Ik weet niet of het strafbaar is. Ergens denk ik van wel. Je laat een hulp behoevende alleen. Iemand die zich zelf niet kan redden. Dan lijkt het me dat je strafbaar bent al klinkt dat wel heel erg cru. vond net dit! Antwoord: Over het algemeen zal dat niet strafbaar zijn. In artikel 255 Wetboek van Strafrecht is strafbaar gesteld "verlating van hulpbehoevenden". volgens de parlementaire behandeling kan daarvan slechts sprake zijn wanneer gevaar bestaat voor leven of gezondheid. Bij het even verlaten van een woning voor een boodschapje zal daar niet snel sprake van zijn. Beantwoord door: mr. Mathieu van Linde, strafrechtadvocaat profielpagina
Ja, ik weet dat het strafbaar is Maar ik vraag me dus af of ze er ook echt zo hard over gaan vallen, mocht iemand daar idd een melding over doen. Kijk, een kind achterlaten in een brandend hete auto, als jij een kwartier boodschappen gaat doen: duidelijk niet verantwoord. Of een kind voor een half uur alleen in huis in bedje laten liggen, ook niet zo'n handige. Maar echt minder dan 10 minuten even snel je andere kind ophalen of wegbrengen?
Het is idd strafbaar. Je mag een hulpbehoevend kind niet alleen achterlaten. Maar dan nog vraag ik mij af, stel dat de kinderbescherming dan komt, wat doen ze dan?
Ik zou je om die reden niet als panisch of overbezorgd willen bestempelen. Wat jij niet nodig vindt, vind jij niet nodig. Prima. Wel vind ik ouders overbezorgd of zelfs panisch als ze beweren dat het per definitie onverantwoord is om een klein kind voor een paar minuten alleen te laten. (daarmee doel ik niet op jou, maar ik heb het hier een paar keer langs zien komen) Ik ga best vaak alleen op pad met de kinderen. Ik ga dan niet de avond van tevoren bedenken of ik wel een volle tank heb en dan nog even langs de pomp, omdat ik anders zou moeten tanken met mijn kinderen in de auto. (mits mijn vriend die avond thuis is, komt ook wel eens voor dat die weg moet.) En áls ik dan tank met kinderen in de auto, neem ik ze echt niet allebei mee naar binnen met het afrekenen. Peuter én een dreumes, die best braaf zijn maar ook niet altijd goed luisteren, op een plaats waar auto's rondrijden en waar het ook onoverzichtelijk kan zijn. Die zitten héél veilig in hun stoeltje op de achterbank. Ik ken er geen statistieken van, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat er vaker voetgangers worden aangereden op een benzinestation dan dat er auto's worden gestolen waar een kind in zit. Ik heb dus een andere inschatting van wat het gevaar is op een benzinestation. Op de vraag van TS, die hier door Rozemarijke nog eens wordt aangehaald. Iedereen kan de kinderbescherming bellen als ze een situatie niet vertrouwen. Maar ik denk echt dat ze het daar te druk hebben met veel urgentere en grotere problemen dan een moeder (waar verder geen meldingen over bekend zijn) die haar baby iedere schooldag 5 minuten alleen in zijn/haar bedje laat.
Niet strafbaar dus. Niet perse het even alleen laten dan. Wel als je en alleen laat en ze in een situatie brengt waarbij mogelijk gevaar aanwezig is ( pannetje op het vuur en kindje alleen laten)
Idd, duidelijk Kan ik -als ons een tweede gegeven wordt- iig EN zonder schuldgevoel EN zonder juridisch risico Thirza even van school halen zonder een klein brusje uit zijn/haar slaap te rukken....
Artikel 255 Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Er stond niks boven Maar het is wel strafbaar want hier in de wijk is er ongeveer een jaar geleden iemand voor opgepakt en die staat nu onder toezicht van jeugdzorg (moet er wel bij zeggen dat die gewoon naar de supermarkt ging en zo een half uur tot uur weg bleef)
Da's heel wat anders he? Dat kun je ook doen als je kind wakker is... Naar school brengen en ophalen moet op een bepaalde tijd, dus ik ben erg blij met de uitleg van die advocaat, die pnirmal gevonden heeft, want ik zou het zeer vervelend vinden om voor zoiets nog juridisch strafbaar te kunnen zijn ook....
Ja daar geef ik je gelijk in maar nog vind ik dat iedereen de verantwoordelijkheid voor zijn kids moet nemen ten alle tijden maar ja das mijn mening.. Er kan zoveel gebeuren in huis als je er niet bent nou is de kans natuurlijk heel erg klein maar toch! Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er iets met mijn kids gebeurd en er geen volwassen iemand bij ze in de buurt is die eventueel wat had kunnen doen..
deze discussie heb ik al aardig vaak voorbij zien komen, maar kan wel vertellen dat jullie je niet hoeven te schamen hoor als je je kleine niet meeneemt bij het betalen bij een benzinestation, ik heb er jaren gewerkt en de mensen die de kleine meenamen waren op 1 hand te tellen hoor echt bijna iedereen laat ze zitten in de auto, dan nog ik heb zelf een mannetje van ruim 1,5 absoluut niet dat hij mee eruit mag bij de pomp levensgevaarlijk merendeel rijdt er veel te hard daarbij komt dat het met tanken ook nog eens verboden is een kleine bij de pomp te hebben lopen !!!
Ik laat mijn dochter niet eens in de auto als ik moet gaan betalen voor het tanken bij de bezinepomp. Maar kun je niet een babyfoon bij de buren zetten voor die tijd? En anders als je geen andere mogelijkheden hebt, kun je haar toch gewoon in de kinderwagen te slapen leggen en mee wandelen nemen?
Dan zou ik haar ook gewoon meenemen in de wagen, of in de draagdoek/-zak. Dan maar op andere tijden slapen. Natuurlijk snap ik dat er sommige kindjes echt niet in de wagen slapen of niet meer passen. Maar als dat bij ons het geval was geweest (en dat is het ook een tijd) ging ze gewoon mee in de wagen of draagzak. Ze sliep vaak niet (we hebben sowieso kinderen die weinig sliepen toen ze zo klein waren) maar lagen dan rustig om zich heen te kijken. Ik was dan ook wel een half uur van huis, maar toch als het 10 minuten max was geweest had ik het ook zo gedaan. Wat iedereen doet, moet ieder voor zich weten, maar ik zou het mezelf echt nooit kunnen vergeven als er iets gebeurt.
Ik zou het zelf denk ik niet doen. Niet omdat je kind wakker kan worden, kan huilen oid, maar wat als er iets met je huis gebeurt? Of als er iets met jou gebeurt en niemand weet dat je nog een baby in huis hebt liggen? Ik zou je kindje rond die periodes in de wandelwagen leggen om te slapen of toch wakker maken. Wil je dat niet dan zou ik iemand laten weten dat je weg bent rond die tijden, of de babyfoon ergens brengen.