Sollicitatie afgewezen pfff

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavan5bengels, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik ben sinds 4 maanden een alleenstaande moeder met 3 kinderen dus. A.s. 3 mei moet ik bij de sociale dienst komen voor een uitkering.

Maar was ondertussen al aan het solliciteren in de thuiszorg. Nu werd ik vanmiddag gebeld, met de vraag of ik morgen op sollicitatiegesprek kan komen. Dus ik zeg, ja in principe wel, maar ik moet dan wel mijn jongste meenemen van 3,5. Ik heb daar nog geen oppas voor.

Toen vroeg ze, hoe ga je dat straks doen dan, als je begint met werken. Dus ik zeg, nou ik ben al met een gastouderbureau bezig, die zijn hard voor ons op zoek naar een gastouder. Zegt ze, maar kan hij dan niet morgen even naar een gastouder, ik zeg nee dat zal helaas niet gaan lukken. En mijn vriendinnen werken overdag en mijn familie woont in Brabant, 1,5 uur rijden van Amersfoort. Dus ja ik zal dan toch mijn jongste mee moeten nemen.

Zegt ze doodleuk, owwww keeee, op een hele irritante manier. Dus ik zeg ja, wat moet ik anders dan? Toen zei ze, nou dan zijn we klaar, dan wens ik je verder succes met ergens anders solliciteren.

Nou ja zeg,mijn mond viel open van verbazing. Ik snap dat het niet ideaal is om een kind mee te nemen. Maar zij kan niet voor mij even bepalen dat ik zomaar in 1 knip met de vingers een oppas kan regelen.

Wat vinden jullie?

2. Dana

Dana Niet meer actief

tja dit is een lastige, ik kan me hun reactie wel voorstellen maar die van jou ook. als jij niet kunt (of geen oppas hebt) en dus ook niet per direct kan beginnen hebben werkgevers tegenwoordig de luxe om te zeggen, voor jou 10 anderen. waarschijnlijk hebben er veel mensen gereageerd en is dit voor hun een dealbreaker, helaas maar zo hard is het......

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, ik zal wel afgemaakt worden hier, maar ik begrijp de dame van de thuiszorg wel. Heel vervelend voor je, maar als je solliciteert, zal je ook moeten kunnen anticiperen dat je dus voor een gesprek wordt uitgenodigd en dat zal je toch iets moeten regelen. Je kinders op gesprek nemen is geen optie.

Ik had iets gezegd in de trant: "morgen komt me niet uit, maar overmorgen gaat lukken" (en dan iets regelen voor oppas).

Maar ik snap dat het balen is ...

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik snap de irritatie van haar kant ook wel. Jij wil tenslotte een baan, het zal haar een zorg zijn hoe je dat regelt met oppas. Ik snap aan de andere kant ook dat het voor jou een lastige positie is, maar ik kan me niet voorstellen dat er helemaal niets te bedenken is. Desnoods had je voorgesteld of het 1 of 2 dagen later kon omdat je dan wel oppas kon regelen. Het probleem is dat je je nu niet heel flexibel opstelde, en dan hoef je ook geen flexibiliteit van de ander te verwachten.

5. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik had dan toch die 1,5 uur naar familie gereden om op gesprek te kunnen komen. Mijn familie woont hier ook 1,5 uur vandaan dus ken het probleem, had tijdens de sollicitatie's ook niemand anders maar het is gewoon belangrijk. Dus ik kan me haar reactie eingelijk wel voorstellen. Al vind ik het wel heel sneu voor je.

6. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    #6 mamavan5bengels, 26 apr 2011
    Laatst bewerkt: 26 apr 2011
    Dat is misschien wel zo, maar ff op en neer naar familie rijden is geen optie. Heb nog 2 oudere kinderen die van school gehaald moeten worden!

En ze had het ook anders kunnen zeggen, bijvoorbeeld een week later inplannen, dan heb ik een week de tijd om een oppas te regelen. Zij kan niet van mij verwachten dat ik nog geen 24u een oppas kan regelen.

En ik zit op dit moment in een lastige positie, heel gederoe met ex geweest, verhaal staat bij alleenstaande moeders. En heb op dit moment geen inkomen, dus benzine betalen zit er op dit moment ook niet aan.

Verder snap ik dat het niet ideaal is, maar als ze de moeite had genomen om te luisteren wat mijn situatie is, had ze begrip kunnen tonen. En mijn jongste gewoon een kleurboek geven met wat potloden, dan had hij zich heus wel vermaakt.

Beetje medeleven tonen, mag wel vind ik!! Ze willen allemaal dat alleenstaande moeders zo snel mogelijk aan de bak gaan, maar begrip tonen ho maar. Sorry...

7. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik snap dat het voor jou heel vervelend is, maar jouw prive-gedoe is prive en daar heeft een eventuele (nieuwe) werkgever niks mee te maken.
    Het is een harde les, maar de volgende keer zou je kunnen proberen zelf ascertiever te zijn. Je verwacht dat die dame jou aanbiedt om volgende week te komen, maar je had ook zelf met een voorstel kunnen komen.
    Nogmaals ik snap dat het heel vervelend is, maar het is ook wel heel makkelijk om de schuld bij iemand anders neer te leggen.

8. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

9. zustertje

zustertje Niet meer actief

Het is hard maar ik snap het van 2 kanten. Volgende keer als je een uitnodiging krijgt en het kan voor jou niet zo snel vraag dan of het een dag of 2 dagen later kan dan heb je wat tijd om oppas te regelen.
    Meestal is dat geen enkel probleem hoor suc6 met solliciteren!

10. noukie89

noukie89 Niet meer actief

thuiszorg service nederland zeker

maar zij had wel even begrip kunnen tonen dat je niet in 24 uur een oppas kan regelen en als zij wil dat je komt nou dan met zoon en als ze het niet wil dan een week later maar waarnschijnlijk zijn ze iemand met spoed nodig

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Tja, ik kan me wel vinden in de reacties boven me. Een kind meenemen naar een sollicitatiegesprek vind ik persoonlijk ook niet kunnen. Ik ben het met je eens dat je misschien niet binnen 24 uur wat kan regelen, dat snap ik inderdaad.
    Maar je had eventueel zelf aan die dame kunnen voorstellen of het op een andere dag had gekund.

Ik vind het ook niet netjes van die dame om dan meteen maar alles af te kappen, ze had ook netjes kunnen zeggen dat je kind meenemen geen optie is. HOpelijk vind je snel een leuke baan!

12. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    uh ja idd TSN ;). Ze hadden meerdere vacatures liggen, maar zal misschien ook wel iemand met spoed nodig hebben gehad. Vriendin van mij heeft daar ook gesolliciteerd en op gesprek geweest. Maar zij ervaarde hen ook als onvriendelijk. Ik vind, zo ga je niet met je medewerkers om. Maar ja dat ben ik dan.

Ik doe mijn best om zo snel mogelijk aan het werk te zijn,en krijg je dit. Maar ja maakt niet uit, op naar de volgende ronde.

@ Bammetjebam, valt dat serieus onder discriminatie?

13. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Misschien als tip voor de toekomst. Als men je op korte termijn uit wil nodigen aangeven dat dat niet zo goed uitkomt met je agenda/ planning en zelf direct ook een voorstel doen voor een andere datum.

Je kind meenemen werkt zowieso niet, bij geen enkele sollicitatie. En potentiele werkgevers zullen ook zeker niet blij zijn met het idee dat je dat voorstelt.
    Momenteel is de markt hard. Niet alleen voor alleenstaande moeders, maar voor iedereen. Werkgevers hebben het voor het uitkiezen.

Hoe dan ook is het wel rot voor je, en de reactie was ook wel kortaf als ik het zo lees. Veel succes bij volgende sollicitaties, zie dit als een leermoment.

14. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Een kind meenemen naar een sollicitatiegesprek kan echt niet. Volgende keer zou ik voorstellen het gesprek later te laten plaatsvinden, dan kan je oppas regelen. Maar eerlijk gezegd snap ik de reactie wel van de dame. Jouw privesituatie gaat haar helemaal niets aan en ze zal ook niet bij iedere sollicitant kunnen meeleven met de gehele situatie.

15. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    normaal word je toch uitgenodigt voor een gesprek en dan vragen ze toch of dit uit komt?

of is het tegenwoordig. dinsdag 10 uur ( bijvoorbeeld he ) en dan MOET je verschijnen als je deze baan wil hebben. en anders sorry rot dan maar op en ga ergens anders lastig doen voor een afspraak?

echt ongelooflijk zeg. snap dat ze liever hebben dat ze meteen iemand willen met een kant en klaar stappen plan en direct een oppas ken regelen.

Ik heb dit dus ook meegemaakt vond het heel naar om op deze manier afgewezen te worden.
    Ze keken niet eens wat je allemaal kon en wat je voor hun kon betekenen.
    Ze vroegen mij van en heb je kinderen? en hoeveel en heb je oppas. ik zeg nu tijdelijk ken ik de kids weg brengen naar me moeder. en ben ondertussen bezig voor oppas buiten mijn moeder om. nou die vrouw en man keken me aan en knoopte ook geen verdere vragen of anders eraan vast. ze zeiden meteen van ja dan hoort u het wel via brief of telefoon of u het geworden ben want ja kinderen zijn met een baan niet ideaal !!?? PARDON!!! en ja natuurlijk hebben mensen zonder kinderen de voorkeur. want als je kindjes ziek zijn kan je natuurlijk niet werken... uhm heb ook nog zoiets als een vriend he.. sta er niet alleen voor ( maar dat hield ik maar voor me )
    ( 3maand naar bevalling kwam ik daar op gesprek doordat ik dit verplicht werd vanuit de Bijstand ) En dan hoor je meteen dit...

je word direct de grond in geboort.

16. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Dankjewel!!

Ik zal er de volgende keer wat mee proberen te doen.

Het punt is echt zo, dat ik ook echt daadwerkelijk niet weet wie er even op mijn jongste kan passen. In de avonduren is dat nooit een probleem, dan zijn mijn vriendinnen thuis, maar ja dat is geen optie.

Verder heb ik geen familie hier wonen. En op dit moment zit het er niet aan om benzine te betalen. Klinkt misschien stom, maar dat is op dit moment de situatie. En ik leef al een paar maandjes met een buffertje die ik opgebouwd heb, en eten voor de kinderen vind ik op dit moment dan belangrijker.

Misschien moet ik het gesprek met de sociale dienst dan maar even afwachten, misschien dat zij op korte termijn een opvang kunnen regelen. Dat mijn jongste zoon alvast een paar dagdelen gaat om te wennen. En ik mijn best kan doen om zo snel mogelijk een baan te hebben.

Thanx voor de reacties!

17. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Pffffff jeetje zeg!!! nog erger! En ja kan ik mij voorstellen, ik voelde mij net ook echt de grond ingeboord. Doe je je best, en krijg je dit.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nou nee hoor. Ik kreeg laatst ook gewoon een brief met datum en tijd vermeld wanneer ik op gesprek moest komen. En ja, dan gaan ze er vanuit dat je gewoon wat regelt. Het kwam mij ook slecht uit, maar het is niet anders.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Die snap ik niet helemaal. Hoezo discriminatie? Ik zie het niet als discriminatie als je zelf niet flexibel bent. Zo kun je alles wel op de discriminatie hoop gooien hoor. Een beetje aanpassingsvermogen van de kant van de sollicitant mag ook wel, het hoeft niet altijd van 1 kant te komen.

Heb je zelf ook aangegeven of het misschien overmorgen of vrijdag kon ofzo? Ik heb ook wel eens gehad dat ze mij wilden uitnodigen voor een gesprek op een bepaalde dag. Ja, als ik afspraken heb bij mijn huidige werkgever kan ik die ook niet zomaar omzetten of niet op komen dagen. En in al die 20 jaar dat ik werk heb ik nog geen enkele werkgever meegemaakt die niet flexibel was als het op afspraken kwam. Een andere datum is nooit een probleem, en als ik nu sollicitanten heb die een andere datum voorstellen, mits dat in mijn agenda past, is dat zeker ook geen probleem.

Deel Deze Pagina