Overgang potje naar vers - 1 jr?

Discussie in 'Voeding' gestart door Inez01, 2 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Dames,

Mijn zoontje heeft vorige week zijn 1e verjaardag gevierd ( was reuzeleuk). Hij heeft echter bijna altijd nog potjes gegeten. Ik heb wel vers aangeboden en keer op keer, maar van fruit moest hij vaak weinig hebben ( grof tot toch maar glad gepureerd, stukjes a la rapley), avondeten ging iets beter ( maar meer dan 50 gr totaal ging er niet in).

Nu ben ik op een punt aangekomen dat ik toch echt van die potjes afwil en blijkbaar ben ik degene die weer heel geduldig zal moeten zijn. Vanmorgen wilde hij weer geen fruit, heb hem ook niks anders aangeboden... maar blijf dat zo moeilijk vinden.

Is er iemand die ervaring heeft bij op deze leeftijd overgaan naar vers en goede tips voor aanpak heeft cq gewenningstijd van je kindje aan nieuwe structuren.

Ik vind mijn knul echt geweldig en heb niks te klagen, behalve dat het geen makkelijke eter is. Gewoon weer een paar weken afwachten tot hij het wel wil eten? Ben ik nu echt zo uniek dat hij geen goede eter is? Wat doe ik verkeerd?

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik had destijds hetzelfde probleem met mijn zoon.
    Toen hij 14 maanden was zei zijn diëtiste dat we hem gewoon geen potjes meer moesten aanbieden. Jammer, dan eet hij maar niet.
    We hebben vanaf het moment dat we de knop hebben omgezet nooit problemen gehad.
    Eerst wel een tijdje de dingen gekookt die hij echt lekker vond, zoals macaroni enzo.
    Aardappels eet hij pas goed sinds hij 2 jaar en 3 maand was ofzo, maar zijn het altijd blijven proberen.
    Het is even doorzetten, maar wel zo makkelijk als ze vand e potjes af zijn meis!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als er geen medische reden is om gladde voeding te willen eten, dan zit er maar één ding op: stoppen met de potjes. Hij gaat vanzelf eten. Duurt hooguit een paar dagen en die reserve hebben ze wel. Wel goed drinken in de tussentijd.
    Je bent zeker niet de enige... Kijk maar eens hier op het forum: er zijn zat mama's die rommelen met het eten van hun babies / dreumessen / peuters. Je wilt het graag goed doen en daardoor sluipen er wel eens gewoontes in... Is helemaal geen ramp en ook heel gewoon.
    Je kunt 2 dingen proberen:
    1) proberen potjes te mengen met vers eten en dan de structuur steeds grover te maken. Dit is de langzame - werkt niet zo vaak - methode maar wel heel kindvriendelijk...
    2) stoppen met de potjes en hij gaat vanzelf wel eten.. Iets minder vriendelijk (maar mishandeling is het niet hoor!) maar wel veel effectiever.

Je doet dus niets verkeerd en je bent zeker niet uniek! Troost je.. ik heb wel een makkelijke eter (nooit potjes gehad) maar die wil alleen nog maar zelf eten (nog geen 1...) dat is een redelijke ramp want hij KAN het nog helemaal niet (met een lepel yoghurt eten... AAAAAH) Zo hebben we allemaal wat. Je bent een lieve mama die het toch probeert op te lossen? Succes ermee!

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.863
    113
    Ik zou het een tijdje gaan mengen (een week of 2). Gewoon steeds minder van het potje erdoor en meer fruit/groente.
    Nu zijn er zoveel lekkere fruitsoorten te krijgen, die je makkelijk kunt prakken of ze zelf kunnen eten als frambozen, pruimen, aardbeien etc. Straks in het najaar en de winter is er weer een stuk minder keus.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Weet je het zeker dat je het niet over mijn zoontje hebt? hahaha.
    Alles luster is het maar wel alles zelluf willen doen. Hier is het ook begonnen, pffff

Inez1: blijft lastig he met het eten bij je kleintje. Mengen vind ik een hele goede van Zwaantje! Wellicht kan hij op een "vriendelijke" manier wennen om met de pot mee eten.

Gefeliciteerd nog met de eerste verjaardag!!!

6. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Bedankt jullie 4-en voor je reacties. Een bevestiging van wat ik al dacht dat de juiste methode zou zijn. Het druist alleen zo tegen je gevoel in .....

By 2 way hoe geven jullie inmiddels een appel? Kook je die nog even dat die iets makkelijker te prakken is of gewoon een klein blokje. Welk formaat blokjes/stukjes eten jullie kleintjes dan?

Mijn kleine kwibus at tussen de middag wel een klein blokje kaas ( jong) op, moest goed kauwen en deed er 3x over, maar toen was het wel weg. Hij kan het dus wel....

Het ligt overigens niet aan dat hij niet wil proeven.... hij wil alles wel in zijn mondje doen ( met speelgoed nog steeds heel vaak dingen in de mond) .... maar bv een aardbei of klein tomaatje doet hij er dan net zo hard weer uit. Terugstoppen leidt tot hetzelfde.

Wegen jullie hoeveelheid altijd nog af of weet je zelf ongeveer hoeveel 200 en 250 gr is?

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje kan, als hij er zin in heeft, stukjes appel eten maar soms heeft hij er gewoon niet zoveel zin in en dan krijg je hetzelfde effect als bij jou!
    K. eet frambozen, aarbeien (indien groot; in tweeën), rijstwafeltjes (hij heeft tanden dus bij bijt het af). Hij hapt van een boterham af. Krieltjes, sperciebonen, broccoliroosjes, knakworstjes etc. Zolang het maar niet echt kauwen vraagt want meneertje heeft nog geen kiezen. Dus stukjes vlees moeten echt zacht zijn: gehaktballetjes bijvoorbeeld.
    Kindjes moeten wennen aan stukjes in de mond. Blijf het proberen en geef geen gepureerd eten meer. Je kindje is - onaardig gezegd - lui geworden (klinkt niet leuk, dat weet ik maar ik heb even geen ander woord!)

Ik weeg niet meer.. mijn zoontje weet precies hoeveel hij wil eten en ik maak gewoon genoeg. Als hij genoeg heeft gehad dan gaat het de kamer door (met een flink vaartje.. ik denk dat hij later op baseball gaat)!

8. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Zwaantje bedankt weer voor je toelichting.

Vanmiddag nogmaals het verse fruithapje aangeboden, maar hij wilde niet. Ik heb niet toegegeven, wel heeft hij wat te drinken gehad.

Avondmaaltijd: broccoliroosjes, krieltjes, kleine stukjes gebakken kipfilet en klein beetje roomsaus. Even leek het een succes mn de broccoli, maar toch heeft hij maar weinig gegeten ( ik denk bij elkaar 25 gr) dus dat is echt weinig. Ook nu niet toegegeven door potje neer te zetten, wel een toetje gegeven. Hoop niet dat deze fase lang gaat duren, want ik vind dat erg vervelend.

Broodbeleg doe ik nu ook af en toe een plakje worst of kaas op, maar dan smikkelt hij dat er af en laat het brood liggen ( kan ik nog een ander soort beleg er op doen, alleen met boter eet hij het even niet meer) Volgens mij heeft hij ook even een lastige fase, want ook zijn boterham met de lunch gaat weer even wat moeilijker.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Goed hoor. Hou vooral ook bij op een dag wat hij WEL eet (vaak valt erg mee). Doe anders op brood nog even smeerbaar beleg dan weet je zeker dat die erin gaat. En oefen met zachte dingen zoals avocado, banaan, peer.
    Super hoor dat je zo bezig bent. Het is inderdaad niet leuk maar ik weet echt zeker dat binnen een paar dagen je roept: hij eet!!
    De overgang van potjes naar echt stukken is misschien nog wat groot. Misschien een aardappel prakken?

10. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Vanmorgen vroeg had mijn kleine man heel veel zin in zijn papfles. Die ging beter leeg dan normaal. Ook vandaag weer fruit in kleine stukjes geprobeerd en hem zelf laten pakken ( meloen en aardbei). Hij heeft wel geproefd, maar ook nu weer spuugde hij het zo uit. Hij kreeg het zelfs voor elkaar om van dat kleine beetje aardbei wat hij wel op at een klein beetje over te geven.

Banaan heb ik ook al meerdere malen geprobeerd, maar hij wil het niet, net als peer, nectarine, druiven, appel....

Drinken (fruitsapje) ging er ook niet echt veel van in...... Hij ligt nu op bed, ben benieuwd hoe het straks met de lunch gaat.

Ik heb de aardappeltjes gisteren nog wel in kleinere stukjes geprakt, maar helaas.

Vanavond maak ik spinazie ( deelblokjes) met aardappel en kleine hamreepjes. Maak jij het eten altijd nog wat aan met melk of kookvocht? Weet dat dat met spinazie niet goed is ivm nitraat.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Blijven volhouden hoor.. het gaat dus al beter. Hij probeert het al meer dan hij deed! Super.
    Ik maak het eten niet meer met kookvocht maar nogmaals... ik heb hier een makkelijke eter (zolang hij maar zelf kan eten).
    Gisteren had ik een omelet voor hem gemaakt. Iets wat hij zelf kan eten maar nee, hoor.. Het ging de hele kamer door. Na 5 hapjes ben ik stopt. Even gepauzeerd en weer geprobeerd. Toen lukte het nog niet. Dus toen was het klaar. Tussen de middag was het ook al zo'n feest geweest (ik denk tanden) dus meneertje had bijna niets gegeten gisteren.. Ik hanteer een bepaalde tijd en dan stop ik. Dat voorkomt frustratie bij mij en het is duidelijk voor hem.
    Ik vind het niet leuk maar het is nou eenmaal zo. Hij gaat vanzelf wel weer eten.
    Ik weet dat ik makkelijk praten heb met mijn beertje van 11 kilo...;)

12. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Avondmaaltijd is vanavond iets beter gegaan dan gisteren. Spinazie mocht ik op lepel geven, vlees at hij zelf met handjes. Paar hapjes van het stampotje op. Ik denk bij elkaar toch zeker wel 3x zoveel als gisteren. Stukjes werden weer naar buiten gewerkt, maar niet altijd.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

GEWELDIG! En nu doorpakken! Goed gedaan mama! (en mannetje!)

14. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Bedankt Zwaantje voor je bemoedigende woorden. Het lijkt iets beter te gaan.

Vanmorgen had ik de appel in plakjes gedaan en wat blokjes banaan.
    Proeven wilde hij wel, maar vervolgens deed hij het weer snel uit zijn mond. Ik ben rustig aan tafel blijven zitten bij hem en op een gegeven moment pakte hij zelf ineens een stukje appel en begon dat fijn te bijten en het sap er een beetje uit te zuigen. De stukjes kwamen op een paar na, allemaal weer uit de mond, maar hij pakte toch iedere keer weer een nieuw stukje appel.

Vanavond maar eens macaroni klaarmaken, vond hij uit potje vaak erg lekker.... nu eens kijken of hij het vers wil.......

Morgen eet hij op het KDV en donderdag ook en daar geven ze een potje... nou voor die 2 keer vind ik dat nog wel even goed.... anders eet hij zo laat eer dat ik hem heb opgehaald....

15. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Hoe oud is jouw kindje eigenlijk? Gisteren kwam ik nog iemand vanuit mijn yogaclubje tegen en die zei dat mijn knulletje er nog zo fijntjes uit zag en verwondering dat hij met een jaar nog in de maxi cosi past.

Je opmerking van een tijd aanhouden en dan het eten weghalen is een goede tip. Hoeveel tijd hanteer je? Vervelend ook dat jouw beertje even niet wilde eten.... Kun je je misschien een klein beetje meer ( je toont juist veel begrip) voorstellen hoe het af en toe hier voor mij is.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi Inez,

Mijn zoontje wordt volgende week 1! (joepie!). Hij past echt niet meer in de maxicosi met z'n ruim 11 kilo en tegen de 80 cm... Daarbij is hij in dat ding niet meer te tillen.

Ik hanteer meestal een kwartier tot 20 minuten. Dan merk ik dat ik echt kribbig ga worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als ik begin met eten geven, dan kijk ik even de op de klok en dan kies ik een mooi rond tijdstip uit tot wanneer het mag duren.

Gisteren was het hier trouwens weer bal. Ik merk wel dat samen eten een goeie invloed heeft. Zien eten, doet eten blijkbaar. Hier gaan we vanmiddag maar proberen warm te eten.. misschien dat dat iets helpt. En zo niet? Tja, dan niet. :)

Bijna alle kindjes gaan een keertje moeilijk doen met eten, dat hoort bij de leeftijd. Als ouders heb je er wel invloed op hoe lang dat duurt en of het een gewoontje wordt maar het is wel heel normaal dat je op een zeker moment 'toestanden' krijgt. Mijn neefje van nu bijna 8 is er een voorbeeld van. Hij houdt gewoon niet erg van eten (al lust hij wel bijna alles), het interesseert hem niet zoveel. Hem krijg je dus ook niet gemakkelijk aan het eten. Maar het wordt er niet beter op omdat mijn zus en zwager vaak laat aan tafel gaan (neefje is dan ook nog eens moe) en hem nog altijd met z'n handen laten eten...

17. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Dat gaat hier niet gebeuren hoor... met 8 jaar en dan nog met de handen eten. Mijn nichtje van 2 eet al keurig met bestek. Dat vind ik een mooie leeftijd. In de loop van dit jaar wil ik het hem ook gaan aanleren, maar dan moet hij eerst maar leren eten....

18. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Gisteravond zelfgemaakte macaroni aan mijn knulletje gegeven. Ik had het niet kleiner gemaakt. In eerste instantie wilde hij niet, maar toen mocht ik hem toch wat hapjes met macaroni en het vlees geven. De courgette en champignons liet hij nog even voor wat het is. Er ging niet veel in, maar zoals Zwaantje al eerder zei: Wees blij met wat er wel goed gaat. Ik bemerkte zelf dat ik dit keer niet gefrustreerd ben geraakt toen het bord voor 3/4 terug de keuken in ging.

Blijkbaar had hij genoeg, heb niet gemerkt dat hij honger had. Toetje heeft hij wel helemaal op. Blijft vreemd dat hij bij aanblik toetje helemaal enthousiast is, als ik het dan voor hem op lepel heb dan is het ineens brullen, samen zelf doen wil hij ook niet, tussendoor een lepel naar binnen stoppen en daarna gaat het meestal heel goed.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Prima! jij bent niet gefrustreerd geraakt; dat is doel 1!
    Wij hebben het toetjes probleem opgelost door yoghurt in een tuitbeker te geven. Dit kan hij zelf doen en op die manier krijgt hij toch zijn zuiveltoetje binnen. Waar hij eerst volle kwark kreeg, krijgt hij nu volle yoghurt en af en toe magere aardbeien yoghurt (SMUL!)

20. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Wederom een goede tip Zwaantje van die yoghurt. Ik heb ook volle yoghurt staan, realiseerde me niet dat dit via een tuitbeker ook lukt.

Ik ben wel benieuwd wanneer de "muizenhoeveelheden-maaltijden" voorbij gaan..... Ik vind namelijk dat ik wel aan hem kan zien dat hij iets minder een bolbuikje heeft.... Zal hem morgen eens even op de weegschaal zetten.

Deel Deze Pagina