Ja opzich kunnen wij dat wel redden. Maar krijgen de mensen die het dan niet meer kunnen betalen zoveel terug? Hangt natuurlijk ook van de hoogte van de hypotheek af. Wij krijgen per maand 125 euro terug en hebben een hypotheek van 190.000, en huis 4 jaar geleden gekocht.
Wij krijgen de aftrek ook 1 x per jaar terug. Dat is ons spaarpotje, want maandelijks sparen we daardoor niet zo heel veel meer. Dus als het wordt afgeschaft kunnen wij nog wel rondkomen, alleen niet zo veel meer sparen.
Wij betalen de hypotheek bruto per maand.. Mijn man betaald achteraf belasting over zijn loon en dit word dan met elkaar verrekend.. Zo word het bedrag dat we achteraf moeten betalen niet zo hoog.. Dus ja, ook als de hra word afgeschaft of ingekort kunnen we het prima betalen, maar nadeel is dan dat het bedrag wat we jaarlijks moeten betalen fors omhoog gaat..
gelukkig kunnen we het dan nog wel betalen ik reken de toeslagen zoals zorgtoeslag, KGB,en hypotheekrente ook niet onder inkomsten, want in de toekomst zal het geheid wegvallen door alle bezuinigingen in het kabinet. ik zie het meer als een leuke extra, maar dus niet als inkomsten
Voor ons is de aftrek zo'n 350 euro per maand, dus best wel een aardig bedrag. Een aardig spaarpotje als je het optelt voor een jaar.
Op dit moment zouden wij dit niet kunnen betalen maar dat is omdat we er voor hebben gekozen dat ik een tijdje thuis blijf bij de kids. Al zouden we het financieel niet meer redden zoek ik weer een baan. Bovendien hebben we wel een buffer om een tijdje op te vangen als we tekort komen. Heel geruststellende gedachte.
Het moet kunnen, maar dan moeten we wel op andere dingen bezuinigen. Wij krijgen het gewoon elke maand ik kan mij er totaal niet druk om maken. Wij valleen niet in de huizenprijzen waar evt. in de renteaftrek gessneden gaat worden. Bij ons gaat het ook maar om een bedrag van 100-150 euro. Wij hebbem bewust een veel lagere hypotheek afgesloten dan dat we kunnen dragen.
@jada08: dat is ook niet veel wat jullie terugkrijgen lijkt mij. We kunnen het wel redden zonder, maar dan wordt het wel wat krapper. We krijgen nu namelijk 350 in de maand terug.
Ja is inderdaad neit veel. Deze week kreeg ik een brief met daarin het bedrag wat wij per maand terug krijgen. Was eens uit gaan rekenen, en dit bleek veel te laag te zijn,althans dat denk ik. Nu moet ik ook zeggen dat we met de jaarlijkse aangifte ieder jaar bijna 2500 euro terug krijgen... Morgen laat we alles controleren.
@jada: maar jullie krijgen dan ook nog jaarlijks 2500 van de hypotheek terug? Want dan zou het wel logisch zijn. Wij krijgen dus zo'n 350 per maand óf 4200 jaarlijks. Wij deden het eerst altijd jaarlijks, maar dat is zonde, dan kun je erop wachten. Nu dus maandelijks en dat zetten we dan direct weg.
wij krijgen het per maand terug ik zou eigenlijk wel na per jaar willen dan hebben we mooi spaarpotje aan het eind van het jaar voor iets in het huis te doen ofzo. We redden het ook wel zonder, zouden dan alleen wel wat kunnen bezuinigen op bepaalde dingen....
Wij zouden het ook wel kunnen redden, maar niet leven zoals we nu doen. Ik hoef nu nooit na te denken of ik iets kan kopen.. Koop wat ik leuk en lekker vind. Enorm luxe en dat zal dan niet meer kunnen. Wij betalen dan ook ruim 1200e aan hypotheek en krijgen maandelijks 300e? terug..
Ja klopt rond dat bedrag krijgen we dna nog eens terug, van de week kreeg ik dus de papieren binnen en was eens gaan rekenen omdat ons loon niet correct daarop stond. Alleen toen ik dat aan het wijzigen was stond er ineens een veel hoger bedrag wat wij terug krijgen en heb direct maar op stoppen gedrukt. Maar als ik het zo lees dat mensen een veel hoger bedrag krijgen zou dat wel eens kunnen klopen. Morgen moeten we tekenen voor een nieuwe hypotheek dus heb gevraagd of ik alles even mee kon nemen dus hopelijk horen we morgen meer. Trouwens naar het rekenen kwam ik ook uit op rond de 400 euro terug per maand.
@ female: ja ik schrok daar toch wel van. tuurlijk kun je door omstandigheden in de problemen komen, maar dit was echt bewust. Ze zijn namelijk net verhuisd en naar een veel duurder huis. ik weet verder niet wat hun vaste lasten zijn natuurlijk en of ze daar dan ook op kunnen bezuinigen. Maar zie dat er toch nog een 20% in de problemen zou komen, dat vind ik nogal wat.
We zouden het nog wel kunnen betalen, maar dan alleen wanneer we beiden een inkomen houden. En het zou best krap worden. Het huis is gelukkig wel gekocht op 1 inkomen, maar onze rentevaste periode is pas afgelopen en we zijn al meer dan 100 euro per maand meer gaan betalen. Ook is het leven een stuk duurder geworden sinds het huis gekocht is (toen zonder kinderen, nu 3). Maar te doen is het wel. Toch hoop ik er niet binnenkort mee te maken te krijgen
Wij kunnen het dan wel redden. Hypotheek is met opzet op 1 loon afgesloten. We werken beide fulltime. Hebben hem toevallig net overgesloten en berekend hoeveel het zou zijn zonder teruggave. Viel gelukkig mee
Ja, maar dan moeten we wel zuiniger aandoen. Ik zal dan misschien ook parttime moeten gaan werken. Denk idd dat er best veel mensen zijn die het niet redden.
Bij teruggaaf aan het eind van het jaar krijg je ook gewoon rente gestort hoor! Bij ons staat dat altijd netjes in de brief vermeldt hoeveel rente er bij gekomen is. # Wij krijgen het aan jaarlijks terug, zo is het een leuk spaarpotje en mocht het weg vallen zijn we aan de hoge maandlasten gewend.