Korte beentjes

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kaila, 29 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Vanaf de GUO met 20 weken blijkt dat ons mannetje korte beentjes heeft. Omdat er toen verder niks geks gevonden was qua gezondheid van het kindje en omdat ik zelf vrij klein ben (mijn vriend is wel lang), werd er geen aandacht aan geschonken.

Afgelopen donderdag hadden we een extra groeiecho. Daar heeft ze de beentjes expres een paar keer gemeten, om zeker te weten dat het klopt.
    We kregen een grafiek te zien, naar aanleiding van zijn meting met 20 weken. Nu liggen de beentjes zelfs onder die curve.
    De VK vertelde dat, als we niet met 20w een GUO gehad hadden, dat ze me nu wel doorgestuurd zou hebben om het te checken. Maar omdat het toen al gedaan is, vertrouwt ze er op dat het niks geks is.

Ik heb het in eerste instantie gewoon aangenomen, maar toch zit het me niet helemaal lekker :(
    Nu baal ik dat ik niet heb verder gevraagd, want ik weet niet eens precies hoeveel de beentjes achterlopen, behalve dat het wel vrij veel is...

Te korte beentjes kunnen duiden op verschillende afwijkingen. Nou is echt elk kindje welkom, maar ik zou het wel fijn vinden als ik me er een beetje op kan voorbereiden.

Ben ik nou echt onterecht me zorgen aan het maken, of zal ik toch nog even contact opnemen? Ik vraag me dan ook af wat ze nou daadwerkelijk voor me kunnen betekenen...

2. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Niet om je bang te maken maar om te laten zien hoe kort zijn beentjes waren: 5 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Wij kozen behalve voor de 20 weken niet voor combitest of vwp. Ons kindje had ook korte beentjes en verder geen bijzonderheden. Hij zat onder de p5 lijn. Wel GUO 's gehad en bleef steeds op of onder die p5 lijn. Bij de geboorte bleek dat hij Down had. Het gaat heel goed met hem. Hopelijk krijgen jullie een kindje zonder zorgen

3. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Heftig, Nina. Wel fijn om te lezen dat het goed met hem gaat.
    Maar dit is inderdaad wel waar ik bang voor ben. Ik heb geen idee wat de kans is, gezien zijn kleine beentjes. Wij hebben wel de combinatietest gedaan. Daar kwam toen uit 1:2500 voor Down. Vrij kleine kans, maar toch stelt me dat nu niet echt gerust...

4. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt. Misschien toch even met je zorgen bellen? Ze kunnen je vast meer vertellen en misschien ook gerust stellen?

5. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Ik zou gewoon de VK weer bellen hoor meid. Leg uit dat je je toch zorgen maakt en evt dat je toch doorgestuurd wilt worden naar een ziekenhuis voor extra controle. Daar is je VK voor, om je gerust te stellen en informatie te geven. Succes!

6. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Moeilijke/onzekere situatie.

Gewoon bellen inderdaad. Snap heel goed dat je meer info en duidelijkheid wilt. Succes.

7. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Wat vervelend voor je dat je toch zo onzeker bent.
    Ik heb wel een 'succesverhaal' met korte beentjes, dochter had verschillende softmarkers voor Down syndroom (dat zijn een soort symptomen die kunnen wijzen op een bepaald syndroom, zoals kortere beentjes, een kalkvlekje op het hart of in de hersenen), maar is uiteindelijk 'gezond' geboren (niet dat kids met down niet gezond zijn, maar ik weet er zo gauw even geen ander woord voor). Haar combiscore op down was 1 op 11700, maar toch hebben ze ons voorbereid op een mogelijkheid op een kindje met Down. Je zult maar net die ene zijn.
    Ga er vanuit dat in de meeste gevallen is er niets aan de hand met deze kinderen, en praat over je zorgen met de vk. Misschien kunnen ze er toch nog een extra keer naar laten kijken (ook naar andere mogelijke softmarkers).

8. melissiie

melissiie Actief lid

31 mei 2016
    225
    51
    28
    Vrouw
    Hoi Kaila,

ik maak op dit moment hetzelfde mee dus heb enig idee hoe je je kan voelen. Ik heb zelf vandaag al een echo gehad in het ziekenhuis waarbij blijkt dat alles goed is (placenta etc.) alleen dat de armpjes en beentjes 2 weken achterliggen met de groei. Ze konden me voor de rest ook niets zeggen alleen dat het geen skeletdysplasie is, maar ze konden (wouden?) ook niet zeggen wat het wel kon zijn. Hoop onzekerheid dus. Over twee weken moet ik weer naar het ZH voor een echo.

Je maakt je automatisch wel zorgen en ik zou het ook prettig vinden als ik me iets kan voorbereiden mocht er wel een 'afwijking' zijn.

Ben je ook doorverwezen naar het ziekenhuis zodat ze de placenta enzo gaan controleren?

9. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier ook korte benen en kans 1 op 250 op down.
    Uit de nipt bleek van down geen spraken meer.
    Ze is klein geboren 44 a 45 cm en is nog steeds klein nu 73 cm met 14 maanden.

10. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Ja, ik heb met 20wk al een GUO gehad. Ik heb ook afwijkingen in de placenta, maar die hebben - voor zover ze me verteld hebben - niets te maken met het kindje zelf.
    Vervelend dat je ook in onzekerheid zit.

Beetje druk op het werk hier helaas, dus ik heb geen tijd gehad om tijdens de contacturen de vk te kunnen bellen voor meer info. Het spoednummer ga ik hier niet voor gebruiken. Donderdag heb ik weer een controle, dan ga ik ze wel het hemd van 't lijf vragen.

11. winky

winky Bekend lid

12 mei 2013
    665
    0
    0
    Hier ook tijdens de zwangerschap een meisje met korte beentjes. Bij de geboorte bleek ze maar 46 cm te zijn met korte beentjes maar kerngezond.

12. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Mijn dochtertje had ook verschillende markers bij een combitest van 1:24. Toen was nipt niet echt vanzelfsprekend en niet verder getest ivm angst op verlies van de baby. Ze is kerngezond! Ook deze baby heeft kortere benen

13. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Hier hadden allebei de jongens ook korte beentjes op de echo.
    Er is met allebei niks aan de hand. Ze hebben in verhouding nog steeds korte benen. Shirts maat groter dan broeken.
    Maar iedereen in de familie heeft in verhouding korte benen dus ik heb me er nooit zorgen over gemaakt.

14. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Bedankt voor jullie berichtjes! Fijn dat het gewoon niet altijd wat te betekenen heeft. :)

Deel Deze Pagina