Hallo, Ik vraag me af of miskramen erfelijk kunnen zijn.. Mn moeder heeft na mijn geboorte een miskraam gehad.. Ik heb daarna ook geen broertje of zusje meer gekregen (was niet mogelijk). Mijn zus heeft twee dochters (6 en 4) en die heeft geen miskraam gehad. Ik ben nu zelf heel pril in verwachting en deze vraag spookt in mijn hoofd. Weet iemand hier een antwoord op?
Wat ik heb begrepen, is het krijgen van miskramen niet erfelijk! Ik begon ook te twijfelen! Mijn moeder heeft dan wel meerdere kinderen, maar ook 2 miskramen gehad. En haar moeder heeft ook meerdere kinderen en een miskraam gehad. Mijn 1e zwangerschap is net gestopt, missed abortion...
Miskramen kunnen zeker wel erfelijk zijn, maar dit geldt maar voor een heel klein percentage van de miskramen en dan gaat het vaak ook om herhaalde miskramen. Mijn gynaecoloog vroeg meteen naar andere familieleden bij ons. Bij sommige vrouwen met herhaalde miskramen ligt de oorzaak namelijk bij een chromosoomafwijking bij haar of hem. Zo afwijking kan weer erfelijk zijn, maar hoeft niet. Bij ong. 5% van vrouwen met drie of meer miskramen achter elkaar is er sprake van zo afwijking en daar weer een percentage van is erfelijk. Zelf heb ik b12-deficientie waardoor ik miskramen krijg en mijn moeder heeft dat ook. Dus ook daarvan is de oorzaak van de miskraam erfelijk. Maar goed dan gaat het dus om een heel klein percentage en als je moeder één of twee miskramen heeft gehad en meerdere kinderen lijkt me dat helemaal niet van toepassing.
hoihoi, Mijn moeder, ik en mijn zusje hebben allemaal 3 miskramen gehad! En we hebben testen gedaan en bij ons was het niet erfelijk! De gynaecoloog zei tegen mij EN tegen mijn zusje... domme pech! ( naja ze zei het niet zo, maar daar kwam het op neer) liefs mandy
Nou mijn zus en mijn moeder hebben ook beiden miskramen gehad en mijn moeder een vroeggeboorte, maar mijn gynaecoloog zegt dat dit niet erfelijk is we hebben gewoon brute pech
Toch wel frapant dan dat er best veel zijn waarbij andere famieleden dan ook een miskraam hebben gehad Hier ook een geval, ik heb zelf 2 keer een miskraam gehad, mijn moeder ook 3 keer!