Vraag over slapen en wakkere tijd 5 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door HappyRabbits, 26 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Onze man is bijna 5 maanden. Ik weet dat elk kind anders is, maar soms denk ik wel eens: doen we het wel goed zo? Mijn vraag gaat over slaaptijden en wakkertijd.

Op dit moment zijn we het inbakeren (begonnen rond een week of 7) aan het afbouwen met één armpje vrij uit de Pacco. Dat gaat op zich goed, al heb ik wel het idee dat onze man iets onrustiger slaapt hierdoor. Ook wordt hij nu overdag soms wel elke 50 min. wakker tussendoor en vindt hij het moeilijk om zonder speentje terug in slaap te vallen. Speentje erin betekent meestal weer verder slapen (hij is dan ook nog moe).

Het schema is nu als volgt met af en toe een half uurtje tot een uurtje verschil. Het is zijn zelf gebouwde schema ;)

Wakker rond 6.30/7.00 uur
    Fles 180/6
    Slapen rond 08.30/08.45 uur
    Wakker rond 11.00/11.30
    Fles 180/6 (ook proberen we dan wat bijvoeding te geven, maar dat gaat nog niet van harte. Mag dan ook geen naam hebben qua hoeveelheid)
    Slapen rond 13.00
    Wakker rond 15.30
    Fles 180/6
    Slapen rond 17.00
    Rond 18.00 begint vaak een onrustig uurtje met veel huilen. Soms neem ik hem in draagzak, soms helpt het om even bij hem te zitten, hand op zijn hoofdje. Daarna moet ik hem soms wakker maken voor badje/douche en laatste fles.
    Dat is dan rond 20.00/21.00 uur. Hij ligt dan weer op bed tussen 21.00 en 21.30 uur.

Ons mannetje kan vaak niet langer dan anderhalf uur wakker zijn. (Heel af en toe haalt hij in de ochtend de 2 uur.) Dan begint het jengelen, oogjes wrijven en hij verstopt dan zijn hoofd in mijn nek. Duidelijke slaapsignalen. Verschonen op het aankleedkussen is vaak dan nog even lachen, maar dan is het slapen.

Nu heb ik een paar keer het idee gehad dat hij na een uurtje slapen hij wel weer wakker "genoeg" was voor even een half uurtje/uurtje op. Dat lijkt dan in eerste instantie ook zo. (Hij ligt dan echt wakker in bed.) Hij is vrolijk, maar eigenlijk stort hij dan alweer binnen het half uurtje in. Dus weer naar bedje. Terug in bed betekent dan drama: krijsen! Het voelt bij mij alsof ik zijn ritme heb verstoord. Soms blijf ik er dan bij en valt hij uiteindelijk terug in slaap. Soms gaat hij dan in de draagdoek. Hij is dan wel stil, beetje jengelig af en toe, maar van slapen komt het niet echt. Zijn volgende voeding gaat er dan met moeite in en hij begint na die voeding al vrij snel weer slaapsignalen te geven.

Ik heb hier al ens eerder gepost dat onze man zo veel slaapt. Maar hij is nu bijna vijf maanden en om mij heen zie ik zo veel "wakkere" baby's. Ook mijn ouders "rekken" zijn wakkere tijd onder het mom van "hij is zo lekker wakker". Maar zij herkennen de signalen niet, zoals bijvoorbeeld ineens heel druk worden. Thuis in de avond gaat hij dan even flink in de ontlading :(
    Overigens is zijn ritme op het kinderdagverblijf (2 dagen p.w.) wel anders dan thuis. Hij is vaker korte beetjes wakker, maar hij kan daar ook een slaapruk maken van 3 uur waardoor ze hem wakker moeten maken voor een voeding. ;) Hij gaat die dagen vaak ook al eerder de nacht in.

Wat vinden jullie? Die wakkere tijd zit dus na zijn voeding en is niet langer dan anderhalf uur (incl voeding). Dus eigenlijk is hij op een dag maar 5 a 6 uurtjes wakker... Is dat niet veel te weinig voor 5 maanden?

2. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ohja, laatste fles is ook 180/6 met 2 scheppen rijstebloem.

3. moeps84

moeps84 Lid

14 mrt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    1,5 uur wakker per x is heel normaal voor 5 maanden. Mijn dochter redde dat ook net rond die leeftijd en mijn jongste, nu 4 maanden, zit daar nu ook aan. Wat betreft dat huiluurtje, je kunt dan proberen om em dan wel helemaal weer in te bakeren en dat moment als laatste afbouwen. Ook heel herkenbaar dat korte slapen, hier proberen we wel altijd dat ze in bed blijft tot aan de volgende voeding, want ze is dan nog echt niet uitgeslapen na een uurtje en heel herkenbaar wat je schrijft is het dan weer moeilijk in slaap vallen. Soms helpt een slokje drinken of even in de kamer op schoot troosten, muziekje aan etc. Als dat allemaal niet lukt, dan er maar uit, maar echt een oplossing vindt ik het niet, want ze blijft dan onrustig. Succes met je kleine man!

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ja hoor is heel normaal. Onze zoon is bijna 7 maanden en redt het gemiddelde nog steeds ongeveer 1,5 uur. Hij is gewoon gevoeliger voor prikkels en heeft daardoor nog steeds veel slaap nodig. Soms redt hij het in de middag 2 of 3 uurtjes. Het komt dus vanzelf maar is dus niks om je zorgen over te maken. Ik zou jouw ouders wel op het hart drukken dat ze hem op tijd naar bed brengen. Ik heb daar ook echt op aan moeten dringen. Heel duidelijk uitgelegd wat zijn signalen zijn en wat de gevolgen zijn als hij wakker wordt gehouden. Succes ermee!

5. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Mijn oudste was ook echt zo'n slaapkopje en inderdaad als ze dan niet zoveel had geslapen was ze stikchagerijnig. De jongste is weer niet zo'n slaaperd er red het op een stuk minder slaap. Elk kind is dus anders en zoals jullie het doen klinkt goed. Gewoon goed opletten op de moesignalen.
    Meestal gaf ik er niet zoveel om als mijn ouders ze wat langer wakker hielden. Ik weet gewoon als ze daar 1dagje zijn geweest dat ze wat minder hebben geslapen en savonds er eerder in liggen. Opa en oma's genieten gewoon graag van de klein kinderen. Als jij er wel echt last van hebt zal ik het gewoon aangeven en uitleggen.

6. jv23

jv23 Actief lid

16 mei 2012
    415
    0
    16
    belgie
    mijn dochter is nu bijna 6 maand en slaapt ook veel hoor...

om 6u30 maken we ze wakker omdat wij moeten werken en drinkt ze haar fles, daarna gaat ze om 8u15 naar bed, en slaapt tot 11 u soms 11u30 dan eet ze groentepap en om 13u30 ongeveer gaat ze terug naar bed tot 16u soms 16u30 daarna eet ze fruitpap en blijft ze wakker tot 19u dan zie ik haar moe worden en gaat ze nog een uurtje naar bed soms anderhalf uur. dan krijgt ze rond 20u30 of 21 u nog een fles en gaat ze slapen tot 6u30...

7. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Blij te lezen dat er nog meer slapertjes zijn. Het is zo verleidelijk om hem tussendoor uit bed te halen, vind het soms best lastig als ik hem hoor. Gewoon het idee dat hij wakker in bed ligt. Maar goed, heb nu al regelmatig gemerkt dat uit bed halen er alleen maar voor zorgt dat hij oververmoeid raakt en dan niet meer wil slapen terwijl hij het dan nog wel nodig heeft.
    Het is ook een beetje uitproberen, realiseer is me, want hij wordt natuurlijk ouder en misschien kan hij op een gegeven moment wel een wakker uurtje tussendoor aan.

@Taco. Ja, het ligt er echt aan. De ene keer is hij na een dagje oma en opa zo in dromenland. De andere keer huilt hij dan echt heel veel omdat hij gewoon té lang wakker is geweest. Ze ondernemen ook best veel met hem en ze hebben ook vaak wat aanloop. Toch allemaal indrukken die hij moet verwerken. Maar het is één dag in de week en ik weet dat ze enorm van hun eerste kleinzoon genieten. ;)

Deel Deze Pagina