Hallo meiden, Ik ben op dit moment bijna 39 weken zwanger en uitgerekend op 15 december. Maar nu vraag ik mij eigenlijk af wat je eigenlijk moet hanteren om dit te bepalen.... Mijn cyclus duurt altijd al langer dan gemiddeld (ongeveer 35 dagen) en de eerste dag van mijn laatste menstruatie was 9 maart. Maar omdat ik ovulatietesten gebruikt heb weet ik dat mijn ovulatie op 30 of 31 maart heeft plaats gevonden...dit is dus 3 weken en niet 2 weken na het begin van de menstruatie... Moet ik dan toch 38 weken optellen vanaf de eerste dag v/d laatste menstruatie...of kan ik maar beter van de ovulatie uitgaan? In het laatste geval zou ik dan nl. een week "korter" zwanger zijn dan nu bepaald is. Hoop dat jullie het nog kunnen volgen! Of mag je altijd van de 12 weken echo uitgaan? Met 6,5 week heb ik een echo gehad en die gaf als uitgerekende datum 19 december aan. Met 12 weken weer een echo en die gaf toen 15 december aan. Wat kan ik nou het beste aanhouden voor mezelf? Verheug me enorm op de komst van de kleine maar wil mezelf niet al te veel focussen op die uitgetelde datum..... Ben benieuwd naar jullie mening!
Volgesn mij kan je beter niks aanhouden Behalve de meting destijds van de 12 weken echo. Ik ben zelf zwanger geraakt bij een cyclus van 67 dagen dus daar had geen hout van geklopt. Dmv ovulatietesten wist ik precies hoelang ik zwanger zou zijn, maar je hebt ook nog zoiets als late of vroege innestelling. Tot ca 12 weken groeit elke foetus op de millimeter zo ongeveer gelijk dus kan men heel exact berekenen hoe oud het is en op welke dag je uitgerekende datum is. Ongeacht je ovulatie of menstruatie. Volgens mij bevalt maar iets van 8% op de uitgerekende datum dus zou daar maar niet teveel van uitgaan
hee meid, bij mij hielden ze de 9 weken echo aan, omdat ze het kindje daar op het meest secure moment kunnen opmeten werd mij gezegd.toevallig kwam dat ook precies overeen met mijn ovulatie, bevruchtingsdatum en laatste menstruatie ik was uitgerekend op 26 september en ben pas bevallen op 5 oktober dus dat zegt allemaal helemaal niks! wat ik wil zeggen is dat alles tussen 37 en 42 weken als normaal beschouwd word. er zit helaas dus niks anders op dan afwachten. en ik kan als geen ander weten hoe naar dat is... na 9 dagen overtijd was ik het ook echt superzat. dacht elke keer nou volgende week zal ik wel niet meer bij de vk zitten en ja hoor elke week zat ik er weer. probeer gewoon nog te genieten van de laatste dagen want voor je het weet is je kleintje er! succes en als je wilt kletsen ofzo kan je me altijd een pbtje sturen! gezellig!
Je moet uitgaan van je termijnecho. En alles 3 weken voor en 2 weken na.... je uitgerekende datum. Je kindje komt echt niet exact X-dagen na je eisprong.... helaas, was het maar zo.... dan zou het veel gemakkelijker zijn dit uit te rekenen of te bepalen. Je kindje komt wanneer het er klaar voor is! NIet eerder.
de termijnecho bij 10-12 weken.. En daarvoor je ovulatie. Je menstruatie niet, omdat de tijd tussen menstruatie en eisprong nogal kan verschillen per vrouw en per cyclus.. Maar de spreiding van de natuurlijke periode is 37 tot 42 weken. Dus zelfs met zo'n datum heb je nog niet echt een precieze richtlijn. Mijn gedachte was, met lange zwangerschappen in de familie, dat ik wel 2 weken overtijd zou lopen bij de 1e. Dat werden 8 dagen, dus dat viel me mee. Deze keer verwacht ik die 8, met 2 extra, omdat de termijn echo 25-12 aangeeft, maar mijn cyclus dan 28 dagen geweest moet zijn, en die is niet korter dan 30. Dus vandaar dat ik 10 daagjes overtijd verwacht. Geeft me ook wat speling met die 8 dagen
Je zou moeten uitgaan van de termijn echo, maar dan nog weet je niks. De meeste kinderen worden dan tussen 38 en 42 weken geboren, en het grootste deel in de 41e week, dacht ik. Bij mij begonnen de bevallingen overigens exact 40 weken na de eerste dag van mijn laatste menstruatie, maar dat lijkt me niet meer dan een grappig toeval.
Bedankt voor het meedenken dames. Ik denk dat het dan mss idd het beste is om de termijn echos te hanteren.......en dan nog eens twee weken erbij tellen voor de zekerheid....
Ik heb ook ovulatietesten gedaan, en toch ben ik volgens alle echo's die ik tot nu toe gehad heb, zo'n 6 dagen later uitgerekend dan volgens m'n ovulatie testen.
Mijn termijnecho kwam precies overeen met de (duidelijk gevoelde) innesteling.... Ik had een snelle innesteling op 4 dpo...