@ taliaa: maar mensen met een huis van 500.000 betalen daar ook hun hypotheek naar. Krijgen dan inderdaad ook meer terug, maar hebben dus ook een hardere klap te verduren als ze deze aftrek afschaffen. Ze betalen meer gemeentelijke belastingen, meer geld voor de levensverzekering, krijgen veel minder terug voor de kosten voor de kinderopvang, etc. Grote kans dat ook voor hen dit slecht nieuws zou betekenen, net zo goed voor iemand met een hypotheek van 200.000 euro. Nog niet te spreken over de waardedaling van de huizen boven de en rond de 5 ton. Wie gaat er dan een huis kopen van 550.000 euro als je voor 480.000 euro veel goedkoper uit bent? En als de huizen van rond de 5 ton goedkoper worden, worden de huizen van de 4,5 ton ook goedkoper, vervolgens de huizen van de 4 ton ook, etc. Er bestaan gewoon veel te veel huizen die ongeveer 5 ton kosten. Dan vallen er minder klappen als je dit voor echt dure huizen doet, zoals boven de 1 miljoen.
Hier geen hoge hypotheek maar kunnen niet zonder de maandelijkse teruggave. Nu misschien wel maar hebben nu ook even veel kosten. En straks als de kleine er is ga ik minder werken en 'k wil wel ongeveer 200 euro per maand overhouden om te sparen voor onverwachtse dingen en ons huis moet opgeknapt worden.
@merijn, ik zou het ook niet in 1 keer afschaffen. Maar als ze willen bezuinigen moeten ze het daar doen waar ook echt geld te halen is.
Hier iemand die het met moeite zou gaan redden Wij hebben binnenkort zo'n "duur" huis en zouden het enorm merken als de hypotheekrente wordt afgeschaft. Elke maand die 52 procent op je loonstrook zien verdwijnen is ook niet echt een fraai gezicht. Vandaar onze keuze om wat duurder te gaan wonen en meer van ons belastinggeld terug te zien komen. Ik werk niet, onder andere omdat wij zo weinig terug krijgen aan kinderopvangtoeslag, dat ik dan vrijwel niets aan mijn werk zou overhouden (jajaja, zelfvoldoening wel). Voor geen enkele andere toeslag komen wij in aanmerking. Ik bouw, omdat ik niet werk, geen pensioen op, daar moeten wij extra voor sparen. Het pensioenfonds van mijn man, gaat niet tot zijn jaarsalaris, daar moeten we extra voor sparen. De arbeidsongeschikheidsverzekering heeft een behoorlijk hoge premie per maand. Levensverzekeringen kosten ons steeds meer geld. Een groot deel van de belastingteruggave wordt hier aan besteed. Tuurlijk, we hadden kunnen blijven wonen waar we nu wonen, maar dan "houden" we de "goedkopere" woningen bezet. En dan houd je zoveel geld per maand over en om nou ook steeds zoveel centjes weer af te moeten dragen over je spaargeld, is ook niet echt fijn. Met ons zijn er heel veel die in dezelfde situatie zitten, en dan zijn er niet slechts een paar, maar echt, heel, heel erg veel.
Ik vind dat het dan gelijk moet blijven overal een bepaald aantal procent van de totaal van de hypotheekrenteaftrek af. Bijv: 25% eraf krijgt iemand 100,- per maand hypotheekrenteaftrek dan gaat er 25,- van af en word het 75 krijgt iemand 200 per maand gaat er 50,- af en word het 150. Vind niet dat dit iets te maken moet hebben met hoe duur het huis is. Daar zitten evenveel lasten aan. Ookal kun je een huis van 500.000 betalen vind dat niet dat je dan ook meer moet afstaan.
Het zou nu wel kunnen, alleen, als volgend jaar de kleine er is, wordt het denk ik bijna onbetaalbaar, dan zouden we haast op een stokkie moeten bijten.