Penseel , Ik snap je inderdaad . En denk ook dat er voor iedereen wat anders werkt . Hier werkt apart wonen juist weer niet . Fijn om te horen trouwens dat het bij jullie wat beter gaat , ik heb de verhalen toen gevolgd . Ik zou een huisje kunnen proberen te huren zodat ik ook een adres heb maar dan hebben we weer dubbel huur en ik kom gewoon niet zo snel aan een huisje
wajong is niet inkomensafhankelijk . daarbij als je voor hem kiest kies je helemaal voor hem of ga je een eigen plek zoeken (particuliere huur? ) en vraag je toeslag op je wajong aan omdat je niet meer bij je ouders kan wonen en dus voor hogere woonkosten komt te staan. Dan krijg je ook toeslagen etc. en ga je latten. samen inschrijven = fiscale partner . punt. Dit lijkt mij de meest stabiele situatie.
Klopt ik heb het de scholen wel uit gelegd. De oudste heeft mijn lat wel de gezamenlijke voogdij over. De jongste niet. Ben de verzorgende ouder. Ze hebben een vader die op afstand woont die hier wel komt maar geen verantwoordelijkheid verder draagt. Er zijn tegenwoordig zo veel leefsituatie.s je kunt het gewoon zeggen en ze gaan er gewoon mee om school bijvoorbeeld. Ga mijn zin verder niet door drijven maar als je een partner hebt die zo veel problemen hebt dan weet je uit eindelijk ook waar je aan toe bent. Het liefst zou ik ook huisje boompje beestje hebben twee ouders die bij elkaar zijn. zonder al die dingen er bij maar dat kan niet. Makkelijk is het niet. Nu niet toen niet. ( ik ben wel getrouwd geweest met de vader van de kinderen) En ben gescheiden omdat ik grote problemen voorzag als ik bij hem bleef en ik kreeg helaas gelijk. Mijn jongste is ons cadeautje onverwachts maar zeer zeker gewenst. Ik klaag er hier wel eens over omdat het niet makkelijk is zo te moeten leven. En net zo als vele wil je een ( normaal gezin zin) maar wat niet kan kan niet. Je kunt wel bij hem gaan wonen officieel maar dan trek je je kinderen mee in zijn ellende! Stel zijn problemen kunnen wel opgelost worden dan kun je altijd nog samen gaan wonen officieel. Ja toch.
Zowizo heb ik een wajong waar dus geen beslag op gelegd mag worden en wat niet mee telt met je vriend z'n inkomsten . Ik weet alleen niet hoe dat met zijn beslagvrije voet werkt . Ik had zelf iets gelezen over een geregistreerd partnerschap dat je dan op papier kan zetten dat de financieen apart zijn als je dat aangaat . Maar ik weet er het fijne niet van .
Je kunt wel fiscale partners zijn als je samenwoont, maar dan ben je nog niet getrouwd toch?! Als ze met hem gaat trouwen in gemeenschap van goederen, volgens mij zij dan zijn schulden ook de hare en is ze dan verplicht om mee af te lossen. Maar is dat ook zo als ze nu gaat samenwonen op papier? Ik bedoel, er zijn ook vriendinnen die met zn tweeën of drieën een appartement huren.... als de 1 schulden heeft moeten de andere twee daar toch ook niet voor opdraaien?
Vind dat je het goed doet voor de kids !! Ik wil ook wel onofficieel samen wonen alleen dan moeten we dubbel huur betalen , dan weet ik niet of dat meer is of het deel wat ik zou moeten missen door de schulden .En ik vind dus niet in zo een korte tijd een huisje helaas en moet toch een officiële verblijf plaats hebben ! Bah wat een kut situatie . Alleen maar door die schulden . Verder zijn er niet veel problemen hij loonbeslag en een stuk of 6 betalings regelingen van 10 euro per maand . Dus geen deurwaarders of stress ofzo .
Als ze niet aan je wajong mogen komen is er dan toch geen probleem? Dan kun je toch best samen gaan wonen officieel? Beslagvrije voet weet ik niet. Het kan zijn dat hij iets meer moet gaan aflossen omdat jij een inkomen hebt waar verder niet gebruikt mag worden. Geregistreerd partner zou ik niet doen. Dan moet je onder huwelijkse voorwaarden doen en ben je honderden euro's kwijt aan een notaris.
tegenwoordig maakt dat wel uit. zeker bij uitkering e.d. word gewoon alles wat er verfdient word meegenomen. nu valt haar wajong daar niet onder maar mocht vriend in de bijstand komen dan gaan ze dus wel kijken naar het gezamelijke inkomen en dan krijgen ze dus een beetje extra op haar wajong en dat was het.
Als je kunt samen wonen en de financiën echt strikt gescheiden houden zou ik dat zeker doen. Natuurlijk wil je gewoon echt samenwonen met je vriend en de vader van je kids. Verder zijn er geen problemen schrijf je; wat als je vriend werkloos raakt? Dat kan zomaar in deze tijd. Een uitkering is dan nog veel minder. Een andere baan zal hij niet snel vinden als er loonbeslag is gelegd en nog steeds ligt; dat gaan werkgevers vaak niet aan...
Dankje , daar heb ik wel wat aan . Ik bedoel jnderdaad ook dat soort tips zodat ik daar achteraan kan . Ik wil inderdaad wel uitzoeken of dit zo kan , ik weet alleen niet zo goed waar ik daarmee terecht kan ?
Zou de beslagvrije voet niet hoger liggen wanneer jullie officieel met 2 kinderen samenwonen? Dan zijn er toch meer kosten (o.a. voor het onderhoud van de kinderen), zodat het bedrag wat overblijft van zijn loon hoger ligt? Zeker wanneer de Wajong buiten beschouwing gelaten wordt. http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/Normen/Beslagvrije_voet_normen.pdf
De loonbeslag gaat er vanaf bij een nieuwe baan tot dat ze je weer "gevonden " hebben . Dus de loonbeslag blijft er nooit op staan terwijl je bezig bent met een nieuwe baan . Inderdaad als hij een uitkering krijgt zal het lastig worden maar dat weet ik dus ook niet zeker . Want volgens mij staan een bijstand en wajong los van elkaar , of niet ? Maar dat heeft iedereen toch dat als hij z'n baan kwijt raakt hij een uitkering krijgt en als z'n partner dan ook inkomen heeft de uitkering lager is ? Toch niet alleen met schulden ?
Misschien bij een belastingadviseur in de buurt? Een administratiekantoor? Die weten vaak wel meer af dan van alleen belastingen. Ik zou er 1 zoeken in de buurt en telefonisch even contact leggen en je vragen voorleggen. Als ze wat voor je kunnen betekenen hoor je dat snel genoeg. Ze kunnen dan ook meteen wat voor je regelen. Reken wel op zo'n 50-100e advieskosten als je er naar toe gaat en ze voor je aan het werk gaan.
Bedankt , Inderdaad misschien zou dat ook nog wel kunnen . Of als m'n wajong niet buiten beschouwing blijft de beslagvrije voet misschien ook niet echt veranderd omdat er dan wel meer inkomen is maar ook 2 kinderen . Ik zal even op de site kijken , dankje
Bij bijstand wel. Ww niet. Mijn man zit een beetje tegen zo een situatie aan dat het bedrijf misschien failliet gaat. Hij krijgt dan eerst nog twee jaar ww en als hij dan niets anders vindt zou hij bijstand kunnen krijgen. Maar dat krijgt hij dan niet omdat ik in mijn eentje genoeg verdien. Ik ben niet op de hoogte van wajong verder enz sorry. Als ze daar niet aan mogen zitten en het niet mee mogen tellen zou hij ook gewoon bijstand kunnen krijgen of in ieder geval een aanvulling.
Voor wajong gelden dezelfde regels als voor inkomen uit loon, dus het zal zowel met bijstand als met loonbeslag mee worden genomen.
Antwoord op jou vraag: ja je mag samen wonen maar niet gaan trouwen. Zodra je gaat trouwen ben je verplicht de schulden samen af te lossen. Als je samen wilt gaan wonen en dat je vriend alleen de schulden betaald dan moet je dit ook aan geven bij de schuldsanering. Hoe en wat precies moet je daar even navragen maar het is wel mogelijk.
maar dat wil ze toch helemaal niet! Ze wil gewoon samen wonen met haar vriend zoals ze dat nu ook doet.. dus latten is toch tootaaal geen oplossing... dat het misschien voor jouw werkt wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo "geweldig" is...
Heb niet alles gelezen, maar je zegt: hij kan niet de schuldsanering in vanwege stafrechtelijke schuld. Dan lijkt het me noodzaak om eerste dit af te lossen. Zodra dat is gebeurt dan kan hij een nieuwe aanvraag indienen. Heeft hij het minnelijk traject al wel doorlopen? Zoniet dan kan dit ook een kans zijn.