Kunnen koken

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentekriebels, 3 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Jawel pasta = fastfood, dat is gewoon een snel voorgerecht/lunchgerecht in Italië. Hoeveel groente er ook in de saus zit. Net als pizza een 'lopendoverstraat' snelgerecht is en geen avondeten.
    Natuurlijk KUN je het als avondeten gebruiken, doen wij soms ook hoor als we geen tijd hebben.

En je verdraait bewust mijn woorden maar dat mag.
    Ik geniet ook van stampot, maar zie dat als bijgerecht. Het is immers aardappelpuree, alleen dan met groenten erdoorheen (ook meestal gewoon op water gekookt), en dan een beetje kruiden.
    Voor mijn gevoel moet daar nog een hoofdgerecht ernaast.

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Haha ja maar ook jij hebt een avondspits met kids, werk....hier leeft men ook gewoon anders idd. In italie doen we ook een uitgebreide lunch en anders slapem en leven...

3. tuc

tuc Niet meer actief

nou dat is dan jouw gevoel...want stamppot als bijgerecht zien en pasta als fastfood dat vind ik echt onzin. Maar goed dan kook ik dus nooit en eten wij de hele week bijgerechten en fastfood;)

Wil jouw weekmenu dan wel eens zien.

4. Vrolijkheid

Maar amdaa wat eet jij dan op eem doorsnee weekdag na je werk. Want wat eet jij ernaast als je stamppot eet. Aangezien het een bijgerecht is? Gaat het dan om t vlees wat jij als koken ziet? Of komen er meer gangen op tafel? Ik ben daar wel benieuwd naar!

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat kan, maar dat pasta geen hoofdgerecht is voor het avondeten is niet mijn gevoel, het is gewoon altijd zo bedoeld.
    Net als Nederlandse erwtensoep nooit bedoeld is om als ontbijt te eten. Natuurlijk kun je dat zo eten, zal heerlijk smaken en je wordt er ook niet slechter van.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Wat ik in een ander topic ook al gevraagd heb, geef dan eens een weekmenu van wat jullie eten??

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij eten stampot meestal met goulash en stoofperen. Of bij het gehaktbrood. Of beef Wellington (is ook vrij makkelijk)
    En die maak ik dan avond van te voren, mijn man maakt vervolgens stampot op de dag zelf.
    En als daar geen tijd voor is, pak ik ook heus een rookworst voor op de stampot. Maar dan kom ik weer in de knoei met de saus (probeer zonder pakjes te koken)

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wat apart. Wij hebben Italianen als vrienden, gaan elk jaar naar Italië en eten daar dan ook bij de mensen thuis. En 9 van de 10 keer is pasta o.a. het hoofdgerecht. Wij zitten vaak aan de kust en dan zit er nog vis/schelpdieren bij.

Ik kook graag, en eet het ook graag op 😬, maar door de week maak ik geen hele gangen. Een lekkere stamppot boerenkool is voor ons al voldoende. Veel groente, er staan vaak ook nog 'snacks' op tafel zoals komkommer, wortel en paprika.
    En vergeet niet hoe gezond een aardappel is. Al zou je de laatste tijd denken dat het puur vergif is, er zitten zoveel vitaminen en mineralen in!

9. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Oh dan eten wij altijd fastfood;) Ik sta echt nooit langer dan een half uur in de keuken. Zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen na een dag werken:(
    Maar goed zal ook nooit van mezelf zeggen dat ik een goede kok ben. Ik vind bakken leuk, maar koken meer een noodzakelijke kwaad..
    Probeer gewoon in zo min mogelijk tijd, zo gezond en gevarieerd mogelijk eten op tafel te zetten.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Maar wat op de ander dagen dan?

11. suzies

suzies Bekend lid

8 jun 2015
    545
    148
    43
    #131 suzies, 7 feb 2016
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
    Ik vind het mooi om te lezen hoe er over eten gepraat wordt. Ik ben zelf kok van beroep en vind natuurlijk dat ik goed kan koken. Ik heb collega's gehad waarvan ik vond dat ze het niet goed konden. Maar dat is natuurlijk niet waar. Het is vooral een kwestie van smaak namelijk.
    Maar ook hoe jij er mee opgegroeid bent. In veel culturen neemt het een groter en belangrijker deel in het dagelijks leven.

Ik vind kunnen koken ook een breed begrip. Zwart-wit gezien betekend het denk ik iets eetbaars bereiden. En of de groente nou snotgaar is of een bite heeft is een kwestie van smaak. Wat ik belangrijker vind is dat je respect hebt voor het product waarmee je kookt. Weet je wat er allemaal voor nodig is geweest om het bij jou in je keuken te krijgen?
    Als je kip eet, mag je ook wel weten hoe het word geslacht. Als je weet hoelang het duurt voordat je broccoli te oogsten is.... Gooi je misschien nooit meer de stronk weg.

En leer je kinderen dat eieren inderdaad uit de kont van de kip komen en niet uit de fabriek. :D

[Wat is dat toch met die kip wassen??:(]

12. topper12

topper12 Niet meer actief

Maar de tijd die je nodig hebt voor een gerecht bepaald toch niet of je kan koken of niet? Het gaat toch om de smaak? Kijk, dat Nederlanders over het algemeen een andere instelling hebben dan bijv. Italianen over hoe een maaltijd er uit hoort te zien is een hele andere discussie.

Ontopic: vind zelf dat ik redelijk kan koken, maar krijg wel vaak complimenten van mijn omgeving. Dus ik gok dat ik leuk kan koken ;)

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar dan is het vlees dus het hoofditem zeg maar? Tja, wij eten dat nauwelijks tot niet en al helemaal niet als belangrijkste of hoofditem. Hier zouden stoofpeertjes de ene keer als hoofditem gegeten worden met bijv aardappelen (en een andere groente) en het restje is een bijgerecht naast een andere maaltijd.

14. Vrolijkheid

Oh maar dan kook ik ook. Wij eten nooit rookworst maar ik heb er dan stoofvlees bij. Of peren die ik vooraf maak.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hier ook. Ik vind vlees het bijgerecht hier...wij eten bv vaak hutspot met draadjesvlees. Dan is de hutspot echt het hoofdding. Groenten is hier altijd het belangrijkste in een maaltijd.
    Sowieso heb ik elke avond naast de groenten rauwkost staan...kan heel simpel komkommer en tomaat zijn maar soms een wat uitgebreidere salade

16. topper12

topper12 Niet meer actief

Saus bij de stampot? Huh? Sorry, maar deze snap ik oprecht niet? Een goede stampot is toch smeuïg en heeft geen saus nodig?

Maar als je er toch iets bij wil doen dan maak je toch gewoon gekarameliseerde uien of een chutney? Kan prima hoor.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In Italië is het per regio verschillend wat als hoofdmaaltijd van de dag gezien wordt.
    In sommige regio's wordt overdag uitgebreid gegeten en s avonds licht, en in andere juist andersom. Beide maaltijden zijn doorgaans warm, en als je overdag pasta krijgt als warm gerecht zul je dat s avonds meestal niet krijgen.
    Als mensen overdag uitgebreid eten nemen ze s avonds een lichtere maaltijd. Het laatste is vaak in de zomer als het erg warm is.

18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ja precies, hier ook. Maar ik kook heel graag op deze manier onze 'fastfood' en 'bijgerechten' ;). Lekker, simpel, vrij snel en gezond.

19. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Idem voor mij

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik denk dat velen zich beledigd voelen door de term fastfood?

Dat het hier een associatie heeft met friet en frikandellen hoeft toch niet te betekenen dat fastfood ongezond is?
    Het zijn gewoon simpele, makkelijk te bereiden snelle gerechten.

En gelukkig mogen we tegenwoordig genieten van heel uitgebreide keuken omdat we veel reizen en veel eetculturen leren kennen.
    En over het algemeen waaien gerechten over die in het land zelf als fastfood worden gezien. Het zal ook zijn reden hebben.

Ik vind het wel jammer dat traditionele Nederlandse keuken wel een beetje verdwijnt. Ik ben een grote liefhebber van 'langzame' gerechten, en die kosten tijd.
    Ben zelf opgegroeid in een familie waar koken en eten centraal staan, daarom heb ik denk ik een eigen associatie bij lekker koken, wij staan in de weekenden soms halve dag in de keuken met zn allen.

Deel Deze Pagina