Kun je veilig reizen in Zuid-Afrika?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Nijn1977, 21 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    964
    440
    63
    Vrouw
    Tien jaar geleden zijn mijn vriend en ik op reis geweest naar Zuid-Afrika. We hebben een auto gehuurd en zijn vanaf vliegveld Johannesburg direct doorgereden naar Pretoria en vandaar via het Krugerpark een rondreis door oostelijk Zuid-Afrika gemaakt met vooraf geboekte accommodaties. Eigenlijk willen we dat nog een keer doen met de kinderen. We zijn niet zo van de groepsrondreizen.

Nu vertelde een vriend dat het helemaal niet veilig is om dat zelf te doen met huurauto. Je auto wordt opengetrokken bij kruispunten en je wordt dan beroofd. Dat soort verhalen. Is dat zo? Heeft iemand recente ervaringen?

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Wij hebben vanaf kaapstad een rondje gemaakt met huurauto en nergens onveilig gevoeld. Het wordt wel afgeraden om in het donker en savonds te rijden dus dat hebben we niet gedaan. Wij vonden het enorm kindvriendelijk.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Toevallig heb ik sinds september 2 gezinnen gesproken die normaal in Zuid-Afrika wonen, maar nu tijdelijk naar Nederland 'gevlucht' zijn. Het is nu erg onrustig in het land vanwege de verkiezingen.

Maar normaal gesproken is het geen probleem om zelf met een huurauto rond te rijden, mits je inderdaad maar niet in het donker rijdt en de krottenwijken vermijdt.

4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Mijn zus heeft dat afgelopen zomervakantie gedaan en geen problemen gehad. Deze keer rond Johannesburg, Kruger, Swaziland (weet nieuwe naam niet nu) st Lucia, Drakensbergen.
    Afgelopen jaren ook meerdere bevriende stellen van hen en ik heb nooit gehoord dat er problemen waren.
    2001 hebben ze dat ook al ooit gedaan zonder problemen.
    Zelf ben ik er in 2002 geweest, maar dat was een georganiseerde reis.

5. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Nog nooit onveilig gevoelt daar. Gewoon nadenken wat je doet. En autos zitten bij ons op slot als er rijden.

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Dit soort waarschuwingen kregen wij 11 jaar geleden ook al, wij deden bewust de deuren op slot en hebben geprobeerd niet in het donker te rijden, is 2 keer niet gelukt en dat vond ik wel heel spannend. Nu met de verkiezingen kan de situatie wel onrustiger zijn zoals @Cin85 aangeeft. Ik zou het lastig vinden, vooral omdat je ook met kinderen reist.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik ben een paar keer in Zuid Afrika geweest. Had er familie wonen.
    Ik vind het een prachtig land, maar heel erg onveilig.
    Familie is meerdere malen overvallen, ondanks dat hun huis compleet beveiligd is.
    Er zijn zoveel plekken waar het niet veilig is...en als toerist weet je dat niet precies. Zelf georganiseerde reizen worden soms overvallen. Gewoon een hele bussen die ze overvallen, vreselijk.
    Een leven is niks waard, zoveel criminaliteit en de politie heeft niet de capaciteit er iets aan te doen en is vaak ook corrupt.
    Ik wil er heel graag eens met mijn gezin heen, maar heb mijn man teveel verhalen verteld, die wil absoluut niet die kant op. En moet ook eerlijk zeggen dat ik mij er ook niet meer op mijn gemak zou voelen denk ik.

Ohja mocht je wel gaan...houd ook rekening met load shedding. De elektriciteit doet het een paar uur per dag niet. Betekend dus soms ook dat de beveiliging dan niet werkt.

8. hluhluwe

hluhluwe Lid

22 jan 2016
    61
    31
    18
    NULL
    NULL
    Ik kwam voor corona minimaal 1x per jaar in Zuid-Afrika en omliggende landen. Ik vind dit soort verhalen echt zwaar overtrokken. Nee het is zeker niet een van de veiligste landen ter wereld en ja dit soort zaken gebeuren er ook. Dit is echter in ontzettend veel landen ter wereld zo.
    Er worden ook mensen overvallen op de route du soleil.

Ja ik heb mij wel eens onveilig gevoeld in Zuid-Afrika, maar dat geldt ook voor Nederland. Reis verstandig, wees je bewust van de omgeving waar je bent en hang vooral niet de rijke toerist uit.

Ik heb zeer goede vrienden in verschillende delen van het land. Zelfs in de buurt van kaapstad zijn er nog plekken waar ze tot een paar jaar geleden de deur niet op slot draaide.

Rondom verkiezingen moet je altijd voorzichtig zijn maar ook dat is in bijvoorbeeld Aziatische landen niet anders.

Ik neem mijn kinderen met een gerust hart mee op vakantie naar Zuid-Afrika. Dat zijn ze al geweest en dat gaat in de toekomst ook zeker wel weer gebeuren.

9. Cm1989

Cm1989 Lid

23 sep 2021
    29
    22
    3
    Vrouw
    Ik zou het zelf niet doen maar sinds ik moeder ben vermijd ik bewust veel plaatsen en situaties waar het risico bestaat dat het onveilig is. Helaas word Europa zelf steeds onveiliger en zijn er amper nog echt veilige plaatsen. Ons huis is dus ook beveiligd als een fort, inclusief hoge hekken, poorten en cameras. Wij gaan deze winter naar Dubai hierdoor, minder avontuur, wel grote zekerheid op een veilig en onbezorgd gevoel. Vroeger was ik nergens bang voor maar de verantwoordelijkheid voor mijn kindjes heeft me echt veranderd. Ik zou het zelf nooit overwegen dus.

10. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    964
    440
    63
    Vrouw
    Jeetje, de gevoelens verschillen erg onder jullie…
    Wij zijn er nog niet over uit, ook zijn de prijzen van de tickets nog gruwelijk hoog en ik weet niet of dat nog verandert voor juli of augustus.

Voor degenen die willen antwoorden: welk rondje zou je doen in 2,5 tot 3 weken? Wij hebben jaren geleden globaal Pretoria- Krugerpark- ander privé park- Swaziland- Sint Lucia- Drakensbergen gedaan en toen terug vliegen vanaf Johannesburg.

11. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    964
    440
    63
    Vrouw
    P.s. Zijn de verkiezingen in de zomer voorbij?

12. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Wij zijn met ons jong gezin in 2018
    naar Kaapstad geweest, kinderen waren toen 6 en 9 jaar.
    Villa en auto gehuurd, en volledig zelfstandig dagelijks road trips gemaakt. Wij hebben ons niet onveilig gevoeld. Prachtig land, mooi landschap, en zeer kindvriendelijk.

Wij waren daar in november-december ivm een trouwerij.
    De schoonfamilie van mijn zus woont in de beruchte buurt mannenberg. Ook zij waren verbaasd dat wij in de avond nog durfde te rijden.
    Wel gaven zij aan dat de periode waarin wij kwamen “festival season” iedereen goed is voor elkaar. Zelfs bendes elkaar even met rust laten. maar na de feestdagen dan is alles weer “normaal” en zou de criminaliteit weer stijgen.

13. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Ik vind het midden-oosten verre van veilig, hoezo zou Dubai veiliger zijn dan andere plaatsen? Verschil tussen rijk en arm is daar vreselijk groot en dat zorgt altijd voor problemen!

tuc, Zoe123, Vulpen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.675
    1.787
    113
    Ik heb Zuid Afrikanen gesproken die aangaven dat je je zelfs door de politie niet moet laten stoppen, omdat die corrupt zijn en gewoon toeristen beroven. Ze houden je dan aan omdat je zogenaamd een verkeersovertreding hebt gemaakt en tegelijkertijd beroven ze je van alles wat je bij je hebt. Zelf geen ervaring mee hoor, maar dit heb ik wel van locals daar gehoord...

15. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Als ik me ergens onveilig zou voelen dan is het wel in Dubai...

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Toevallig kijk ik een programma met een zuid Afrikaanse erin…

En nee… ik zou me daar niet perse veilig voelen

17. Cm1989

Cm1989 Lid

23 sep 2021
    29
    22
    3
    Vrouw
    Voor ik kinderen had ben ik inderdaad in Hong Kong in die riots beland in 2019. Ik geloof niet dat ik op reis vaak zo geschrokken ben
    Blijkbaar ben je nog nooit in dubai geweest.

18. Cm1989

Cm1989 Lid

23 sep 2021
    29
    22
    3
    Vrouw
    Want? Waar baseer je op dat je je daar onveilig moet voelen?

19. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.149
    3.790
    113
    Dat homoseksualiteit er bestraft kan worden met de doodstraf. En oké, dat zullen ze niet snel doen met een toerist, maar je kunt wel gedeporteerd worden en als zulke woorden gebruikt worden doet dat ook niet veel goeds met mijn gevoel van veiligheid.

tuc vindt dit leuk.
  20. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    misschien kun je je vraag in de facebook groep reislustige ouders (reizen met kinderen) stellen. Daar lees ik vaker mensen die naar Zuid afrika gaan, ook mensen die er wonen, dus die kunnen je ongetwijfeld meer vertellen.
    ook zijn er op facebook specifiekere groepen te vinden, bijv. zuid-afrika.nl en vrienden reistips en inspiratie.

Je zou eventueel ook naar een reisbureau (riksja travel; outsight travel bijv) kunnen om specifiekere vragen te stellen. ze kunnen je ook helpen met een mooie reis samen stellen waarbij ze rekening kunnen houden met "veiligere/onveilige" steden en gebieden.

Deel Deze Pagina