Nee, wij zetten ook niet alles op alles om iedereen 'af te dekken' zoals ik dat meestal noem. Mijn eigen vader heeft gewoon niet zo'n mooie naam en die waardeert het ook minder om vernoemd te worden. Wordt vermoedelijk niet vernoemd. Krijgen wij nog een dochter, dan krijgt die als 2e naam MIJN 2e naam. Mijn vader heeft die 2e naam met veel liefde voor mij bedacht, voor hem heeft die naam veel betekenis, en dat is dan een eerbetoon aan hem. Mijn dochter heet officieel naar mijn moeder, mijn schoonmoeder en mijn schoonvader (3 namen), maar die laatste naam had ik eigenlijk al bedacht, jaren voordat ze kwam. Pas later bleek deze vrouwelijke naam dezelfde oorsprong als de naam van mijn schoonvader te hebben. Maar de namen lijken niet erg op elkaar. We hebben toen gezegd: ze is ook naar jou vernoemd. Dit kwam omdat hij terminaal ziek was (inmiddels overleden) en het altijd heel jammer heeft gevonden dat zijn dochter (mijn schoonzus) haar zonen niet vernoemd heeft. Zo kon hij het toch nog meemaken dat hij vernoemd is, terwijl de naam van mijn dochter er (stiekem) niet anders door geworden is. Sorry, TS, voor het off-topic gaan!
Ik ben niet zo naar het vernoemen van (groot)ouders etc. Bij dochter dan ook niet gedaan. Ik vind het zo gemaakt. Nu krijgen wij een jongen en bij mans kant is het traditie dat alle mannen de naam tjibbe dragen. dus onze zoon gaat ...... Tjibbe heten. Ik kom daar niet onderuit. Mijn man heeft ook een overleden broertje die Tjibbe Mark heette. Omdat we toch bezig waren heb ik geoppert om onze zoon dan ...Tjibbe Mark te noemen. Zo hebben we toch alles gedekt en ik heb Mark altijd een mooie naam gevonden (manlief is zelf ook vernoemt naar Mark) ik doe er dus toch aan mee terwijl ik altijd zei dat ik dit niet zou doen
Henrietta is de vrouwelijke vorm van Henry of Henri, dus die is makkelijk zat. Jongensnamen die op Monique lijke heb je niet zoveel, enige waar ik aan kan denken is Montague, maar dat is vergezocht. De suggestie die genoemd werd Dominique of Dominic lijkt me beter.
Hennes voor vervanging van Hendriëtte misschien? Ik vind het altijd nogal onduidelijk als mensen een naam hebben die je bij het andere geslacht verwacht. Ze kunnen er ook mee gepest worden. Dus ik zou zelf niet een al te meisjesachtige naam kiezen.