graag advies

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Cookie, 16 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Met heel veel plezier geef ik Arend al vanaf het begin af aan borstvoeding. De laatste maanden drinkt Arend alleen nog maar 's avonds en 's nachts. Soms 2x soms 1x. Nu heb ik altijd voldoende melk gehad, maar het wordt steeds minder en de de laatste week voel ik geen toeschietreflex meer. Arend stopt al na 1 min met drinken en wil dan wel weer verder gaan, maar drinkt hooguit 4 min. Daarna gaat hij meestal wel weer gewoon verder slapn.
    Ik wil graag Arend kunnen voeden als hij 's nachts huilt.
    Wat zal ik doen?
    - het zo laten gaan als het nu gaat (ik denk dat het dan binnenkort over is met de bv)
    - een spray gebruiken om de toeschietreflex op gang te brengen (kun je dat eigenlijk wel gebruiken in deze situatie? Ik heb hier geen ervaring mee)
    Ik ben een beetje bang voor wat er zal gebeuren als ik straks geen melk meer heb en Arend 's nachts wakker wordt. Hij is natuurlijk al wel bijna 11 mnd oud.

Wat zal ik doen?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik zou gewoon lekker zo doorgaan.
    Het is bekend dat vrouwen wanneer ze langer voeden niet altijd meer zelf een toeschietreflex voelen. Het wil dus niet zeggen dat je nu ook geen toeschietreflex meer hebt.

Dat hij 4 minuten drinkt lijkt heel kort maar kindjes kunnen vanaf 4-6 weken erg effectief drinken. Met 5-7 minuten kunnen ze klaar zijn.

Met 10 maanden 4 minuten is dan ook niet raar. Meestal zijn die kindjes ook snel afgeleid en is er veel meer interessants te zien dan de borst. Soms helpt het om in een rustige omgeving te voeden, minder prikkels.

Als je de productie wilt verhogen heeft syntocinon neusspray niet zo'n zin denk ik. Je kan wisselen tijdens het aanleggen. Maar het is maar de vraag of hij daar nog intrapt.

Anders kan je misschien tijdelijk een keer extra kolven om zo een extra voedingsmoment in te bouwen (puur voor je lijf om meer melk te maken)

Kan jehier wat mee?

Ilse

3. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Ja, daar kan ik wel wat mee!

Ik voed altijd op het grote bed in het donker, dus zoveel prikkels zijn er niet. Ook geef ik steeds beide borsten. Terwijl Arend voorheen genoeg had aan 1 borst.
    Al weken voed ik alleen maar tussen 23 uur en 6 uur. Zou het dan werken om 's avonds extra te kolven (om 20uur)? Want dat zijn de melkklieren natuurlijk niet meer gewend. Kun je bij wijze van spreken dan weer een voeding terugkrijgen?

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik denk dat je al heel goed bezig bent met het voeden in het donker en het aanbieden van twee borsten.
    Met kolven rond 20 uur kan je zeker de productie wat opkrikken ( wanneer je dit een paar dagen op ongeveer hetzelfde moment doet gaat je luichaam meer melk maken.

Succes

Ilse

5. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Dank je wel Ilse!

Ik ga het proberen, want nu voel ik gewoon dat Arend niet lekker door kan drinken (met grote slokken). Dat maakt me zo onzeker. Maar ik zal gaan kolven, ik hoop dat het helpt!

Groetjes, Cookie.

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Cookie,

Veel succes!

Ilse