Hoi allemaal, Vandaag heb ik na bruin/rood verlies een inwendige echo gehad. Alles zag er goed en intact uit, enkel ontbreekt er hartactiviteit. Ook is de kleine gegroeid t.o.v. de echo die ik vorige week heb gekregen i.v.m. termijnbepaling. Volgens de meting zou ik 6 weken en 3 dagen moeten zijn. Mijn precieze termijn is niet duidelijk omdat mijn laatste menstruatie van 28 januari is en ik hierna niet meer ongesteld ben geworden. De verloskundige wilt dat ik a.s. zaterdag weer kom voor een echo om te kijken of het hartje dan wel klopt. Als het hartje dan niet klopt, zal ik een doorverwijzing krijgen naar de gynaecoloog voor het afbreken van de zwangerschap. Mijn vraag is, is dat niet heel rap? Kan het niet zo zijn dat doordat mijn termijn zo onduidelijk is, ik gewoon een paar dagen achterloop om het maar zo te zeggen? Rond welk termijn klopte bij jullie het hartje? Dank alvast voor jullie reacties!
Ja dat vind ik wel heel snel om over te gaan tot afbreken van de zwangerschap. Termijnbepaling onder de 10 weken is sowieso lastig, 1 of 2 mm minder meten en het scheelt zo een paar dagen. Ik vind het knap dat jouw vk het op de dag af kan zeggen. Het hartje gaat kloppen tussen de 6 en 7 weken. Als ik jouw vk was geweest had ik gezegd, kom volgende week terug.
Het hartje gaat bij elk embryo kloppen bij 5+4.Bij welke termijn je het kan zien hangt af van de kwaliteit van de apparatuur en of je een goede echoscopist treft.Ik vind een verloskundige geen goede echoscopist,zeker niet bij vroege zwangerschappen,en vaak hebben ze ook niet de beste apparatuur.Dit alles bij elkaar kan goed verklaren waarom je geen hartactie hebt gezien die er misschien best is.Gewoon de volgende echo even afwachten, en je anders Door laten verwijzen naar gyn.Die heeft veel betere apparatuur over het algemeen,en veel betere echoscopisten.
@ Poppenkop; dank voor je reactie. Het kwam bij mij ook heel snel over inderdaad. Ik zal er niet gelijk mee akkoord gaan iig en wil (mocht het nodig zijn) in week 7 ook nog een echo voor de zekerheid. @ Pipo30; De verloskundige in kwestie is naast verloskundige ook echoscopist. De echo is gemaakt in het ziekenhuis met echoapparaat Alpha 6 (ik weet niet of dit je iets zegt?). Bedankt voor je advies! Ik zal hoe dan ook (mocht het dus nodig zijn) pas een beslissing maken na een afspraak bij de gynaecoloog.
Nou wat overtrokken zeg....ik zou geadviseerd hebben: kom met 8 weken terug. Veels te voorbarig vind ik het!
Goh wat apart. Ik heb tijdens GEEN 1 van mijn zwangerschappen ( 6 ) het hartje zien kloppen bij 5,5 en toch altijd rond die termijn, of zelfs later, een echo bij de gyn / voortplantingsgeneeskunde gehad ( AMC ). Bij een daarop volgende echo, dus tussen de 6,5 en 7 wel altijd een knipperend hartje zichtbaar.
Inderdaad, ik denk niet dat je kunt zeggen dat het hartje bij ieder embryo 5+4 moet kloppen. Ik denk dat je er zelfs mensen mee aan het schrikken maakt. Ik heb 3 zwangerschappen gehad en alledrie pas na 6+5 kunnen zien knipperen.
Hai TS, Ik ben geen expert of verloskundige maar ik zou wel mijn ervaring met jou willen delen! Ik ben voor het eerst zwanger dus alles is extra spannend, toen ik bruin bloed verloor met (5 weken?!?!) Zijn we meteen naar het ziekenhuis gegaan voor een echo. Zij vertelde ons dat we zwanger waren en dat er niks te zien was. Dus of er een vrucht in zat wist ze niet. Een week later moest ik terug komen en daar was het hoor, een vruchtje!! Maar wat denk je? Geen hartslag.. de VK zei tegen mij dat ik een week later wéér terug moest komen en als het hartje dan nog niet klopte, zou ik meteen doorverwezen woeden om curettage te moeten doen. Wij schrokken ons rot en een week later weer terug gegaan naar de vk (ondertussen al voorbij de 7wkn zwanger, dachten wij) daar eenmaal aangekomen zakte de moed onss al in de schoenen.. we gingen naar binnen en wat denk je? Een keurig hartje!!! Hij klopte heel goed en snel. Het bleek dat ik later bevrucht was dan dat zij dacht en ik was geen 7 weken maar ik was 6+3 weken zwanger. En zelfs met 6+3 weken is er nauwelijks een hartslag te zien. Tenminste dat werd mij verteld. Nogmaals ik ben geen VK maar een hartslag bij 5+4 lijkt mij onmogelijk. Heb nog nooit iemand gehoord die met 5.4 al een hartslag zag/hoorde. Ik ben inmiddels bijna 9 wkn zwanger en alles is nogsteeds goed. Maandag weer een echo! Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes! Ik duim voor je x
Hallo. Allereerst succes en sterke de komende tijd. Wij hadden bij 6 weken een kloppend hartje maar er werd ons verteld dat dit niet vaak al zo is op zo'n vroege termijn dus beneden de zes weken kan ik me haast niet voorstellen. Maar elke embryonale fase gaat in het begin in zijn eigen tempo. Nogmaals succes meid.
In Gent houden ze aan dat met 6w3d in verreweg de meeste gevallen er hartactie zichtbaar moet zijn. (Even los van wanneer het is gaan kloppen, want dat is -zoals Pipo30 zegt- eerder). Als er bij je volgende echo geen hartactie zichtbaar is, dan zou ik naar de gynaecoloog gaan. Niet meteen met als uitgangspunt om de zwangerschap af te breken, maar voor nader onderzoek.
Bedankt allemaal! Ik voel mij een stuk geruster en zie de echo van a.s. zaterdag vol vertrouwen tegemoet
Naar aanleiding van deze discussie ff gaan Googlen en dit is wat ik tegen kwam: Zwanger: wanneer klopt het hartje | Mens en Gezondheid: Zwangerschap Het hartje begint dus idd vaak te kloppen vanaf 5,5 maar is vaak pas te zien vanaf 6,3. Zelf heb ik gisteren een eerste echo gehad met 6,3 en heb hartactie gezien, maar helaas geeft dit geen zekerheid dat het ook goed blijft gaan...
Ik had bij 6 weken ook geen kloppend hartje en dat maakte me ook onzeker. Met 7 weken klopte die echter perfect! Bij de eerste hoorde ik het overigens al met 5+6 dus het kan per kind verschillen (en per meeting want het is nog zo klein allemaal dat als ze er een klein beetje naast zitten lijkt de baby al meteen een paar dagen jonger of ouder).
Met 6.1 was er bij mij niks te zien, alleen een lege vruchtzak moest er rekening mee houden dat het mis was. Bij 8.1 een mooi vruchtje met een kloppend hartje. Ik zou dus zeker een week langer wachten en niets afbreken waar je niet zeker van bent!
Volgens mij klopt je antwoord niet dat elke vruchtje met 5.4 hartje gaat kloppen. Woensdag bij mijn verloskundige werd er gezegd tussen 5.5-6.5.
Dit dus! Mijn 1e echo was met 7 weken (blijkt nu) en het hartje klopte mooi en stevig. Ik wist niet precies hoever ik was en kreeg te horen van de gyn dat met 6w3d het vroegst is waarmee je het kan zien maar dat het hartje vaak wel al eerder klopt.