Sollicitatiegesprek, tips?

Discussion in 'De lounge' started by Jel, Aug 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jel

Jel Niet meer actief

Vanmiddag heb ik een sollicitatiegesprek. Ik hou de functie liever even privé. Maar ik ben er best gespannen over. Als ik ergens zenuwachtig voor ben, dan krijg ik hartkloppingen, kom ik niet uit mijn woorden en ben ik helemaal buiten adem en krijg ik een rood gezicht. :)

Heeft iemand tips om dit tegen te gaan? Ik wil een goed gesprek hebben, en niet dat ik half zit te hyperventileren van de zenuwen. ;)

2. Bastet

Bastet Niet meer actief

Geef gewoon aan dat je zenuwachtig bent, kun je als reden meteen geven dat je zo enthousiast bent over de functie ;)
    Heeft bij mij ook wel eens geholpen als ik er even niet uitkwam.

3. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Gewoon eerlijk aangeven dat je erg zenuwachtig bent voor het gesprek. Wordt meestal wel op prijs gesteld en dan kunnen ze er iig rekening mee houden door je bv wat meer op je gemak te stellen.

Succes!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja wees gewoon eerlijk over je zenuwen, heb je meteen een opening!

Schrijf de dingen die je wilt vragen even op. En vink ze af wanneer die info in de loop van het gesprek al voorbij komt.

5. Rayna

Rayna Actief lid

Dec 21, 2009
    314
    1
    0
    Studente
    Amsterdam
    Ik lees mee, heb er 2 morgenmiddag en maandag middag.. Beide voor de functie als incasso- administratief medewerkster. Ben bij de vorige 2 afgewezen dus ben nu nog zenuwachtiger

6. Dana

Dana Niet meer actief

succes allemaal!

ik denk dat de tip om het gewoon te zeggen een hele goede is. je wilt dit graag dus er hangt veel vanaf en daarom ben je zenuwachtig, goede motivatie toch?

7. Janna

Janna Fanatiek lid

#7 Janna, Aug 30, 2011
    Last edited: Aug 30, 2011
    Puur biologisch: als je zenuwachtig bent, krijg je een adrenalinestoot. Die adrenalineconcentratie in je bloed gaat weer omlaag bij fysieke inspanning. Het kan dus helpen om vlak van te voren te rennen (neem een doekje mee om zweet van je voorhoofd en onder je oksels vandaan te vegen :D;)). Of parkeer je auto wat verder weg, zodat je verder moet lopen en neem de trap (rennend?) in plaats van de lift, zulk soort dingen.

Nadeel: dit helpt tegen de adrenaline vlak voor het gesprek, maar niet tegen een nieuwe adrenalinestoot tijdens het gesprek. ;) Als je dit tijdens je gesprek hebt, moet je goed op je ademhaling letten: rustig en vanuit je buik; niet snel en oppervlakkig. En inderdaad, zoals mijn voorgangers zeggen: gewoon vertellen. Bedenk daarbij dat het normaal is om zenuwachtig te zijn. Daar zullen ze echt niet van op kijken hoor.

Oja, drink van te voren geen koffie ofzo, want dat kan je extra onrustig maken. Probeer jezelf van te voren ook rustig te maken, bijvoorbeeld met een lekker muziekje. Vertrek niet te laat, dat zorgt voor extra stress, maar als je dan vroeg bent, maak dan buiten even een wandelingetje. Is goed i.v.m. de adrenaline en beter dan op de gang zitten wachten, want dat kan best zenuwslopend zijn.

Succes! Ik hoop dat je een goed gesprek zult hebben.

8. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
    Succes hoor!!! :D

Wat de meiden bovenstaand ook al zeggen.. eerlijkheid word vaak op prijs gesteld! Alleen wil ik nog wel even zeggen probeer (hoe moeilijk ook) toch echt de zenuwen aan de kant te zetten. De mensen die jou interviewen zijn ook maar mensen!! Ze vreten je niet op :p Er hangt misschien wel een heleboel van af.. maar het is 50/50 En hoe meer jij zoiets hebt van "IK WIL DIE BAAN EN IK KRIJG DIE BAAN" hoe makkelijker het voor jezelf op dat moment word. En hoe meer dat metertje van WEL naar jou toe komt wandelen.

Mijn man die neemt mensen aan en interviewt ze en daar hoor ik toch heel vaak van dat mannen/vrouwen die gewoon lekker hunzelf zijn, beetje zenuwachtig mag, zolang ze niet flauw vallen ;) Dat het wel goed zit.

Succes!! (Voor iedereen met een sollicitatie!!)

9. zwangerregnawz

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
    Haha sja, en dan zit je.. eeh sorry kan ik even naar het toilet (rennen!!) haha

Maar wel een heul goed advies... deze zou ik zeker mee nemen!

10. Jel

Jel Niet meer actief

Bedankt voor de goede tips. Daar kan ik wel wat mee. Alleen de tip van Janna: even een rondje rennen van tevoren: dat doe ik denk ik maar niet, want ik heb een vrij slechte conditie, en anders kom ik hijgend aan. :) En je zult toch een smak maken tijdens het rennen, gaten in je kleren. :D En zweten van het rennen. Maar dat muziekje ga ik doen. Dat zeggen tijdens het gesprekje dat ik een beetje zenuwachtig ben, zal misschien inderdaad ook wel helpen dan...

Rayna ook succes met je gesprek. Hopelijk kunnen we allebei in dit topic vertellen dat we aangenomen zijn... :)

11. Janna

Janna Fanatiek lid

idd :D haha

12. Jel

Jel Niet meer actief

De spanning stijgt, whaaaaaaaaaaah.
    Nog anderhalf uur.

13. Jel

Jel Niet meer actief

Het gesprek verliep aardig goed en ik ben aangenomen. :D

14. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    super gefeliciteerd! wanneer ga je beginnen en voor hoeveel uur?

15. Jel

Jel Niet meer actief

Ik pb je wel ff. ;)

16. Dana

Dana Niet meer actief

gefeliciteerd!! :)

17. Jel

Jel Niet meer actief

Dankje. :D

18. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    bedenk iets positiefs van jezelf en iets negatiefs, dit vragen ze sowieso om te merken of je een goed zelfbeeld hebt. iedereen heeft wel iets negatiefs

19. zwangerregnawz

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
    aaah goed vrouw! Gefeliciteerd.. :)

20. Jel

Jel Niet meer actief

Dankjewel! :)

Share This Page