kunnen jullie de hypotheek nog betalen...

Discussion in 'De lounge' started by winniethepoeh, Nov 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

kunnen jullie de hypo nog betalen zonder teruggaaf

1. ja, makkelijk

2. ja, maar niet veel over

3. nee, maar met bezuinigen op andere dingen lukt het net

4. nee, wij zouden echt in de problemen komen

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

zonder hypotheekrente terruggaaf?

ik had vanmiddag een gesprek met een vriendin van me, en die vertelde dat ze zonder de teruggaaf niet meer rond zouden kunnen komen. En ik schrok daar eigenlijk best wel van.

Wij zijn er altijd van uitgegaan dat de teruggaaf er ooit eens af zou gaan en dat we het dan nog kunnen betalen. we betalen dan ook onze hypotheek bruto en krijgen het 1x per jaar terug, en gaat dan op de spaar of we doen er iets leuks van. Maar dat is dan dus pure luxe.

ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe het in het algemeen gesteld is.
    zal even een anonieme poll aanmaken. *heb het nog nooit gedaan, dus vergeef me als het niet in 1 keer goed gaat:D*

2. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ja gelukkig wel. Waren ook wel zo verstandig om hypotheek op basis van één inkomen af te sluiten en idd ook rekening houdend met niet meer kunnen aftrekken hypotheekrente. ;) Dat is in ons geval 52% en een smak geld dus op zo'n hoog bedrag. Ik vind het ook schokkend dat zó veel mensen zo afhankelijk zijn van aftrek hypotheekrente, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk. :( Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of ze binnen nu en 20 jaar die regeling zullen veranderen, er zouden zó veel mensen in de problemen komen! Zeker zolang er een rechts kabinet zit zal het niet gebeuren denk ik. En áls ze het al doen dan zullen ze het wel weer compenseren met hoogte IB aanpassen waardoor koopkracht min of meer gelijk blijft. Dat hoop ik tenminste voor de meesten onder ons......:)

3. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    Wij krijgen de teruggaaf ook niet iedere maand, maar eens per jaar. Dat is wel het geld waar wij dan weer grote investeringen van kunnen doen. Badkamer/onderhoud huis/extra vakantie etc, maar we zouden het wel redden zonder. Houd wel mijn hart vast hoeveel we er volgend jaar op achteruit gaan.

4. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    Ja.. We hebben er voor gekozen om het ook 1x per jaar terug te krijgen.. Dan is het mooi wat extra geld waar we iets leuks van kunnen doen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het erg onverstandig vind om de hoogte van je hypotheek daarvan af te laten hangen.. Maargoed denk ook dat banken veel te makkelijk hypotheken hebben afgesloten..

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,030
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben er bewust voor gekozen om de hypotheek op 1 loon te doen!
    Dus ja wij zouden zonder de hypotheekrente afrek kunnen.

6. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Jahoor.
    Hypotheek is ruim 10 jaar geleden afgesloten en de lonen zijn ondertussen ook nog wel gestegen.
    Wij krijgen de rente wel maandelijks terug, maar dit gaat meteen automatspisch naar een spaarrekening. Die rente die ik daar weer krijg pak ik liever zelf dan dat ik het aan de bel.dienst 'schenk'....
    Mijn werkgever is onlangs failliet gegaan, zelfs als ik geen werk meer zou vinden moeten we het redden.

7. Tamale

Tamale Niet meer actief

Voor de hypotheken waar wij nu naar kijken kunnen we het ook nog zonder terug gaaf betalen.
    Maar wij maken van de teruggaaf wel gebruik. Het scheelt lekker in de maand en geeft ons weer net wat meer ruimte!

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij wel, de hypotheek is alleen op het salaris van mijn vriend en de teruggaaf krijgen wij 1x per jaar. Maar het is ook niet weer zo dat we superveel overhouden.

9. Maia

Maia Niet meer actief

Wij kunnen het dan ook nog redden. Moeten we wel wat bezuinigen ;) maar dat moet geen probleem zijn.

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja wij hebben er wel voor gekozen om het per maand terug te krijgen maar zonder redden we het ook en zitten er dus ook hard over na te denken om het 1x per jaar te laten doen.

En hier is de hypotheek ook op 1 salaris berekend.

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,814
    3,341
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij kunnen het dan nét redden denk ik, maar dan is er weinig tot geen ruimte meer om te sparen en dat vind ik zelf wél noodzakelijk. Zeker met een koophuis.

Over 1 x per jaar terugkrijgen: Wat iemand al zegt: Dan gaat je rente van 12 maanden dus naar de staat... Ik zou alleen dáárom er dus al voor kiezen om het maandelijks uit te laten betalen. Dan heb je zelf de rente ervan.
    Als je het automatisch laat doorstorten is het ook gelijk weg en gebruik je het ook niet per ongeluk...

12. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Mijn vriend is zzp-er wij krijgen dan niet 'terug' maar moeten aan t eind van t jaar bijv 6000 euro belasting betalen ipv 10

merk er dus niet direct wat van en zie onze bruto hyp van 1450 euro pm als netto

13. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Wij zouden het niet redden zonder de teruggave.
    Onze hypotheek is erg hoog. Toen mijn man nog met zijn ex was hadden ze dit huis gekocht en de rente 30 jaar vast laten zetten. Vervolgens ging ze er vandoor en moest mijn man megaveel aan boeterente betalen. Zijn ouders stonden toen borg, maar toen ik erbij kwam hebben we de hypotheek mede op mijn naam laten zetten.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Wij krijgen het straks per maand terug omdat onze tweede straks ook naar de opvang gaat, en dat nu ineens zo veel duurder is geworden. En zowel mijn man als ik gaan er volgend jaar netto op achteruit omdat de inkomensafhankelijke premie zvw voor ons flink stijgt. We zouden het wel redden zonder de teruggaaf, maar het wordt wel krap.

15. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

Aug 22, 2008
    1,898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Wij hebben gelukkig een hele lage hypotheek, de huizen waren 15 jaar geleden niet zo duur als nu en ik heb het huis ´geerft´.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij zouden het net aan redden en laten het dus wel elke maand uitbetalen. Toen we nog geen kinderen hadden ging het heel makkelijk en hielden we ruim 1000 euro over per maand, nu met de kinderen en dus minder werken en de hoge kosten voor het kdv en ziektekosten (wat 5 jaar geleden nog niet so hoog was) wordt het wel wat krap.

17. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

wij zouden het niet redden.
    ik ben minder gaan werken voor de kinderen en mijn gezondheid, ik zou weer meer kunnen werken. Bij mijn man is het rustiger op het werk, dus hij maakt minder uren.
    Daarbij hebben we kinderopvang wat we nu behoorlijk voor moeten gaan betalen.
    Dus we hebben nu erg dure jaren! Ik hoop als ze het doen, dat ze nog een paar jaar wachten!

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,261
    6,157
    113
    Ja, wij hebben niet zo'n heel hoge hypotheek op 1 loon afgesloten, dus dat lukt prima zonder maandelijkse aftrek.

Over het jaarlijks of maandelijks laten betalen:
    Natuurlijk is het zo dat je zelf beter de rente erover kan pakken (al krijg je er nog wel iets over van de bd) maar je moet dan ook de discipline hebben om dat bedrag maandelijks weg te zetten. Als je dat niet goed kunt, dan kan je het beter jaarlijks laten uit betalen.
    Wij laten het dus jaarlijks uitbetalen ;)

19. Tania

Tania Fanatiek lid

May 13, 2008
    1,240
    0
    0
    Mijn man zit nu in de WW en dan zouden we het niet zo makkelijk kunnen betalen. Normaal als hij gewoon werkt dan kunnen we het wel betalen maar moeten we wel iets meer opletten op wat we uitgeven.

20. Female

Female Niet meer actief

@ ts; schrik je daar echt van??? Ik denk dat half NL het niet meer kan betalen als dat weg valt...

Share This Page