kiezen omdat ik zo iemand niet extra wil confronteren met hun onvervulde verlangen.

dat is mijn reactie op de vraag:D

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik vind ook niet dat je een naam kunt claimen.

Nu hebben mijn man en ik de mazzel dat de mensen in onze omgeving totaaaaal onze namen smaak niet hebben en onze zoon een naam heeft die in 2011 maar 6x voor komt.

Persoonlijk zou ik mijn kindje ook niet een naam geven die al in de vriendengroep/familie gebruikt word maar dat is voor mij iets persoonlijks.

6. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ingevuld

7. Blays

Blays Niet meer actief

Ingevuld!

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Toch nog even snel :)
    Na 158 ingevulde enquêtes.

9. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik vind niet dat je een naam kunt claimen, maar ik zou me wel gekwetst voelen als ik mijn favo naam had gedeeld en de ander ging er dan later mee vandoor. Het is me wel overkomen dat een ander een naam koos die ik al langere tijd in gedachten had. Daar voelde ik me wel rot over, maar kon het hun niet kwalijk nemen want ze wisten het niet.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
  11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    En niet te vergeten vraag 5.

12. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    #72 Syrse, 27 apr 2012
    Laatst bewerkt: 27 apr 2012
    Dat doet mijn broer dus ook he, gék wordt ik ervan. En zijn naam staat dus wél op onze lijst ;) Tja, moet ie maar zien dat ie eerst is :p Het kan nog allemaal, wij krijgen nu toch een meid.

Maar ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet erg vinden om een naam 'dubbel' te gebruiken. We zitten in de familie sowieso al met meerdere zelfde namen, want je kan mensen moeilijk verbieden verliefd te worden op mensen met dezelfde naam als één van de 50 familieleden :D

13. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ook ingevuld :)

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb 'm ook ff ingevuld :)

Wat betreft namen claimen: ik vind niet dat iemand een alleenrecht kan doen gelden op een naam, maar houd wel rekening met achterliggende redenen.
    Zo vind ik X een mooie jongensnaam, (maar mijn man alweer niet, dus het eventuele dilemma was hier bij voorbaat alweer weg ;)). Maar een goede vriendin heeft twee kindjes verloren bij 16 en 18 weken zwangerschap, en een van hen heet X. Ik heb bij haar erg het gevoel dat als ik alleen maar zou vragen of zij het erg zou vinden als wij die naam zouden gebruiken, dat al heel erg gevoelig ligt, en dus zou ik, ook als mijn man de naam wel leuk had gevonden, die naam al hebben laten vallen. Onze pech dat zij die naam aan hun overleden zoontje hebben gegeven op een moment dat die naam al door mijn hoofd ging voor een volgend kindje hier.

En als ik zou weten dat een vriendin met een al lang onvervulde kinderwens een naam heeft gekozen, zou ik het niet in mijn hoofd halen om die naam dan ook fijn aan mijn kindje te geven, als ik uiteindelijk eerder een kind krijg. Dat vind ik een situatie waarin dingen zo gevoelig komen te liggen, dat ik om die reden zou besluiten een andere naam te kiezen.

Als dingen minder gevoelig liggen, hangt het voor mij van de afstand af of ik een naam al dan niet zou wijzigen. Ik zou het dan eerder gewoon bespreken vooraf, als er geen andere leuke naam zou zijn voor onszelf: goh, wij hadden dezelfde naam in gedachten, vind je het heel erg als wij die ook gewoon aanhouden?

Ben erg benieuwd naar de resultaten :)

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Heb hem ook ingevult hoor.
    En nee ik vind niet dat je een naam kunt claimen.
    Ik zou ook niet mijn kind een naam geven die de zoon/dochter van een vriendin of familielid al heeft.
    Ik zou het zelf niet leuk vinden als iemand die ik goed ken dezelfde naam als mijn dochter zou geven aan haar dochter maar tegen houden kan ik het niet.

16. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb em ook ingevuld :)

Ben van mening dat je een naam niet kunt claimen, maar ik zou het dan ook echt niet waarderen als iemand in onze familie/vriendengroep dezelfde naam zou kiezen als die van onze dochter, of als wij al een naam zouden hebben verkondigd voor de baby, ze die naam zouden gebruiken. Nou hebben we zelf nog niet eens een idee voor een naam voor de kleine, dus dat scheelt ;).

Zelf zou ik ook nooit een naam kiezen waarvan ik weet dat een vriendin die naam op haar lijstje heeft staan, of als het kind van een vriendin/familielid zo heet. Als het écht écht DE naam is voor ons, zou ik het in ieder geval in overleg doen, maar liever gewoon een andere naam.

17. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    #77 Berte, 28 apr 2012
    Laatst bewerkt: 28 apr 2012
    Tja, ik zelf heb van mijn ouders een andere naam gekregen omdat een half jaar ouder nichtje van mij de 'eerste keus naam van mijn ouders' heeft gekregen.

Ik vind mijn naam prima, maar dat nichtje heb ik de afgelopen 25 jaar misschien 3 keer gezien. Daar hadden mijn ouders echt geen rekening mee hoeven houden.

Ik zou dus zelf geen rekening houden met lijstjes van anderen. Ik vind/vond het al moeilijk genoeg om een naam te vinden die mijn vriend en ik allebei leuk vinden/vonden.

Wat anders wordt het hypothetische geval dat ik bij een volgende zwangerschap een paar weken voor zou liggen op mijn zusje, zij al haar gekozen naam verkondigt en ik een baby van hetzelfde geslacht zou verwachten. Mochten we die naam dan niet al gekozen hebben, dan zou ik niet die naam kiezen.

18. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Daar waren wij ook 'bang' voor. Ik was zwanger met mijn zus en uiteindelijk zijn we op dezelfde dag bevallen.

Wij hebben allebei onze top 3 namen doorgegeven aan onze andere zus. Daar stonden idd dezelfde namen op, alleen in een andere volgorde.

Hadden we beide dezelfde naam op nummer 1, dan waren we allebei voor de nummer 2 naam gegaan.

dus toch wel een beetje claimen...

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Juist niet... want jullie hebben beide besloten om in dat geval die nummer 1 NIET te claimen.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat leuke dingen die ik uit de cijfers haal:

1) Er zijn 2 personen, die het heel erg (score 4, maar niet 'onvergeeflijk') zouden vinden, als een zwangere vriendin/familielid, die weet dat die naam favoriet is, haar kind zo wil gaan noemen (stelling 1), maar ZELF bij stelling 3 hetzelfde zouden doen (antwoord 'Ja, ik noem mijn kind X'), dus zonder overleg.

Dus ik vind het heel erg als iemand willens en wetens de #1 naam van mijn lijstje neemt, maar ik zou het zelf ook doen.

2) De personen die bij stelling 4 aangeven hun kind dezelfde naam te geven (zonder overleg) als een kind van een familielid/vriendin, hebben allemaal het niet zo heel erg te vinden als dat andersom zou gebeuren (antwoord 1, 2 of 3 bij stelling 2).

Iemand nog benieuwd naar specifieke relaties?

Deel Deze Pagina