het lekkerste is toch wel om de andijvie rauw door de gestampte aardappels te doen en dan op een laag vuurtje een kwartiertje meewarmen (anders heb je een lauwe prak) wel constant blijven doorroeren tegen het aankoeken, de andijvie slinkt dan ook een beetje en hou je toch een beetje bite. en natuurlijk een flinke scheut azijn erdoor. als je geen spekjes lust of geen varkensvlees eet kan je er ook shoarmavlees door doen.
Ik maak altijd op recept van mijn oma de Veluwse foeksandievie (ik weet niet hoe je het precies schrijft): - Aardappels koken - Spek bakken - Aardappels afgieten - Aardappels stampen met wat melk en een beetje zout - Andijvie in reepjes gesneden rauw erbij - Spekjes erbij - Goed stampen en mengen - Op een laag vuurtje nog weer even warm laten worden - Van het vocht van de spekjes lekker jus maken - Eventueel nog karbonade ofzo ernaast eten Al het varkensvlees kun je natuurlijk door iets anders vervangen als je dat niet wilt eten, gebruik dan wel wat meer zout, omdat spek van zichzelf normaal voor de lekkere zoute smaak zorgt.
Ik gebruik i.p.v. spekjes vaak gebakken uitjes ( van Conimex ofzo). Heb je toch dat knapperige en ik vind gebakken pijnboompitjes ook een goede vervanger!
Om het extra smeuiig en fris te maken kun je er ook wat creme fraiche door doen. Wel met rauwe andijvie dan.
@ Vosje: Ik kom uit Hoenderloo en mijn opa en oma uit Loenen. Wij noemen het altijd zo, ik ben ook niet anders gewend. Ik praat hier ook met veel mensen nog best wel eens in het dialect, dus dat soort woorden blijf je dan ook nog gebruiken. Je kunt het ook makkelijker zeggen vind ik, dan; stamppot rauwe andijvie. Met gekookte andijvie lijkt me trouwens niet zo lekker, wordt het dan niet 1 grote pap waar je helemaal nooit meer op hoeft te kauwen?
Is inderdaad makkelijker uitspreken. Ik gebruik het soms onbewust, maar mn man kijkt me dan vragend aan Dus probeer het tegenwoordig begrijpelijk te houden voor hem Met gekookte andijvie smaakt inderdaad anders. Met rauwe is het "steviger" en met gekookte wordt het meer een puree.. Nou maken de uitjes en het spek het al een stuk "steviger". Maar is gewoon net wat je lekkerder vind.
Mijn man heeft een enkele keer ook nog wel eens moeite met bepaalde woorden van hier. Zo vindt hij het nog steeds een beetje raar dat de deur los is (van het slot), en dat ik dan kan schrikken als hij zegt dat de deur open is (ik verwacht dan dat de deur helemaal open staat). Dat de bank los is, klinkt voor hem natuurlijk helemaal raar (geen geld meer, terwijl ik bedoel dat je er naar toe kunt omdat ze geopend zijn). Hij neemt al wel steeds meer mijn woorden over, hij heeft al een paar keer over naar huus toe gaan gehad enzo. Het klinkt alleen erg raar, omdat hij alles abn uitspreekt, behalve 1 woord in de zin. Is echt grappig! Bedankt voor de uitleg van de gekookte andijvie trouwens.