Eén van mijn konijnen begint echt mager te worden.... Als ik haar over haar rug aai, voel ik alle botjes super goed zitten. Nu zijn mijn konijnen nooit te dik geweest, maar dit is nu wel heel erg. Mijn konijnen zijn 5 jaar oud nu (dwerghangoor en dwergkonijn). Ze krijgen evenveel te eten en hebben heel veel ruimte, zitten buiten. Het is wel zo dat ze nu sinds de komst van Lucas wel wat minder aandacht krijgen. Eerst kregen ze HEEL VEEL aandacht van mij, maar nu is dat gewoon wat minder. Dat wil niet zeggen dat ik er nu niet meer naar om kijk, want ik ga er dagelijks nog een aantal keer naar toe. Ik vraag me alleen af of dit met ouderdom te maken kan hebben? Moet ik me zorgen maken?
Lijkt me verstandig om langs de dierenarts te gaan. Konijnen hebben vaak gebitsproblemen waardoor ze slecht eten en afvallen. Ik zou haar even goed na laten kijken voor het te laat is, konijnen kunnen niet altijd even veel hebben helaas.. 5 is niet super oud hoor, ze kunnen wel 10 worden.. Dus daar moet ze niet zo van afvallen, dan moet er wel meer aan de hand zijn denk ik.. Succes!
zijn zijn tanden niet te lang?...dat kan namelijk ook waardoor hij niet goed meer eten kan. Of heeft hij soms last van wormen?
Ja. Zo snel mogelijk een afspraak maken met de dierenarts. Hoe sneller je gaat, hoe meer kans je hebt dat het nog goed komt met je konijntje.
Tanden zijn niet te lang, ik ga nl 2x per jaar naar de dierenarts voor controle en inentingen. Vooral als ik over haar rug voel, kan ik de botjes tellen Denk dat ik morgenvroeg maar even ga bellen!
Wat denk je van die groene vliegen, die eitjes leggen bij hun anus, wat naar binnenkomt als larven en heel hun ingewanden opeten? Zeker rond deze tijd moet je daar echt rekening mee houden! Staan ze binnen of buiten? Buiten is echt een potentieel gevaar, binnen ook bij een extreem vies hok! Check hun staartje/anus op plaksel. Als er maar een klein plakseltje zit dan vannacht nog naar de dierenarts! Succes!
Ze zitten buiten maar worden 2x per jaar ingeent tegen Myx en VHD. Hun hok maak ik dagelijks de vieze plekken schoon en 1x per week helemaal grondig. Maar ik zal morgenvroeg even kijken!
Haar huid ziet er ook niet zo goed meer uit. Rondom haar ogen is haar vacht ineens heel donker (kringen) en ze heeft allerlei vlekken op zn oren zitten waar de vacht ook donkerder is. Ze is een madagascar hangoordwerg maar heeft nu echt donkerbruine vlekken.
Nou vannacht nog naar de dierenarts valt wel mee... Maar als je het niet vertrouwd wel even afspraak maken bij de dierenarts. Ik heb helaas mijn 14 jarige konijn vorige week in laten slapen ook omdat hij erg mager was en niet meer wilde.... Slikte niet meer dronk niet meer etc etc hij was gewoon op maar 5 jaar is dus echt niet oud..!!
Ik weet dat 5 ook niet oud is, ze oogt gewoon normaal, komt naar me toe, eet en drinkt gewoon (ook haar groenvoer), dus ik denk niet dat er direct iets aan de hand is. Maar mijn man en ik gaan morgenvroeg samen even op inspectie en dan ga ik meteen de dierenarts even bellen.
Nou, hier zou ik met spoed naar de dierenarts mee gaan. Ter vergelijking, wij zijn van de week met onze voedster naar de dierenarts geweest. Voor ons was het al genoeg aanleiding dat ze in ene niet haar brokjes at (nog wel hooi en broccoli). Konijn was nog in top conditie. Mocht je konijn het nu niet halen, dan kun je je andere konijn laten opvangen. Hier is een lijst met opvang adressen: Konijnen opvang en -asiel lijst :: Bunnybunch. Het zou wel heel zielig zijn als je andere konijntje alleen achter in de tuin komt te zitten.
Als het echt door die groene vliegen (stront en bromvliegen!) komt wat ik zojuist al noemde, Myasis of madenziekte, telt werkelijk echt iedere seconden!
Het is hier eigenlijk al gezegd, maar omdat mijn man dierenarts is en ik vaak zat van ellende hoor met die diertjes omdat mensen te lang wachten herhaal ik het nog maar eens: niet te lang wachten, liefst zo snel mogelijk een dierenarts bellen. De darmen van een konijn mogen niet stil komen te liggen (niet eten) want dan kan het heel snel achteruitgaan! Er kunnen diverse oorzaken zijn en zoals al gezegd is zijn de tanden een veel voorkomend probleem dat helaas niet alle dierenartsen herkennen omdat vaak alleen maar naar de voortanden gekeken wordt terwijl de kiezen ook vaak problemen geven. Maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn. Als je niet direct naar een dierenarts kunt begin dan met dwangvoeren. En misschien vind je dat zielig, maar het is minder zielig dan dat de darmen stil komen te liggen want dat kunnen ze absoluut niet hebben. Dwangvoeren kun je doen met een spuitje zonder naald (verkrijgbaar bij apotheek, ik zou een grotere nemen anders moet je veelvuldig bijvullen tussendoor). Liefst gebruik je critical care, verkrijgbaar bij de dierenarts, dus misschien heb je die niet direct tot je beschikking. Dan kun je olvarit wortel geven, geen potjes met aardappel, gewoon die met alleen wortel. Spuit een heel klein beetje in zijn mond en geef hem de kans dit door te slikken voordat je er nieuwe inspuit want anders komt het er zo weer uit. Hoeveel je zou moeten geven weet ik zo niet, maar kan ik als je dat wilt mijn man wel vragen als hij terug is van zijn werk (spoeddienst, dus ik weet niet hoelaat hij terug is), maar je zou ook een dierenarts kunnen bellen en vragen hoeveel dat moet zijn, dan heb je het antwoord direct. Succes, ik hoop dat je je konijn er snel weer bovenop krijgt, maar wacht niet te lang af!
Dit berichtje had ik overheen gekeken, sorry Maar hou in de gaten dat ze genoeg eet zodat de darmen aan het werk blijven.
Ons konijn van 7 is ook mager. Hij is heel opgewekt en eet en drinkt goed. Ik maak me geen zorgen. Ik denk toch dat het ouderdom is. Niet ieder konijn wordt 10 namelijk.
We hebben haar vanmorgen even nagekeken. Alles ziet er schoon en goed uit. Haar groen eet ze gewoon, ze eet ook brokjes en is net zo aanhankelijk als anders. Ook haar keutels zijn normaal. Geen plakpoep of vieze plekken. Nageltjes zijn van goede lengte en voor zover ik kan zien zijn haar tanden ook oke. Het hok is overigens eergisteren helemaal schoongemaakt dus er zitten ook geen vieze plekken in de kooi. (ze poepen nl vaak in de ren) Met Bunnybunch ben ik bekend, heb daar zelf ook een aantal jaren op gezeten. Ik ben wel iemand (mag ik wel zeggen denk ik) die heel goed voor haar konijnen zorgt. Heb met regelmaat 's avonds of 's nachts bij de dierenarts gezeten nadat mijn dwergkonijn Snickers weer eens een gas-aanval had. Die heeft een hele nare 'jeugd' gehad waardoor hij erg snel gestresst is. Mijn konijnen worden 2x per jaar nagekeken, ingeent. Nagels knippen we indien nodig zelf. Ik heb ook alles in huis om te moeten dwangvoeden. Van wortelhapjes, tot spuitjes, tot medicijnen. (dat hebben we moeten doen toen beide konijnen gecastreerd en gesteriliseerd zijn). Echter nu we haar zo gezien hebben, denk ik dat er niets ernstigs aan de hand is. Ik bel voor de zekerheid straks de dierenarts wel even maar ik denk dat het gelukkig wel zal meevallen! Maar zoals iemand al zei de kiezen kan ik natuurlijk niet nakijken!