kunnen jullie rondkomen zonder de hypotheekrenteaftrek?

Discussie in 'De lounge' gestart door Merijn, 13 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missyb

missyb Niet meer actief

Dat vind ik dus juist zo gevaarlijk, als je niet rond kunt komen zonder de hypotheek rente en alle andere toeslagen, je weet nooit of dit stopt word gezet of word verlaagd etc.

ik heb geen koophuis en krijg geen huursubsdie maar wel kindertoeslag en zorgtoeslag dit gaat sowiso lager worden als je een mondaal inkomen hebt, en dat gaat ook gebeuren met de hyptoheekrente aftrek ben ik bang.

Gelukkig kunnen wij zonder die toeslagen ook makkelijk rond komen en houden we ook nog een paar honderd over, maar het is toch weer ong 200 minder inkomsten dan, en daar kun je een hele hoop leuke dingen voor doen:D

hopen dat alles meevalt

2. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    In het begin van onze carrieres, konden we dat wel. We werkten full time en allebei ambtenaar en geen kinderen.
    Nu, met bijna 3 kinderen werken we allebei part time. Ik 3 dagen en mijn man 4.
    Helaas kunnen we niet meer zonder deze aftrek leven.Ons budget is mede op deze aftrek gebaseerd.

Zoals eerder werd aangehaald, mocht de kinderopvangtoeslag worden afgeschaft, stop ik ook met werken. Ik ga niet werken om de creche te spekken.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ babylover: oke... dus kinderopvangtoeslag bij in begrepen? Ik denk dat de meeste mensen (vooral de "armere") niet kunnen rondkomen zonder alle toeslagen hoor. Daar is ons hele economische systeem mede op gebaseerd. En onze huizenmarkt is ook gebaseerd op de hypotheekrenteaftrek. In Belgie bijv. waar ze dit niet in dusdanige mate hebben, zijn de huizenprijzen ook lager.

4. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    ja, wij zullen het zeker wel redden. We krijgen nu de teruggave 1x per jaar terug en dat hele bedrag gaat meteen naar de spaarrekening.

5. missyb

missyb Niet meer actief

Ja dat is uitgelekt, kinderopvangtoeslag weer ik niet zeker maar ik bedoelde eigenlijk kinderbudget, maar dan moet je mondaal inkomen verdienen mocht je naar beneden gaan, en ik mijn ogen ben je dat niet arm haha.

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nee dat bedoel ik niet ;) Volgens mij is er trouwens sowieso helemaal niets bevestigd. Maar jij meent dat je zou moeten kunnen rondkomen zonder de toeslagen. Maar kan jij ook rondkomen zonder de kinderopvangtoeslag (plus de rest)? Dat is nogal een hap van het inkomen van tweeverdieners namelijk.

7. missyb

missyb Niet meer actief

Mijn kids gaan niet naar de kinderopvang, dus kinderopvangtoeslag heb ik geen ervaring mee, maar weet dat het zonder die toeslag erg duur is idd.

maar zonder de rest kan ik ook rond komen, de vaste lasten worden allemaal betaald, booschappen zijn er ruim voldoen en we houden dan ook over om leuke dingen te doen , wel 200 euro minder dan (mochten alle toeslagen wegvallen) maar dan kan ik weer meer gaan werken want dan gaat het toch niet van je toeslagen af zeg maar

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ babylover: nou zonder kinderopvangtoeslag was het hier echt afgelopen hoor ;) Die 500 euro per maand is toch wel erg veel geld! Plus 400 euro hypotheekrenteaftrek, 80 euro aanrechtsubsidie en nog een aanzienlijk bedrag voor aftrek studiekosten (weet niet hoeveel dat per maand is... ik denk zo'n 50 euro?). 1000 euro per maand heb ik niet even over. Sterker nog, wil ik 1000 euro per maand iedere maand beschikbaar willen houden, zouden we niet eens in een huis kunnen wonen hier in Amsterdam :D

9. missyb

missyb Niet meer actief

Wauw dat is idd een heel bedrag 1000 euro, maar neem aan dat je dat gebruikt voor de vaste kosten en boodschappen dan, want als je dat puur extra overhoud heb je niks te klagen op dit moment volgens mij:D

10. Rosado

Rosado Niet meer actief

Wij krijgen op dit moment helemaal geen maandelijkse toeslagen, maar als de kinderopvangtoeslag, die we straks dus wel gaan krijgen, in de toekomst zou komen te vervallen dan wordt het hier ook wel heeeeel erg krap. Dan is opvang echt niet te betalen.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Toeslagen komen echt niet te vervallen. Hoogstens zullen ze iets naar beneden gaan. Echt niet ineens met 10 euro per toeslag.

Ook zal een hypotheekrente aftrek niet ineens verdwijnen. Dat ze willen bezuinigen is wel een feit maar zoiets gaat altijd geleidelijk.

Als de overheid toeslagen of de aftrek ineens zouden inhouden zullen bijna alle Nederlanders arm worden. Dat kan dus niet.

Kinderopvangtoeslag geldt dit ook voor.

12. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    wij redden het prima zonder op 1 loon.. we krijgen het 1 keer per jaar terug, dat is dan een mooi spaarpotje. Wij vinden het moeilijk om te sparen dus zo spaar je ongemerkt toch een aardig bedragje per maand

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij redden het gelukkig zonder de maandelijkse teruggave, krijgen het ook 1 x per jaar terug, een mooi spaarpotje.
    Ik zou er niet blij van worden als het wordt afgeschaft, dan kunnen we veel minder sparen.

14. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    wij krijgen het nu 1x per jaar... dat steken we in dingen als een verbouwing, aanvulling spaarrekening ed. Dus ja we kunnen het wel missen maar ik zou het wel missen want dan zijn er toch dingen die anders gedaan moeten worden. Maar gewoon de hypotheek elke maand betalen lukt wel

15. valhalla

valhalla Niet meer actief

Laat ze het allemaal maar niet horen in Den Haag, voor je het weet... ;)

16. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Wij laten het ook per jaar betalen. En het gaat meteen door naar de spaarrekening. Een deel gebruiken we voor onderhoud aan ons huis o.i.d. Dit jaar hebben we van een deel ons zonnescherm gekocht bijvoorbeeld.

Wij redden het verder prima zonder maar het is wel meegenomen, dus zou het erg vervelend vinden mocht het worden afgeschaft.

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nou ik denk dat als al deze mensen het eenmaal per jaar laten uitbetalen de mensen in "den haag" ook wel weten dat ze het best zouden kunnen missen ;)

18. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hier zou het echt wel een stukje krapper worden. En aangezien we op dit moment twee huizen hebben en hierdoor ons oude huis zeker niet voor een fatsoenlijk bedrag zouden kunnen verkopen zou dat echt wel een probleem zijn.

19. Maia

Maia Niet meer actief

dan zou ik moeten gaan werken maar dan redden we het wel prima gelukkig.

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    wij hebben nog geen hypotheek en als de de hyp.renteaftrek eraf gaat zullen wij niet gaan kopen.
    Wij zouden het precies kunnen betalen, maar dan de auto de deur uit en ik niet minder gaan werken...
    Ik vraag me wel eens af, verdienen wij dan echt zo weinig??

Ik vind overigens (niet dat iemand om mijn mening heeft gevraagd) dat áls ze erop willen bezuinigen dat ze het moeten doen bij de huizen boven de 500.000 ofzo, die krijgen het meeste terug en zeg nou eerlijk, als je een huis van 500.000 kunt betalen...???:)

Deel Deze Pagina