Kunnen koken

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentekriebels, 3 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat walgelijk generaliserend om te zeggen en denken dat Nederlanders niet kunnen koken. Is toch ook afhankelijk van je smaak?
    Ja ik kan goed koken. En ook buitenlandse gerechten. Maar eerlijk? Indische keuken vind ik lekker, Italiaans heerlijk, Turks kan er mee door, Marokkaanse keuken vind ik zelden lekker... en dat heeft niks te maken met of mensen wel of niet kunnen koken.
    Ik hou bv absoluut niet van zoetigheid in mn avondeten brrr ...
    Maar dat zegt toch niet dat ze niet kunnen koken? Je kan niet van de Hollandse keuken houden, maar als je denkt dat ze niet kunnen koken ..... genoeg grote Hollandse namen die fantastisch koken.. Hollandse gerechten. ....

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    #62 pluk, 4 feb 2016
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
    Ik kan wel koken (aardappelen, groente, vlees, tomatensoep, lasagne, pasta's,kippensoep) probeer soms nieuwe dingen mbv een recept.
    Alleen heb ik de timing van een poffertje dus het wil wel eens voorkomen dat de aardappelen al gaar zijn terwijl de groente dit nog niet is of dat we om 16,45 al aan tafel moeten omdat eten eerder klaar is dan dat ik dat in gedachten had. Volgens mij is dit de schuld van de gasleverancier, die levert de ene dag heter gas af als de andere ;)

Het beste ben ik gewoon in overschotels, die kan ik s morgens vast klaar maken op mijn eigen tempo en dan s avonds alleen nog in de oven .

Mijn man is overigens de echte "kok" bij ons thuis, die kan gewoon spullen pakken en daar iets heerlijks van maken. Helaas onthoudt hij dan weer vaak niet wat hij er nu precies doorheen heeft gedaan (qua kruiden) dus is het exact namaken weer heel moeilijk.

3. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik vind het heerlijk om te koken, geeft echt ontspanning. Ik kan het redelijk goed, krijg nooit klachten. Ik kook vers en zonder pakjes en zakjes en zout maar gebruik heel veel (verse) kruiden.
    Soepen en sauzen maak ik ook zelf zonder pakjes en zakjes.
    Ik maak zowel Hollandse pot, al dan niet met een twist, en Italiaans en ovenschotels vinden wij heerlijk. Ik maak dan alleen de pasta niet zelf.
    Recepten volg ik nooit helemaal want geef er vaak weer een eigen draai aan. "Koken" met pakjes en zakjes, potten en blikken vallen bij mij niet onder de noemer koken maar vooral de laatst genoemden vallen onder gewoon opwarmen.

4. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

12 okt 2014
    3.485
    2.599
    113
    Vrouw
    Friesland
    dit.

5. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Sinds ik geen pakjes en zakjes meer gebruik kan ik beter koken. Ik moet nu zelf op zoek naar manieren om het eten op smaak te brengen en daar leer je veel van. Ik kom nog wel vaak op hetzelfde uit, dus ik hoop wel dat ik er meer variatie in kan brengen in de toekomst.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.872
    5.148
    113
    Home
    ik kan redelijk koken maar met recepten vind ik vreselijk ik doe alles op gevoel.

ik maak zelf pizza, loempia's en bakken zoals taarten etc als ik er zin in heb
    nederlands eten als aardappelen, groente vlees eten we wel maar niet vaak
    ik vind Italiaans, grieks, turks, ovenschotels etc gewoon veel lekkerder

7. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Ja ik kan goed koken. Als mensen zeggen dat ze niet kunnen koken vind ik dat echt zo bizar. Hoe kun je nou niet koken? Iedereen kan toch koken? Of gewoon een recept volgen. Koken kun je naar mijn idee ook gewoon leren, ook mannen. Dat de meeste mannen naar eigen zeggen niet kunnen koken komt ook omdat ze dat thuis waarschijnlijk nooit hebben hoeven doen.

8. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Gewoon de dagelijkse kost, redelijk. De smaken thuis lopen nogal uiteen, en ik heb geen zin om meerdere gerechten te maken.
    Voor gasten, pak ik volledig uit, en heb ik, zeker sinds we in België wonen, eten anders leren aanpakken en waarderen. Het is hier echt Bourgondisch, zelfs bij de lunch wordt er uitgepakt. Overdaad en passende wijn of champagne zijn standaard. Ik heb veel geleerd van de vrienden die we hier hebben opgedaan. Ik weet onderhand waar ik de beste ingrediënten vandaan moet halen en dat verschil proef je. Onze feestjes en dinertjes worden vaak door onze Nederlandse vrienden aangehaald, dat zie ik toch als een compliment.

9. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Ik vind het nogal een breed begrip, koken.

Koken is o.a. ook dagelijks avg (al dan niet op diverse manieren bereid), ovenschotels/ stampotten, pasta's, etc.
    Ja, dat kan ik allemaal en smaakt gewoon lekker.

Maar als we spreken over echt koken dan denk ik vooral aan ingewikkelde recepten die niet alledaags zijn(voor ons). (wild, buitenlandse gerechten die veel tijd en aandacht behoeven -dus geen simpele pasta- curry's, bijzondere vissoorten etc.) En daar ben ik dus geen held in.
    Ik vind koken wel leuk, maar zeker niet ontspannend.
    5 gangen zal best lukken, maar zullen wel gerechten zijn die ik vaak en veel maak. Ik probeer nooit zo heel veel uit.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik hoor mijn man nooit klagen dus het zal wel lekker wezen 😁 Ik ben in ieder geval geen kluns in de keuken, dat durf ik wel te zeggen.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.865
    113
    Tja, sommigen hebben echt geen aanleg voor. Mijn man kookt heel vaak, maar het wordt niet echt beter haha. Aardappelen net niet gaar, vlees te donker etc.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Misschien (hoop het niet :$) Oh en hij is maar 3 mnd getrouwd geweest met zijn nieuwe vrouw, zijn inmiddels ook al weer jaren gescheiden. Hij zal dus zelf zijn portie moeten koken.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind dat ik goed kan koken. Een recept volgen kan ik prima, maar ook zelf dingen bij elkaar zoeken. Ik maak vrijwel alles zelf. Van brood tot koekjes, van ontbijt tot uitgebreid avondeten.

14. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Ja hoor ik kan prima maaltijden in elkaar draaien die lekker smaken. Liever nog ben ik aan het bakken, daar kan ik me echt in uitleven en maak dan ook graag iets voor anderen.
    Momenteel moet ik nogal veranderingen doorvoeren in wat ik eet, dus ik moet wel even weer opnieuw creatief zien te worden.

15. Melliemuis

Melliemuis Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.314
    0
    36
    Across the pond
    Nee, ik kan niet koken. Vind het wel leuk, maar ik kan het niet. Ik heb al regelmatig de keuken bijna in lichte laaien gezet :D Dus daarom kookt mijn vent (die Engels is), die kan dat vet goed!

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Er wordt toch altijd gezegd dat Engelsen ook niet kunnen koken? :D

17. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.109
    113
    Ik kan wel aardig goed koken. Ik vind het ook leuk om nieuwe recepten te proberen en te experimenteren. Vrienden en familie komen graag eten, dus dat is een goed teken.
    Maar als ik mezelf met mijn turkse schoonfamilie vergelijk, dan valt er nog heel wat te leren. Maar ik leer ook veel nieuwe dingen van hen.
    Mijn man kan trouwens ook aardig koken en doet dit ook regelmatig.

18. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Mijn vriend bakt er ook weinig van (ha ha)
    Ik doe vooral alles op gevoel en gewoon ervaring. Maar hij vraagt me dan de precieze volgorde van hoe je iets moet kruiden, of hoelang een stukje vlees precies moet bakken. Hij zet de timer dan nog aan haha
    Ja weet ik veel, gewoon tot je ziet dat het lekker gaar/krokant whatever is!

De eerste keer dat hij voor me gekookt had was een ramp haha
    Hij had gebak. Aardappeltjes,kipfilet en ik geloof verse boontjes.
    Hij begon met de kip te bakken, (die natuurlijk zo gaar was) , de boontjes waren niet gedopt en op laatste bakt hij de (niet voorgekookte) aardappelpartjes die het langst van alles op het vuur moest!

Tjaaa :D lijkt me heerlijk een vent die uitgebreid voor je kan koken!

19. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Ik vind dat ik goed kan koken
    Vanavond lekker spruitjes, mijn dochter van 6 had er zo zin in

20. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    tot nu toe niet echt klachten gehad over het eten. het enige wat ik niet goed kan koken zijn aardappelen. daarom laat ik mijn man vaak kijken of ze goed zijn. verder probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken. eigen gemaakte pizza, zelf lasagne maken veel "aziatisch" eten. daar ben ik wel goed in. met kerst probeer ik ook altijd iets bijzonders te maken en tot nu toe ook goed gelukt.

dus ik zou zeggen dat ik wel redelijk goed kan koken.

Deel Deze Pagina