Vier ruimtesondes voor navigatienetwerk Galileo gelanceerd Woensdag zijn vier nieuwe satellieten voor het Europese navigatienetwerk Galileo gelanceerd. Eén raket met de sondes steeg op vanuit Frans-Guyana. Elke Galileo-satelliet draagt de naam van een kind uit een Europees land. Die namen zijn uitgekozen met tekenwedstrijden. De sondes die woensdag werden gelanceerd, heten Tara (naar een meisje uit Slovenië), Samuel (Slowakije), Anna (Finland) en Ellen (Zweden). Eind 2016 ging de 'Nederlandse' satelliet Tijmen de lucht in, vernoemd naar een jongen uit het Gelderse Winssen. Galileo is het grootste ruimtevaartproject uit de Europese geschiedenis. De Europese Commissie wil een alternatief bouwen voor het overal gebruikte gps, dat van het Amerikaanse leger is. In de komende jaren moet het systeem beetje bij beetje in gebruik worden genomen. De Galileo-satellieten kunnen tot op 20 centimeter nauwkeurig bepalen waar een aangesloten kastje is. Ze helpen dan niet alleen auto's en schepen om van A naar B te komen. Reddingsdiensten kunnen de nauwkeurige gegevens gebruiken bij zoekacties. Als iemand op zee of in de bergen alarm slaat, kan Galileo binnen tien minuten de precieze locatie vaststellen. Nu kost dat nog een paar uur. Uiteindelijk moeten zelfs vliegtuigen veilig op de automatische piloot kunnen landen dankzij Galileo. Ariane 5-raket lanceert vier Galileo-satellieten de ruimte in 4 miljard euro Het netwerk is nog in aanbouw. Uiteindelijk moet het uit ruim dertig satellieten gaan bestaan. Die hangen op ongeveer 23.000 kilometer van de aarde. Met de vier woensdag gelanceerde satellieten erbij zijn er 26 in een baan rond de aarde gebracht. Het kost ruim 4 miljard euro om alle satellieten te bouwen en in een baan rond de aarde te brengen. Daarna kost de exploitatie ongeveer 800 miljoen euro per jaar. In Noordwijk staat een centrum dat de prestaties van de satellieten en het netwerk in de gaten moet houden. https://www.nu.nl/wetenschap/5382617/vier-ruimtesondes-navigatienetwerk-galileo-gelanceerd.html
Nog meer dames hier die de ruimtevaart leuk vinden om een beetje te volgen? Ik vind dit wel een heel mooi systeem zo. En toch goed om te zien dat Europa dankzij de Europese samenwerking ook wat kan bereiken zo.
Vanwege opmerkingen zoals die van mij? Ik vind ruimtevaart heel intrigerend en ergens prikkelt het mijn nieuwsgierigheid enorm, maar ik vind het echt weggegooid geld. Van dat geld kun je heel Afrika te eten geven. Wat boeit het of er wel of niet ijs te vinden is op mars? En als het dan nog CO2-neutraal kon, bij wijze van. Maar het hele heelal barst van de rommel. Het is 1 grote afvalberg. 1 aardkloot naar de knoppen helpen is blijkbaar niet genoeg. Laten we het hele heelal ook gelijk meenemen...
Nee vanwege het Higgs topic Oei. Nou, dan verschillen we enorm van mening. De ruimtevaart, zoals alle wetenschap, is niet altijd direct nuttig. Maar er komen wel veel nuttige vindingen uit voort. En onze hele vooruitgang als mensheid zie ik toch echt in een veeeeel groter plaatje.
Die telefoon of tablet waar je nu op typt was misschien veel later gekomen zonder ruimtevaart. Mri en CT scans hebben we te danken aan ruimtevaart net zoals bloeddrukmeters en hartmonitoren. De brandweeruitrusting is er door ruimtevaart. De kledij, branddeken, rookmelders, alarmluchtsystemen,... Zonnepanelen zijn ook afgewerkt door de ruimtevaart. Hoe rij jij naar een onbekend gebied? Met een oude kaart of zet je een GPS aan? Ik vind het dus helemaal geen geldverspilling. En dan is ruimtevaart voor een groot gedeelte afhankelijk van giften. En ik vind ruimtevaart heel belangrijk. Eigenlijk de hele sterrenkunde. Wij wonen niet gewoon op de aarde. We wonen in een multiversum.
Ik vind ruimtevaart dus interessant maar moet wel eerlijk zijn. Ik volg het niet op de voet. Komt wel vaak voorbij op m'n Facebook van NASA
Ik volg vooral Space X en NASA in wat mindere mate. Een bemande missie naar Mars vind ik heel intrigerend.
Ja ik vind techniek en wetenschap vooruitgang en geloof ook dat we momenteel ook de klimaat problematiek alleen nog maar met die 2 kunnen oplossen. Daarnaast zie ik wel een toekomst voor me waarbij we bijv ook op Mars en de maan wonen als mensen. Dus daar zijn we naar onderweg.
Dat is ook super gaaf. Hoop dat we dat ook nog daadwerkelijk mogen meemaken. En als ik geld had ging ik ook zeer zeker een reisje boeken naar de ruimte maar dat kost zo een 200 000 euro en die heb ik niet. Krijg je een verkorte opleiding en blijf je dacht ik 8 dagen in de ruimte maar je kan het nu al via verschillende instanties boeken. Deze zou zelf bij het ISS station zijn .
Mars zal al vervuild zijn voor daar aankomen, áls we daar aankomen. Tegen die tijd is de ruimte zo’n grote vuilnisbelt dat ons raketje daar niet meer veilig tussendoor kan. Ik werk binnen de techniek en wetenschap, mijn drang naar kennis is groot. Maar als ik zie naar het complete plaatje heeft het ons tot nu toe weinig gebracht. Naar mijn mening is de enige juiste weg ‘terug’. Consuminderen 2.0 zeg maar. Maar verstandelijk weet ik dat de mensheid niet in staat is terug te gaan. Wij zullen onszelf uitroeien, daar ben ik van overtuigd. Ik weet het, het klinkt negatief, maar het is gewoon heel simpel de geschiedenisboekjes achter elkaar lezen.
Ja dat hoop ik ook echt mee te maken! De volgende test vlucht van de Falcon Heavy staat voor Oktober dit jaar gepland. Kijk ik nu al erg naar uit! Bij de vorige zat ik op het puntje van mn bank. Zo gaaf! Ik vind het ook leuk hoe Space X dat als commercieel bedrijf toch heel anders aanpakt. Met zo een gelikte live webcast met presentators etc. En heel goed wat Space X doet in hergebruik en reduceren van de kosten etc.
Welnee. De planning voor Mars is 2020. Zullen we niet halen maar er zijn genoeg lessen geleerd. En er zijn al zoveel innovaties nu voor het opruimen en schoon maken van de planeet. Ik vind dat eerlijk gezegd ook niet echt een productieve levensinstelling. Waar doe je het dan allemaal voor? Nee hoor. Ik ben een rasoptimist. En misschien heb ik uiteindelijk dan ongelijk, maar dan was mn ritje wel leuker.
Heb ik ook n tijdje niet gedaan toen mn kinderen nog kleiner waren. Gewoon geen tijd. Maar ik merk dat ik het zo gaaf vind dat ik er een hoop positieve energie van krijg. En nu heb ik wat meer tijd ook weer.