Als je vandaag zichtbaar ziek bent, had je je collega's gisteren ook al besmet. Of meld je je ziek bij de eerste hoest? Dat vind ik zo'n non-reden. En aangezien niemand een ziekte van te voren kan aankondigen, is een ziekmelding altijd op het laatste moment. Ziekmelding is bedoeld voor als men niet meer in staat is zijn werk te verrichten door ziekte, en niet om weg te blijven zodat collega's niet verkouden worden. En 'in staat zijn tot' is per branche verschillend. In mijn geval is het zolang ik mijn laptop kan aanzetten, overeind kan zitten en kan nadenken.
Werk in het ziekenhuis.... En nee ik meld me niet ziek bij iedere hoest. Maar zoals ik al aangaf ziek is ziek. En IK vind het niet stoer om ziek met koorts naar je werk te gaan zodat je collega's je ziek naar huis moeten sturen. Daarbij kan er vroeg eregeld worden indien iemand zich ziek meld, zodra de diensten zijn begonnen zijn de flexers al ingezet en moeten we meteen persoon minder werken. En nee je hoeft niet om ieder kuchje thuis te zitten. Ieder zijn eigen mening dus.
Ik zeg altijd, als ik niet meer kan lopen meld ik me ziek. 1 x griep gehad, moest bijna kruipend de trap op omdat ik met 40 graden koorts niet meer op mijn benen kon staan. Met spit in mijn rug (werk in een verpleeghuis) ben ik wel gaan werken. In mijn bed heb ik ook pijn en bij spit is het juist fijn om te bewegen.
Iedereen geeft een andere invulling aan ziek zijn. Ik ben ook het type van doorgaan en paracetamol erin. Maar dat moet iedereen voor zich bepalen. Ik merk wel dat ik er slecht tegenkon als collega's zich om ieder wissewasje ziek meldden. Terwijl ik er steeds voor ging en juist ook dacht aan de collega's die ik dan (in mijn ogen) liet zitten.
Ik werkte gisteren ook met een zieke collega. Vond het niet fijn! Ze werkte minder hard, ik kon bijna alles overnemen en daarnaast heeft ze misschien mij en de kinderen ook nog aangestoken. Blijf dan thuis!
Eens! Zo irritant inderdaad om te werken met mensen die half ziek zijn en denken heel loyaal te zijn. Er is niks geks aan als een mens ooit ziek is. Ik snap het probleem van TS. Meid, niet zoveel malen in dat koppie. Wil niet zeggen dat je je aanstelt maar ik herken mezelf erin. Veel nadenken over alles... Heb ik ook een handje van. Succes!
Natuurlijk is ziek zijn niet gek. Iedereen heeft weleens een flinke griep te pakken, meestal eens per jaar of eens in de paar jaar. Collega's zal het aan hun reet roesten als er één van hun ziek is want voor hun staat er verder niets op het spel. Maar als je jezelf aan het bewijzen bent omdat er al het één en ander is voorgevallen, dan zou ik mijn beste beentje voor zetten, een paracetamol er in tjoppen en gewoon aan het werk gaan met lichte verhoging. Een werkgever heeft er geen boodschap aan dat je ziek bent en dat je collega's misschien niet op jou zitten te wachten, voor jou 10 anderen. Dat besmettingsverhaal vind ik helemaal onzin, net alsof je pas mensen gaat besmetten op het moment dat je daadwerkelijk ziek bent. Als je besmetting wilt voorkomen dan let je gewoon goed op met hoesten, niezen en drinken uit bekers etc. dan is er niets aan de hand en kun je best aan het werk, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken, waarschijnlijk is het leed dan toch al geschied, al voor je de eerste symptomen krijgt.
Ik vind komen werken om het aan je collega's te laten zien echt zo raar of om "stoer" te doen of wat dan ook. Als je ziek bent, ben je ziek klaar. Ik kan echt niet functioneren dan. En ik stuur mn collega ook niet naar huis, ik zeg een keer dat ik niet snap waarom hij\zij toch gekomen is maar dan laat ik het bij die persoon. Als ik griep heb gehad kom ik ook op een punt dat het ergste over is, maar neem dan echt even de tijd goed uit te zieken. Als ik een tot tweemaal per jaar griep heb doe ik daar niet moeilijk over. Als je nu heel vaak ziek bent is wat anders, maar dat is uberhaupt niet goed dus zou ik naar de huisarts gaan.
Ik ook. Ben ook een piekeraar. En dat van altijd maar doorgaan, ook als je ziek bent, is inderdaad erg stoer. Totdat je op een gegeven moment echt niet meer kunt en dan langer uit de running bent. Daar komt bij dat als je zelf autorijdt en je bent totaal niet lekker, maar je gaat toch nog naar je werk, dat je dan ook nog enigszins een gevaar op de weg kunt zijn? Je bent dan lang niet zo alert als wanneer je niet ziek bent. Of gaan alle stoere vrouwen hier op de fiets/trein/bus naar het werk? Ik heb namelijk zelf een aantal jaren geleden dat ik ook zo stoer was. Had een beginnende buikgriep. Maar alla, toch maar in de auto naar mijn werk gestapt 35 km verderop. Daar werd ik echter doodziek. Kon alleen maar op de WC zitten, overgeven en van onderen vloog het er ook uit. Maar weer naar huis gereden....Met een plastic zak op de zitting. Onderweg zocht ik telkens naar plekjes waar ik mijn auto aan de kant kon zetten, mocht dat nodig zijn. Ik had mijn aandacht dus niet echt bij het overige verkeer! Moest inderdaad, ook op de snelweg, mijn auto snel naar de vluchtstrook manouvreren omdat ik over mijn nek ging. Wat een helletocht! Was blij uiteindelijk thuis te zijn. Sindsdien blijf ik thuis als ik een buikgriep heb of een ander virus met (hoge) koorts. Want ook dan ben ik niet alert. Verkouden of hoesten is totaal wat anders. Dan ben ik er uiteraard gewoon.
Be happy, maar buikgriep vind ik een ander verhaal. Dat is ten eerste 'onberekenbaar' en ten tweede zeer besmettelijk. Als jij spuugt komen er heel veel ziektekiemen vrij. Een ander is zo besmet. Maar er zijn ook mensen die bij een verkoudheid zich al ziekmelden met als reden dat ze griep hebben. Op mijn werk gaan ze het ziekteverzuim grondig aanpakken. Met een bijeenkomst erover.
Dankjewel. Ik heb er inderdaad ook een handje na om mij over vanalles druk te maken en bijvoorbeeld al van het ergste uitgaan. Ik blijf dan piekeren en piekeren. Gelukkig heb ik met hulp hierin leren relativeren. Lukt alleen niet altijd helaas. Ik denk dat er gewoon veel verschil is tussen de mensen wanneer iemand het nodig vind om zich ziek te melden. Bij verkoudheid, buik of hoofdpijn blijf ik ook niet thuis. Maar griep met koorts en keelpijn vind ik een ander verhaal. Dan ziek ik liever goed uit. Voordat ik eind vorig jaar oververmoeid thuis kwam te zitten heb ik het een aantal weken geprobeerd om te werken. Maar het ging van kwaad tot erger, kon mijn eigen niet concentreren op mijn werkzaamheden, ging fouten maken die ik vantevoren nooit maakte en mijn werktempo ging steeds meer omlaag. Zeg nou zelf daar had op dat moment ook niemand iets aan gehad. Bleef toch volhouden totdat ik s'ochtends huilend om mijn werk verscheen omdat ik zowat geen idee had hoe ik om mijn werk was gekomen. Ja met de auto, over de snelweg, maar leek net of ik een Black out had gehad. Dat was voor mij de druppel om mij ziek te melden. Hiermee wil ik aangeven dat ik mij echt niet om elk wissewasje ziek doe melden. Alleen ieder zijn eigen grenzen hierin trekt
Heel eerlijk: ik vind het niet heel handig klinken. Als je echt, echt ziek bent ( Lees: met dikke koorts in bed, redelijk van de wereld zijn, ook niet voor je kind/huishouden kunnen zorgen en op ZP kunnen schrijven) dan ben je ziek, en ook zo ziek dat je niet in staat bent om iets anders te doen dan uitzieken. Zoals ik jouw situatie beluister ( hoesten, koortsig) ben je weliswaar niet fit, maar ook niet zo ziek dat je niets kunt doen. Je kunt dan beter in overleg gaan met je baas/leidinggevende over het feit dat je niet 100 % bent en over wat je wel kunt. Waarom zou je je meteen helemaal ziek moeten melden hiervoor? Misschien had je baas wel klusjes die je prima zou kunnen uitvoeren, waar je op halve kracht aan had kunnen werken. Of misschien had je thuis kunnen werken. Of misschien had je wat eerder weg kunnen gaan van je werk. Of misschien was het wel helemaal geen probleem geweest als je een keer op halve kracht had gewerkt aan je gewone taken. Dit laatst is nml nog altijd voordeliger voor je baas dan jouw ziekmelding betalen en ook nog ( dure) inval/uitzendkracht hiervoor inzetten. Voor een volgende keer: probeer al in te grijpen voor je ziek wordt. ALs je voelt dat je niet lekker begint te worden, misschien kun je een vrije dag nemen om even bij te tanken? Of thuis even minder hooi op je vork. Ook dan weer overleg met je leidinggevende, je laat dan zien dat je zelf het heel serieus neemt en alles doet om een daadwerkelijke ziekmelding te voorkomen. Als je koortsig en hoesterig bent, ben je dat thuis ook. Dus was is dan de meerwaarde van gelijk helemaal ziek melden, behalve dan dat het inderdaad niet siert in je personeelsdossier. Als er een aantal van dit soort ziekmeldingen in iemand zijn dossier staan, is dat voor mij reden om niet met die persoon door te gaan wb tijdelijk contract. Voor mijn gevoel geeft het iets aan over hoe je met je werk omgaat en over je verantwoordelijkheidsgevoel richting te werk. Ik lees van sommigen dat ze liever niet met een collega werken die niet 100% er is. Ik heb dat toch anders. Ik werk liever met iemand die gewoon lekker bekend en vertrouwd is en zegt: joh, vandaag ben ik er niet helemaal, dan doe ik zelf stap harder, dan met een compleet onbekend invalkracht. Andersom kan en mag het ook wel eens gebeuren! Die invalkracht is ook nog eens onbekend voor de kinderen, dus echt minder wenselijk. Bovendien is het echt een flinke kostenpost voor je baas, dus ik denk dat hij het erg zal waarderen als je zelf initiatief neemt!
dit dus...... je kunt echt wel werken met iets verhoging hoor.. paracetamol erin en gaan......zeker met een zittend beroep.. je hebt ook verantwoordelijkheid voor je werk.....
De wet poortwachter gaat ook vanuit dat de werkgever en werknemer bepalen wat iemand WEL kan doen tijdens ziekte, en niet wat ie niet kan doen inderdaad. De bedoeling van ziekteverzuim is ook absoluut niet dat mensen thuis blijven totdat ze 100% fit zijn, maar alleen zolang ze helemaal niet in staat zijn om te werken, ook geen aangepast of gedeeltelijk werk. Helaas gaan veel werknemers daar heel anders mee om (ook te lezen aan de reacties hier), en wordt dit altijd direct of indirect meegenomen in de beoordeling.
Shit, nu komt dus alles tegelijk. Mijn oma ligt op sterven en kan ieder moment vredig inslapen. Ze woont in Limburg dus is allemaal nog afwachten hoe en wat. Mijn broertje en ik zijn haar enigste twee kleinkinderen. Dus moet misschien 1 of 2 dagen vrijnemen deze of volgende week. Weet niet hoe het gaat lopen. En nu ben ik net terug van de huisarts heeft dochterlief krentenbaard. Nu mag ze niet naar de gastouder en kan voor vandaag na een hoop gebel niks geregeld krijgen voor opvang. Heb dus mijn baas gebeld, hij was niet zo blij. Begon meteen over de betalingen. Heb meteen gezegd dat ik er alles aan heb gedaan om voor vandaag iets geregeld te krijgen. Heb wel meteen goede wil proberen te tonen dat ik voor morgen wel iets geregeld heb en dat ik woensdag ook kom werken ipv vandaag en dit dus ook al geregeld heb. Trek het mij dus aan en ben mij dus weer druk aan het maken. Net dat ik voor had genomen om flink mijn best te doen op het werk zodat ik er alles aan heb gedaan om voor contractverlenging in aanmerking te komen
Sterkte met je oma, verschrikkelijk zeg... Kun je voor vandaag niet half/half vrij nemen met je man? Zijn dochter is immers ook ziek. Dus jij s ochtends thuis en hij rond de middag thuis komen zodat jij iig kunt gaan werken om de betalingen de deur uit te krijgen (eventueel doorwerken totdat het klaar is) Zo lossen wij het hier op iig als opa's en oma's niet kunnen inspringen bij ziekte.
Ik zou inderdaad je man vragen of hij thuis kan blijven, helemaal als jij het idee hebt dat dit ook van invloed kan zijn op je contract. Is er niet een mogelijkheid wat werk vanuit huis te doen anders?
Dankjewel. Gisteren nog bij haar geweest. Erg moeilijk om haar zo te zien. Ze kreeg bijna geen lucht en viel iedere keer weg. Maar ff ontopic. Normaal zou dit geen probleem zijn geweest. Maar hij heeft vandaag een belangrijke meeloopdag bij een eventuele nieuwe werkgever. Hij was vanochtend al heel vroeg op pad. Kreeg hem overigens ook niet te pakken via de tel. Maar voor woensdag, donderdag en vrijdag kan hij waarschijnlijk wel vrij nemen. Dus ga dan ook donderdag nog een paar uurtjes extra werken. (In afwachting met oma) ( begrafenis zal wss wel in het weekend zijn)