Ik ben ongeveer 4 weekjes geleden begonnen met bijvoeden, puur om te laten proeven en wennen, eerst fruit en een paar weken later groente. Maar m'n dochter lijkt het nog steeds niet lekker te vinden, ze walgt er op z'n zachts gezegd van. Ook heb ik vers geprobeerd en verschillende smaken, maar ze trekt bij de eerste hap al een vies gezicht en begint niet veel later te kokhalzen. Ze gaat al richting de 6 maanden, straks heeft ze deze bijvoeding echt nodig en lust ze niets. Hoelang moeten baby's eigenlijk wennen? Ik hoor namelijk regelmatig dat na een paar keer die mond vanzelf opengaat en ze er geen genoeg van krijgen.Maar na 4 weken is dat hier nog steeds niet het geval.
zover ik weet heb je nog best wat tijd voor ze de voeding echt nodig hebben hoor, dus wat dat betreft zou ik me niet te druk maken. Heel veel mensen beginnen pas met 6 maanden met bijvoeden tenslotte. En ook dan is het nog steeds BIJvoeden en niet heel erg belangrijk nog. Heb je ook al pap geprobeerd? Dat ligt wat dichter bij de voeding die ze gewend zijn? Hier ben ik 2 weken geleden begonnen met bijvoeden, omdat ze toen al ruim 2 weken haar fles erg slecht dronk. Maar het enige wat goed ging tot nog toe waren worteltjes (uiteraard wel een kliederboel). 3 soorten fruit geprobeerd, waren allemaal smerig (allemaal een paar dagen) en bloemkool kreeg ik er ook niet in . En dus pap. Daar doet ze dus haar mond voor open. Ik doe het gewoon erg rustig aan nu me dit duidelijk is, maar om het lepelen te blijven wennen, krijgt ze wel iedere dag pap uit een bordje.
Ik zou me er niet te druk om maken. Hier is het hetzelfde. Met ca. 5 maanden begonnen en alle soorten 4 maanden fruit en groente zowel vers als uit een potje, warm en koud al geprobeerd maar verder dan een kwart potje (dus ca 5-10 hapjes) kom ik niet, het mondje gaat dan gewoon op slot. Ze vindt wel lekker om op alles (worteltjes, boontjes, komkommer, appel, banaan e.d.) te sabbelen dus dan doen we dat maar, dan went ze toch een beetje aan de smaak. Dat was ook het advies van het CB twee weken geleden. Pap (nutrix, beide smaken) hebben we ook geprobeerd maar zodra er meer dan 2 twee theelepels in de fles zit hoeft ze de fles niet meer. Dus dat was ook geen succes. Dus wij doen het gewoon nog op 4 flessen en een paar hapjes groente en fruit per dag. Zal je zien dat ze brood straks wel heel lekker vindt! Verder is het inderdaad BIJvoeding is tot een jaar melk het belangrijkste en ik hoop dat ze dadelijk gewoon ook makkelijk een potje leeg eet of met de pot mee eet. We wachten het maar af. Het zal best goed komen. oja wat ik nu wel doe en waardoor het iets beter gaat is op het tijdstip waar ze normaal een fles zou krijgen eerst beginnen met wat groente of fruit en daarna als ze dat echt niet meer wil maak ik een fles klaar.
dat heb ik hier ook geprobeerd hihi, maar dat werkte hier dus niet, want dan bleef ze de speen 'opeten' van de fles. Dus hier zit er een uur tussen zo'n beetje tussen het lepeltje en de fles
Hier gaat dat gelukkig goed, ze weet al heel goed het verschil tussen de fles en een lepeltje. Kreeg vanmiddag al bijna 20 hapjes naar binnen en daarna een halve fles. Maar goed, ieder kindje is weer anders. Ik doe het ook omdat ik anders alles in zo'n korte tijd moet frotten. Om 16.00 uur krijgt ze een fles en daarna wil ze tot 19.00 uur niet meer slapen. Dus dat betekend dat ze in die 3 uurtjes 2 flessen en groente moet wegkrijgen. Dat leek me erg veel. Dus nu probeer ik de groente om 16.00 uur te geven, dan de fles en dan rond half 7 weer een fles. Nog steeds even veel natuurlijk maar hoe meer groente ze gaat eten hoe minder ze gaat drinken hopelijk.
Van het lepeltje eten heeft ze ook nog niet helemaal door, ze 'zuigt' soms het eten naar binnen. Ik probeer het hapje altijd tussen 2 flessen door te geven. Ik heb het ook al een keer tegen flestijd gegeven, dat ging op zich best goed, maar wel met gevolg dat ze de fles weer niet leeg dronk. Ik weet dat er nog wel tijd genoeg is, maar als ik hoor wat sommige kinderen vanaf 6 mnd. al eten ( en wat ze dan ook al mogen hebben) krijg ik daar een beetje de zenuwen van. Ik zie dat hier nog lang niet gebeuren eigenlijk. En ik heb altijd begrepen dat vanaf 6 mnd. kinderen wel extra voedingstoffen nodig hebben, omdat ze gewoonweg meer energie verbruiken. Dus bijvoeding wel belangrijk is. Of heb ik dat nu mis?