Ja vind je dit een overdreven reactie? Lekker verantwoordelijkheidsgevoel heb je dan hoor. En over dat vetgedrukte stukje, is het dan niet juist iets om over na te denken?? Ja er kan ALTIJD wat gebeuren en de kans is misschien klein, maar de kans is er WEL! Tsjonge jonge, moet er dan eerst iets gebeuren voordat er bij sommige mensen een lichtje gaat branden? Nou weet je, ieder zijn eigen mening, ik zou het in ieder geval niet doen en verder ga ik er geen woorden vuil over maken.
Wat me opvalt, is dat de meeste, die schrijven dit NOOOIT te zullen doen, 1 kindje hebben rondlopen, en (nog)geen 2de! Ik riep ook altijd: Dat ga ik echt nooooooit doen! Tja...totdat baby slaapt en je de oudste moet ophalen. En laat ik nou net een baby hebben die erg RRR is en alleen maar goed slaapt in haar eigen bedje. Dus.....zeg nooit nooit! En ja, ik vind dat heel veel moeders hun kinderen ontzettend betuttelen en vraag me dan af, hoe het zal gaan als jullie kindjes ouder worden. Want de meeste reageren zo, met hele jonge kindjes. Dan denk ik echt: Wacht maar Oooh en ik weet hoe vreselijk het klinkt, vond ik ook altijd...maar het is toch echt zo. Wacht maar....je komt zelf ook ooit in zo;n situatie dat je moet kiezen uit 2 slechten...
Je hebt overduidelijk mijn laatst geschreven stukje voor het gemak maar even overgeslagen, plus mijn allereerste post. De doemscenario's die hier worden geschetst zijn gewoon niet altijd even realistisch. Het is reëler om te denken dat er thuis, waar jij gewoon bij bent iets kan gebeuren, dan in die vijf minuten waarin je kindje ligt te slapen. En ja, ik ben er zo één die echt totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Je zou eens moeten weten. D'uhh... Wij kennen elkaar niet, ik zou dit over jou niet durven zeggen, maar het feit dat jij dit concludeert puur om wat ik heb geschreven zegt meer over jou dan over mij. Maar goed, ik heb helemaal geen zin in dit gebazel op de persoon, time to move on! We doen 't allemaal op onze eigen manier, laten we 't daar op houden.
Ik heb je laatste stukje wel gelezen. Maar ik mag toch wel mijn mening uiten dat ik het onverantwoord vind als iemand hun kindje even in bed laat liggen? Ik denk gewoon na over de dingen die kunnen gebeuren, ook al zijn die kansen maar heel klein (en deze zin betekent niet dat ik wil zeggen dat anderen niet nadenken, voordat we hier weer scheve gezichten over krijgen ). We kunnen nu wel verwijten naar elkaar gaan maken, maar daar schieten we niets mee op. En ben hier ook echt niet op uit om anderen zwart te maken, maar ik uit gewoon ook mijn mening. Misschien had ik dan gewoon mijn mond moeten houden, maar hoe ik er over denk moest ik gewoon even kwijt. Klaar!
Ik ken genoeg mensen met twee of meer kinderen die dat dus echt niet doen, ook niet voor 2 minuutjes Ik vind zelf ook dat iedere ouder hier zelf een keuze in moet maken hoor, maar ik vind het niet betuttelend of raar wanneer mensen er voor kiezen níet het huis te verlaten wanneer er boven een kindje ligt te slapen. Ik vind het een beetje raar dat er hier wel wordt gedaan alsof dat betuttelend is. Andersom snap ik ook wel dat de kans dat je door een bus wordt overreden of dat je huis in brand vliegt errug klein is, dus ook dat vind ik nogal overdreven argumenten (er kan nu ook een vliegtuig op je huis neerstorten, niemand die daar rekening mee houdt). Maar op een kleinere schaal vind ik het dus sneu als een kindje lang alleen ligt te huilen om wat voor reden dan ook. Anderen vinden het risico daarop niet opwegen tegen bv het meenemen van dat kindje in een kinderwagen oid. Prima, andere afweging.
Nou het gaat hier er dus over, dat als je kindje slaapt....en dus niet huilt. En tja....ik vind het nogal betuttelend als je je kind niet eens alleen laat in de box als je gaat douchen. Of als je de post gaat ophalen Maar goed, word misschien wat makkelijker met een 2de. En het maakt ook niet uit
@Ts: hebben al deze pagina's met meningen je gedachten doen veranderen? Of niet? Maakt ook niet uit, je moet doen wat voor jou en je kindjes werkt. @All: ik denk ook dat ik het niet zou doen. Maar ik zeg niet nooit..
Hier kan ik me in vinden, hoewel het woord 'lang' door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden natuurlijk. Ik vind die 10 minuutjes dat ik mijn rondje met de hond loop (en nogmaals; in dezelfde straat, met het zicht op ons huis en Dennis slaapt) niet lang. Zou hij al huilen, hoor ik dat bij wijze van spreken aan het eind van de straat en ben binnen 3 minuten thuis. Ligt geen enkel kindje hier dan ooit eens een paar minuutjes te huilen? Tuurlijk wel. Lol, ik bedenk me net dat het in die 7 maanden nog nooit is gebeurd dat ik thuis kwam en Dennis lag te huilen. Maar goed, dit is toeval waarschijnlijk . Voor iemand anders is 10 minuten misschien wel een eeuwigheid.
Zeg dat je max 10 minuten weg bent en als je vertrekt je kindje nog slaapt... Dan kan hij/ zij toch nooit langer dan die tijd huilen als je weg bent?? Sommige beschreven situaties zijn wel overdreven inderdaad, maar iedereen kent z'n kindje en z'n woonsituatie toch het beste?? Als ik mijn dochter 's middags in bed leg (en de hond is om wat voor reden dan ook nog niet uitgelaten) weet ik gewoon dat ze slaapt als het na een kwartier nog stil is... In bijna 14 maanden is het ook hier nog nooit voorgekomen dat ze aan het huilen was toen ik weer thuis kwam na 5 min hond laten plassen aan de overkant van de straat. Natuurlijk als ze wakker is/ al huilt dan ga ik niet weg... Degenen die hun kindje alleen laten hebben niet per definitie geen verantwoordelijkheidsgevoel! Het is niet zo dat ze een hele dag gaan shoppen terwijl hun kind nog in bed ligt... Denk dat deze mensen ook bewust en verantwoord hun keuze maken om het op die manier te doen en als de situatie anders was het misschien ook wel anders zouden doen! Soms moet je gewoon kiezen tussen twee slechten, iedereen staat wel eens voor zo'n dilemma en dan niet alleen tov je kinderen! En ja, hier huilt ze ook wel eens , sta ik ook niet meteen boven...
Hier 2 kinderen en ik ben wel makkelijker geworden, maar absoluut niet in het alleen thuis laten van kinderen. Ik ga Lisa niet alleen thuis laten, écht niet. Hoe sneu ik het ook vind om haar uit bed te moeten plukken als ze slaapt, ik kán haar gewoon echt niet alleen thuis laten en dat heeft eigenlijk niets met risico's inschatten te maken, ik wil mijn kinderen gewoon niet alleen thuis laten. Het is ook wel een reden waarom we 2 kindjes kort op elkaar wilden, dan hoef je niet zo met een baby te slepen (en we hebben dus geluk gehad dat het gelukt is om redelijk snel een 2e kindje te krijgen, want dat heb je niet voor het zeggen).
@ts, ik heb niet alle reacties gelezen...dat zijn er veeel te veel, maar ik wil je gewoon even vertellen hoe ik het hier doe. Als ik ff mijn hondje uit ga laten en Amy ligt lekker te slapen of bijvoorbeeld in de box te spelen, dan laat ik haar lekker liggen hoor! Er kan echt niks gebeuren en ik ben inderdaad binnen een paar minuten terug. Ik kan me ook niet voorstellen dat de kinderbescherming zich hier druk om gaat maken. Je kindje lijdt er niks van als jij ff snel op en naar naar school bent. Dus gewoon doen wat jou goed lijkt en je vooral niks aantrekken van anderen die je om deze reden onverantwoord vinden.
Zou dat nooit doen. Vind het ook onverantwoord. Ook al is het maar 2 minuten, het voelt niet goed. Stel....ER OVERKOMT JOU ONDERWEG IETS??????? Vreselijk...niemand die dan weet dat je kleintje alleen thuis ligt.
Als dat gemakkelij geregeld kan worden, prima, dan zou ik dat ook doen. Maar wij hebben nauwelijks contact met de buren, familie woont allemaal ver weg en vrienden allemaal met schoolgaande kids niet hier in de wijk. Dan is even oppas, zeker voor die lullige 3 minuten, niet even zo geregeld... En dan zorg ik gewoon dat mijn huis veilig achterblijft en ga ik ervan uit dat als ik al bijna 34 jaar nog nooit een brand mee heb gemaakt, dat heus niet ineens gaat gebeuren in even die 3 minuten weg terwijl alles dan uitstaat....
Ik ben een van de mensen die in dit topic het woord betuttelend heeft laten vallen, maar dat heb ik geen enkele keer gebruikt voor de mensen die ervoor kiezen hun kind geen minuut alleen thuis te laten, maar enkel voor de wetgeving die we in Nederland daarover hebben. Die wetgeving vind ik echt nodeloos betuttelend. En je hebt het over lang alleen liggen huilen: ik ga uiteraard mijn kind niet in bed laten liggen huilen om m'n andere kind van school te halen. In dat geval zou ik een babytje even lekker in de draagdoek stoppen en meenemen. Maar als ze stil liggen te slapen? Dan laat ik dat lekker zo en haal zelf in 5 minuten dochterlief even van school, als dat hier volgend jaar hopelijk van toepassing gaat zijn.
Ook dat is mij nog nooit overkomen: ik kijk goed uit, (en ja, zo heb ik al wel enkele malen voorkomen dat mij iets overkwam). Met de auto tot nog toe, in alle 12 jaar tijd dat ik mijn rijbewijs nu heb, ooit 2 keer een aanrijding gehad, maar goed: school is hier 100 meter verderop, dus de auto blijft thuis en ik loop even op en neer
ja stel he, dat er onderweg wat gebeurd, dan mag je er toch van uitgaan dat de hulpverlening familie oid op gaat sporen om in te lichten............en die weten dat je een kind thuis hebt lazer je thuis van de trap dan duurd het heel wat langer voor er hulp komt Ik ben zo'n moeder die gerust een stukje met de hond fietst, niet langer dan nodig en ga niet kletsen onderweg, maar ben niet zo paniekerig aangelegd
Nou ja goed, iedereen moet doen wat hij/zij wilt. Ik vind het thuis laten van je baby niet verantwoord. En dat het wordt goedgepraat met het argument 'thuis kan ook wat gebeuren', vind ik maar vreemd...