Kun jij de studie van je kind betalen als de stufi weg valt?

Discussie in 'De lounge' gestart door Saja87, 23 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Kun jij de studie van je kind betalen als de stufi wegvalt?

1. Ja ik kan dat betalen

2. Nee ik kan het niet betalen

3. Zelfs als ik spaar kan ik het niet betalen

4. Anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ligt eraan wat ze gaat doen, mbo zal wel lukken, hbo is al een stuk lastiger (denk aan meer reiskosten, hogere studiekosten, boeken, excursies enz...) Overigens zelf ook een klein deel moeten lenen destijds want mijn ouders hadden het ook niet, en daar ben ik niet slechter van geworden.

2. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

wij zullen boeken en collegegeld en evt bijkomende kosten betalen.
    Op kamers zal ze zelf een bijdrage moeten leveren door bijbaantje. Wonen vlakbij groningen dus dan zou op kamers echt niet nodig zijn. Andere stad zien we dan wel weer hoe we het financieel kunnen doen.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    De studiekosten hoop ik tegen die tijd te kunnen betalen.

Maar 5 jaar kamerhuur, uitgaan en de leuke dingen die je nou eenmaal in je studententijd wilt doen, dat wordt een ander verhaal.

Voor zoon wordt het dan, denk ik, een keuze tussen thuis wonen zonder veel schulden of op kamers met een veel hogere schuld.

4. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij kunnen en willen dat voor Robyn betalen. Als ze het huis uit gaat/wil mag ze zelf haar huur en vaste lasten betalen. Maar alles wat bij haar studie hoort betalen wij.

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Het is absurd veel geld, maar vergeet niet dit over pakweg 20 jaar is he... denk aan inflatie etc. Een ton is dan veel 'minder' dan nu.

Ik denk wel dat wij het dan kunnen betalen, als er geen gekke dingen gebeuren. We sparen nu maandelijks een beetje voor hem, en mocht dat niet genoeg zijn dan gaan we gewoon een paar jaar niet op vakantie :D

Ik hoop dat hij geen lening o.i.d. nodig heeft om zijn studie te betalen. Ik wil eigenlijk elke cent daarvan zelf voor hem betalen. Voor stappen, kleding en een mobieltje moet hij maar een bijbaan nemen. Maar de studie betalen wij.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Collegegeld, boeken ed kunnen wij zoals de prijzen nu zijn wel betalen. Op kamers zal waarschijnlijk niet nodig zijn, Groningen heeft heel veel studies te bieden en mochten ze dan toch op kamers willen, mogen ze daar zeker ook zelf een bijdrage aan leveren.

Overigens heeft mijn vriend zijn studie ook helemaal zelf betaald en is daar ook zeker niet minder van geworden, maar als het aan ons ligt gaan wij wel hun studie betalen.

Overigens zal ik daar wel streng in zijn trouwens, geen extra tijd als ze liever gaan stappen dan studeren etc. 4 jaar krijgen ze betaald als er 4 jaar voor staat.

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#27 mimi83, 23 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2012
    Zo de juu.. een ton per stuk dat kunnen wij dan ook niet betalen en heel eerlijk was ik ook niet van plan. Dus dan word het nee wij kunnen en gaan dat niet betalen.

Mbo hbo gaat wel lukken, maar studeren leek mij universiteit. Dat gaan we waarschijnlijk niet redden. Elk jaar 2000 moeten we wel gaan redden, dat is dan in hedendaagse tijd. Inflatie gaat alles nog wel veranderen, maar dat zien we dan wel.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    En ja, een ton, wie kan dat nu nog betalen? Nu is het gemiddeld zo'n 1600 per jaar, keer 4. Is zo'n 7000/8000 euro aan collegeld, 2000 aan boeken en computers etc zou je rond de 11.000 aan basis zitten, het zou dan 10 keer zo duur worden?

9. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

die ton is toch inclusief kosten voor kamerhuur. levensonderhoud stapgeld enz?

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier hetzelfde..

We kunnen het betalen (Oke, momenteel niet, boel veranderd in huis en nieuwe auto) dus sparen moet even opnieuw..
    We hebben twee eigen spaarrekeningen.. 1 voor onszelf, de ander voor studie voor de kinderen.. Staat momenteel niks op, beginnen we mee als ze 5 jaar zijn..

Beide hebben ook een eigen spaarrekening, daar word een klein bedrag op gestort, dat komt voor hun vrij op hun 21e.. Ze mogen dan zelf bepalen wat ze er mee doen.. Daar word ook niet veel op gestort, soms ook een maand niet..
    We willen niet het risico lopen dat ze dat meteen uitgeven aan allerlei onzin terwijl dat bedoeld zou zijn voor evt. studie.

Op deze manier blijft het spaargeld in ons beheer zodat wij de studie kunnen betalen.. Huur en vaste lasten voor kamers moeten ze zelf betalen.. Zoeken ze maar een bijbaan:D

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar zat geloof ik ook een kamer bij en een extra jaar..

Tja met de boete die je krijgt bij langer studeren (3000 euro?) en het collegegeld erbij 1600 is alweer bijna 5000 euro extra. En dan huur a 400 in de maand (5000 in het jaar x 5 jaar=25000). Dus dan zit je al op +30.000 euro. Zou je ook nog deels voorzien in het verdere levensonderhoud tikt dat natuurlijk lekker aan en dan hoger wordende kosten dan denk ik dat je ook wel die kant op gaat.
    Maar 100.000 euro.. Daar geloof ik niet zo in. Mag ook hopen dat het niet het geval gaat zijn haha. Want vind het een absurd bedrag ;)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Ja, maar is kamerhuur altijd nodig dan? Alleen als ze een studie kiezen die ver weg is, die kans is hier niet groot en langer over een studie doen, ik heb het zo vaak gezien op het HBO, 3 keer in de week stappen en dan vervolgens langer over de studie doen omdat ze geen tijd meer hebben om te studeren, dat gaat hier dus niet gebeuren, is prima, maar dan mogen ze de extra tijd zelf betalen.

13. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik geloof ook niet dat het een ton gaat zijn. Het is allemaal weer een hoop stemming- en bangmakerij volgens mij. Ze zijn waarschijnlijk uitgegaan van het meest dure scenario (incl. kamerhuur, levensonderhoud, met een universitaire studie er achteraan etc.). En ze hebben er niet bijgezet dat je de inflatie mee moet rekenen.

14. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    toen ik uitwonende was kreeg ik 560 stufi en had en nog een lening van 160 p.m bij.. mijn studie toen koste 1000 per schooljaar. excl boeken.

in september wil ik zelf weer met een deeltijd opleiding beginnen is stuk goedkoper en je doet meer werk ervaring op vind ik.. je krijgt dan geen stufi maar je werkt 4 dagen in de week wat je vaak goed betaalt word.

wij sparen voor onze kleine nu elke maand een bedrag.. en denk dat we het daar tegen die tijd wel haar studie van kunnen betalen.

15. Trees

Trees Niet meer actief

Niet altijd nodig, maar persoonlijk vond ik het op kamers gaan en alles eromheen wel een belangrijk onderdeel van de studententijd. Ik zal dit dan ook zeker stimuleren voor onze kinderen.
    Alleen ik vind wel dat er prima gewerkt kan worden voor de huur en ik ben ook zeker niet van plan om extra studietijd te gaan bekostigen omdat er teveel gestapt en te weinig gestudeerd wordt. Verantwoordelijkheid nemen en discipline horen mijn inziens ook bij het 'op kamers gaan' en moeten ook geleerd worden.

16. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    geen idee, duurt nog lang en tegen die tijd kan alles al weer 20x veranderd zijn. Als wij dan nog varen hebben we wss wel huis/appartement aan de wal waar ze dan gebruik van kunnen maken. Maar vind ook dat ze zelf goed steentje kunnen bijdragen door bijbaantje te zoeken. Ben er niet zo voor om alles te gaan betalen. Vanaf dat ze zakgeld gaan krijgen komen er ook de "verplichtingen" bij zoals verjaardagskadootjes voor bep. personen. Maar dat is weer een ander onderwerp;)

17. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Als het collegegeld blijft wat het ongeveer is wel hoor. Is een stuk minder dan wat we nu aan kdv kosten kwijt zijn. Uitwonend komt er natuurlijk huur bij, maar ik ga er vanuit dat mijn kind net als ik destijds een bijbaan heeft om daar iig een groot gedeelte van te betalen. Ik heb mijn tijd goed moeten verdelen en vond werken bij heel diverse werkgevers ook erg nuttig in het kader van algemene levenservaring ;) Mijn ouders hebben ook 'alleen' mijn collegegeld betaald. Ik heb verder alles zelf bekostigd, wel wat bij moeten lenen omdat ik door een huisjesmelker met een rare constructie een tijdje erg boven mijn budget heb moeten huren (en ben nog een half jaar in het buitenland gaan studeren). Mijn huur en onderhoud kon ik grotendeels betalen van mijn bijbanen.

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.163
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ja, want ik spaar 540 euro per 3 maanden voor Luc. Dat is 2160 euro per jaar ( 200 euro kinderbijslag + 80 euro per maand)

Over 10 jaar is ie 13, dan heb ik dus minimaal 21000 euro gespaard.

19. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Wij sparen nu voor deze uitgaven.
    Geen idee hoeveel het dan kost. Geloof dat studie hbo per jaar ong 1500 euro is. Excl boeken.

20. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Momenteel zouden we dat niet kunnen betalen nee. Maar ik ga er vanuit dat we dat tegen die tijd wel kunnen en zo niet, dan zou ik wel een lening afsluiten mocht dat nodig zijn. No way dat mijn kinderen zelf hun studie hoeven te betalen.

Deel Deze Pagina