Kunnen koken

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentekriebels, 3 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ amdaa: maar ik zie gerechten zoals bijv stoofvlees en stoofpeertjes (of andere langzamere gerechten wat garing betreft) juist ook als enorm snel. Het garen duurt wel lang, maar je hoeft er niet bij te zijn en de tijd die je aan het daadwerkelijk bereiden kwijt bent is minimaal. Tenminste ik ben er minimale tijd aan kwijt ;)

En nu heb ik zin in stoofvlees, maar gister het laatste beetje opgegeten haha :p

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #142 amdaa, 7 feb 2016
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
    Misschien komt dat omdat alle 'warme' etenswaren in 1 maaltijd naar voren moeten komen? Dan moet je inderdaad kiezen.

Als ik thuis ben (4 dagen per week + 1dag dat mijn schoonmoeder bij ons kookt) eten wij meestal 2x per dag warm.

Dan staat groente centraal in 1 gerecht en maak ik voor avondeten vleesgerechten met dingen erbij. Dit heeft overigens niks met hoeveelheid te maken, ik denk dat wij qua hoeveelheid vrij weinig eten in vergelijking met veel mensen.

Vandaag eten we bijv als ontbijt brocollimuffins, s middags ratatouille met een hoop groente en beetje rijst (is overigens ook gewoon een snelgerecht, had het tijdens het maken van muffins al klaar), en vanavond kalfsrollade met krieltjes uit de oven en spruitjes.
    En ook al heb ik misschien de meeste spruitjes op mijn bord, is die kalf toch het eerste wat ik benoem als mensen vragen wat je gaat eten vanavond. Erin geslopen? Gewoonte? Je ziet het ook zo in elk restaurant? Van mijn moeder geleerd?
    Geen idee haha

3. tuc

tuc Niet meer actief

Over dat fastfood, je weet zelf natuurlijk wel welke associatie hier met fastfood is. Dus een pastagerecht met verse ingrediënten fastfood noemen is olie op het vuur gooien.

En ik blijf het een gekke gedachte vinden dat je het alleen koken noemt wanneer je vlees eet s avonds wat een lange bereidingstijd nodig heeft. En dat het anders fastfood is, wat dus geen koken mag heten?

4. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat pasta in Italië als fast food wordt gezien is klinkklare onzin
    Een goede pastasaus heeft een dag nodig en goede pasta maken is een kunst opzich

Als je enkel de kale pasta bedoeld is dat vergelijkbaar met de aardappelen in Nederland. Het hoort aangevuld te worden met vlees en groenten.

5. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Mijn Aziatische vriend is dol op stampot. Hij vind het ontzettend slim dat wij in een half uurtje een volledige maaltijd op tafel kunnen zetten.
    Ik ben ook dol op zijn eten; dat is over het algemeen uitgebreider met verschillende gerechten en gedoe.

De 1 is niet beter dan de ander.
    Ik krijg wel het idee dat het niet 'lekker' vinden van Nederlandse recepten cool is of zo. "Eet jij een hamburger met aardappels en andijvie?! Och, simpele ziel, kom hier *hug*"

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Haha! Lekker toch juist!

7. tuc

tuc Niet meer actief

dat laatste sla je volgens mij de spijker mee op zn kop. AGV is geen koken...kom op wat een BS. Maar het is idd "cool" tegenwoordig om tegen hollandse pot te zijn...;)

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ben niet tegen Hollandse pot ofzo maar Hollandse pot zoals vroeger is gewoon vrij standaard en is qua bereiden nou niet bepaald een staaltje kookkunst vergeleken met andere culturen.

9. ShampooL

Ja, ik vind dat echt raar. Moet het ingewikkeld zijn dan voordat je het een gerecht mag noemen? Of zit er een bepaalde tijdslimiet aan?

Mijn schoonmoeder staat ongeveer de hele dag in de keuken. Eerst voor de lunch en daarna voor het avondeten, en daarna alvast voor het avondeten voor de dag erna. Als zij dat leuk vind dan moet ze dat vooral doen hoor, en ik geniet zeker van haar eten.
    Maar als we dan bij mijn ouders zijn in Nederland en mijn moeder maakt hutspot, dan vind ik dat ook ontzettend lekker. Zo'n grote pan op tafel, "Snel eten anders wordt het koud!" .. heerlijk :D

10. ShampooL

Nee, maar andere culturen hebben ook zeker hun makkelijke gerechten hoor. Rijst met spekjes of een omelet met soja. Sausje erover en klaar.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Maar het maakt toch helemaal niet uit hoe simpel of ingewikkeld de bereidingen zijn?? Het gaat er toch om hoe het smaakt en of je geniet van je eten.

Ik vind het echt heel kort door de bocht om te zeggen dat AGV bereiden geen koken is. Elke cultuur heeft zn eigen soort gerechten en specialiteiten. Ik vind dat allemaal koken.
    Daarbij vind ik het juist een kunst dat wij in nl in een relatief korte tijd een heel smaakvolle maaltijd op tafel kunnen zetten met weinig ingrediënten.
    Waar men in sommige landen wel 100 kruiden per gerecht nodig heeft om het smakelijk te krijgen.

12. ShampooL

Helemaal mee eens. Daarnaast is AGV ook gewoon erg gezond (je moet wel oppassen met de jus). Kaassausje erbij of gewoon witte saus. Als ik zie hoeveel suiker er bijvoorbeeld gaat in Vietnamese nêm-saus. Ai ai ai.. haha.

13. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Met weinig producten van eigen land al eeuwenlang in korte tijd een heerlijke maaltijd op tafel zetten. Hoe kun je daar nou niet trots op zijn?;)

14. ShampooL

haha, inderdaad! Sowieso het feit dat Nederland eigenlijk heel weinig te bieden heeft aan andere landen, maar toch ontzettend rijk is.
    Nah, met onze koppies zit het wel goed hoor, en onze maaltijden hebben daar blijkbaar geen negatief effect op gehad ondanks hun simpelheid. :cool:

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Het ligt er toch ook net aan wat je gewend bent, meegekregen hebt en kunt wat standaard is en of het qua bereiden wel of niet moeilijk is? Sommige mensen kunnen absoluut een aardappel niet koken. Ik vind het niet perse van kookkunst getuigen als je weet ik hoeveel ingrediënten en kruiden nodig hebt bijv.

16. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik krijg altijd complimenten van mijn moeder en man. Dus ik denk wel dat ik kan koken, verder krijgen we weinig eters.

17. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik kan van mezelf zeggen dat ik aardig kan koken.
    Krijg veel complimenten van eters en geef ook geregeld een etentje.
    Vanavond ook.
    Hier staat vanavond op het menu:

Pisang goreng
    Nasi goreng
    Kubis bumbu kari
    Sajoer lodeh
    Frikadel (gehakt uit de oven)
    Saté ajam
    Atjar
    Met diverse bijgerechten als gebakken uitjes, bananen chips, krupuk etc.
    Niks uit pakje.
    Aziatisch is echt ook mijn ding.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Of in de stoofperen...

19. ShampooL

Maar stoofperen vallen -bij mij niet- onder de Hollandse pot.

Stoofperen is wel typisch Nederlands trouwens. Mijn Franse Vietnamees had ze nog nooit gegeten. Hij vond ze wel erg lekker :)

20. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik vind koken erg leuk en hou er van om dingen uit te proberen. Vooral op zondag probeer ik graag dingen uit waar ik wat langer voor in de keuken sta. Pakjes en zakjes laat ik zo veel mogelijk staan en hierdoor heb ik een behoorlijke verzameling aan kruiden in mijn kast. Verschillende stoofpotjes, pasta's, soepen, een fond/sauzen gerechten uit verschillende keukens ik vind het geweldig!
    Helaas heb ik moeilijke eters hier thuis. Mijn oudste zoon vindt eten spannend waardoor ik vaak door de week avg eet. Met kleine stapjes leert hij verschillende smaken. Als "baby" lustte hij alles maar daarna is er iets "mis" gegaan.
    Bij mijn man thuis vroeger was eten "functioneel". Zalm is eetbaar, bruine bonen ook dus waarom niet samen. Vlees aan bot aten ze nooit en peper en zout was ongeveer het enige dat in het kruiden kastje stond.
    Hij is de afgelopen jaren steeds meer gaan proeven en waarderen maar een hele kip uit de oven, lamsrack of schaaldieren daar doe ik hem geen plezier mee.
    Ik zoek veel recepten op internet of in mijn kookboeken en probeer daarin zoveel mogelijk rekening te houden met wat iedereen lust. Vaak zijn het dingen met bekende ingrediënten maar dan net even anders. Dat is leuk om te doen en zo worden er ook nieuwe smaken geproefd door steeds meer toevoegingen.
    Wat ik ook vaak doe met mijn man zijn een soort kookspelletjes. Noem 5 ingrediënten en zoek er zelf een leuk recept bij. Zo verzinnen we steeds nieuwe recepten :).
    Waar ik goed in ben zijn hartige deeg recepten. Ik heb tijden lang zelf verschillende broden gebakken. Tortilla's , pita broodjes, pizzabodems/broodjes, bapao en pasta's maak ik ook vaak zelf.

Ik vind koken dus erg leuk. Ik denk ook dat ik er goed in ben. Ik durf te experimenteren, snap smaken maar doe dat wel binnen de grenzen van mijn publiek.
    Als ik het dan weer afzet tegen wat mijn broer op tafel zet ben ik een nitwit. Hij is echt een geweldige thuis kok!

Deel Deze Pagina