Hallo allemaal Ik heb een vraagje....M'n dochtertje van 6,5 maand krijg al vanaf 4 maanden fruit en groente uit een potje. Nou ben ik vorige week begonnen met de 6+ potjes, kan ik nou wel gewoon iedere dag een ander potje geven of moet ik een paar dagen achter elkaar dezelfde groente geven? Misschien een stomme vraag hoor maar ik las ergens dat het beter is om een paar dagen hetzelfde te geven. Ik vraag het eigenlijk omdat er meerdere dingen in deze potjes zitten.
Het ligt er aan. Als je kindje alles wel eet, zou ik lekker iedere dag wat anders aanbieden. Sommige kindjes moeten heel erg wennen aan smaken, of krijgen snel krampjes, en dan is het beter een paar dagen hetzelfde aan te bieden. En ik vind de potjes ook wel misleidend met wat er in zit. In bijna ieder potje zitten bijv bonen en wortel. Ook al is het heel wat anders op het etiket.
Ik geef alleen potjes..... Ik kook wel voor m'n vriend en mij maar wij eten altijd heel pittig enz dus vinden wij potjes beter op het moment
Misschien is het handig om eens wat wortelen, aardappelen en wat gehakt te koken (kan in 1 pan) en dan pureren en zo wat maaltijden te maken. De ingredienten van die potjes zijn altijd zo vaag en overal lijkt wel het zelfde in te zitten. Ik je hiermee ook niet helpen... Hier elke dag een pannetje op het vuur voor uk, potjes in hoge nood of soms op vakantie.
Als ik het zelf ga koken kan je het dan ook invriezen? dan kan ik iedere x porties maken en dan ook meenemen als ik ergens naartoe ga
Ik heb ook vaak zelf gekookt. Kook gewoon voor 3 porties, en invriezen zoals me81 ook al zei. Ga je dan een keer weg, neem je toch een potje mee? Tip: koop diepvriesgroente en krielaardappeltjes. Zo kun je ook per portie koken als je zin en tijd hebt. (richtlijn/verhoudingen is 150 gram groente, 150 gram aardappelen en 75 gram vlees)
ik geef om dezelfde reden als jij potjes en ik geef wel elke dag een andere alleen in het begin bij 4 mnd deed ik een aantal dagen dezelfde.
Idd in het begin om aan de smaak te wennen een paar dagen hetzelfde, maar daarna kan het volgens mij per dag een ander potje zijn, dus ik denk dat die van jou inmiddels heel wat smaakjes gewend is en gewoon elke dag een ander potje kan eten Hier nog een die voorlopig voor de potjes gaat hoor, is in mijn ogen niks mis mee. Zelf eten wij ook weinig vers (veel hak potjes ).. En ook wij eten nog wel ns pittig/zout en dat is niks voor de kleine en apart koken voor hem ga ik dus echt niet doen (sorry). Potjes hebben ze niet voor niks uitgevonden (uiteraard zijn de meningen hierover nogal verdeeld, net zoals bv vs fv) Overigens krijgt die van ons nu nog geen potjes, ik ga binnenkort beginnen om hem er aan te laten wennen, maar hij moet nu eerst nog wennen aan de rijstebloem en kijken of dat geen problemen oplevert
Is het niet een idee om van het eten dat je kookt eerst een beetje voor je kindje apart te houden, voordat je de pittige kruiden erdoor doet? De smaak van een potje is (schijnbaar, ik gebruik geen potjes) heel anders dan dat van verse groente- en fruithapjes. Alleen potjesvoeding is niet echt bevorderend voor de smaakbeleving van verse groenten en fruit, lijkt me. Bovendien kost het bakken vol geld vergeleken met de kosten van vers maken. Een paar krieltjes, wat groente en een eitje of vlees koken, zo veel moeite is dat toch niet?
Ik ga in het begin wel twee dagen hetzelfde potje, om te wennen aan smaak en om tekijken of ze er op reageerde.. Nu geef ik gewoon iedere dag een ander potje.. Vers doen wij ook niet, om diverse redenen en omdat ze het gewoon niet wil (van begin af aan)...
Ja hoor, direct na klaar maken laten afkoelen en in zakje/bakje in vriezer. Dan is zo'n hapje twee maanden houdbaar. Zo hebben we het met de oudste ook gedaan. Zat ook een lijstje op de vriezer geplakt met wat de voorraad hapjes was. Ik maakte vaak in het weekeinde verschillende maaltijdjes voor hem klaar en deed die in de vriezer. 's Ochtends uit de vriezer leggen en 's avonds had ie zijn eigen prakje. Meenemen gaat ook goed, gewoon bevroren mee nemen en bij familie of zo even opwarmen in de magnetron. Stukken goedkoper ook als al die potjes en leuk om te doen.
Alleen de 4 maanden gaf ik de eerste paar weken steeds dezelfde smaak een paar dagen achter elkaar! Bij 6 maanden niet meer gedaan maar iedere dag een ander smaakje gepakt! Hier eten ze overigens pas sinds 2 weken mee als we iets eten wat ze ook mogen! Anders krijgen ze nog steeds een potje
ik zou ook of voor haar apart koken of het eten even apart houden voor je het kruid. Potjes smaken helemaal niet naar vers eten, ik bedoel ermee dat je kindje eigenlijk nog niet weet hoe bv bloemkool of een wortel of iets anders smaakt, geld ook voor fruit. Dan kan het straks een probleem worden als je naar vers over wil. Ik hield altijd wat apart, maar je kunt op een ochtend of middag ook een hoop koken en voor haar apart invriezen.
helemaal mee eens! Ik heb de eerste 2 maanden ook weleens een potje gegeven als het niet anders uitkwam, of op kdv. Maar daarmee leert een kind echt niet eten, en hoe nou echte eten smaakt. Ik bedoel: proef nou zelf zo'n potje zonder te lezen wat op de verpakking staat. Waar smaakt het naar? Daarnaast smaken de meeste voornamelijk naar appel of wortel. Die twee zitten in vrijwel elk potje, en maken de potjes zoet, zodat kinderen het graag eten. Als je dan na een paar maanden over wilt stappen op een gerecht met aardappels en broccoli zijn er genoeg kinderen die dan niks vanaf willen weten, want die zijn niet zoet, en hebben een uitgesproken smaak.
Wat wij hebben gedaan (net als mijn schoonzus, trouwens) is tot ongeveer 1 jaar potjes en daarna langzaam om naar mee-eten. Ging prima en meneer lust nu bijna alles, zelfs nasi goreng. Enige waar wij moeite mee hadden: de eigenwijs wilde geen vlees eten. Hoe we het ook aanboden (door de groenten of los erbij), hij moest het niet! Pas sinds kort eet hij wel vlees, maar dat heeft dus 9 maanden geduurd Eerlijk is eerlijk: vers is wel prettiger, omdat ik nu precies weet wat hij binnenkrijgt, maar ik heb er nooit moeite mee gehad dat we die eerste tijd potjes gaven. Zeker niet toen we die Peutermenu's en 'a la carte' ontdekt hadden (die zijn nl zelfs nog best heel lekker; ik heb ze geproefd )
Een kind wat mee eet is een goede reden om zelf ook gezond te eten Hier nooit potjes gegeven, ook niks gepureerd of voorraad in de vriezer. Ze at wat wij aten en als er saus of mix doorheen ging, haalde ik voor haar wat groente en vlees eruit. Als ik even snel moest of wij aten wat ongeschikts, dan had ik altijd wel wat diepvriesgroente in huis en wat pasta erbij, even koken en klaar. Niks leuker om met een kleine van 11 maand door de supermarkt te rijden en die alle groente en fruit aanwijst wat ze maar lekker vindt.
Bammetje bam heeft gelijk.Bijv banaan.In het potje smaakt hij heel anders,dan de zelf klaar gemaakte. Ik heb ook potjes,maar die gebruiken we alleen maar als we ergens heen gaan en de luie dagen.Want in het weekeinde eten wel eens een pizza,brood met soep.Lekker makkelijk.maar aangezien ze nu ook vlees en rijst en aardappels mag hebben,kook ik net zo liever voor 4 personen. Bijv morgen.Ik heb nog wortel in een bakje,die is voor haar,want wij eten sla.Daarnaast eten wij aardappel anders,maar omdat je de aardappel moet koken,kan ik makkelijk wat voor haar appart houden.En voor ieder een een varkenslapje,waarvan ik haar de helft geef en voor morgen weer een helft heb
Als er geen verhoogd risico is op allergie kun je gewoon iedere dag een ander potje geven. Anders zou ik drie dagen hetzelfde aanbieden en kijken of er een reactie komt.
Ach ieder moet doen wat ie zelf graag wil, potje of vers.. Ik ga ook voor de potjes.. dat n banaan uit n potje anders smaakt, maakt me geen bal uit, dan heeft ie over n tijdje weer n nieuwe smaak, namelijk verse banaan Hij weet dan toch niet meer dat ie dat ook al ns uit n potje gegeten heeft en dat dat heel anders smaakte En dat geldt dan ook voor alle andere smaken