Hey dames, Ik heb wel eens vaker dit soort topics voorbij zien komen maar nooit echt mee gelezen... Nu zit ik zelf dus met het drama dat mijn chihuahua van 2 gewoon weer in huis plast... Ik ben 36+1 weken en sinds een aantal maanden heeft ze ongelukjes die steeds erger worden, ik ga vandaag ook even dr urine laten testen op een blaasontsteking (wat ik overigens niet vermoed). Ze plast in de keuken bij me pup ze voerbak, ze plast voor ze bench en heeft het zelfs gepresteerd door het in ze bench te doen, ze pist op me badmatjes of ze pist onder me oudste haar bed. Ze slaapt al vanaf jong in me bed en mag op de bank en daar is geen verandering in gekomen. Vanmorgen word me dochter wakker en zegt 'iel mama het is nat'. Ik denk ze heb een ongelukje gehad, nee hoor lag me chihuahia bij me dochter aan het voeteneind in mijn bed in dr eigen zeik te slapen :x Van de week lag ze op bed en ze kotste midden in de nacht dus geef dr een duw half in me slaap van me bed af, ik doe het licht aan en ze lag in het bedje van die ongeboren meid in de schrik. Ik wil dr pakken en ze pist zo in dr bedje dit kan dus gewoon echt niet! Ik raak over me thee water heen zo langzamerhand en me moeder komt dr ophalen omdat ik deze stress er niet bij kan hebben op het moment. Vind het echt kl*te maar als het echt niet gaat blijft ze ook weg... Hebben jullie dit gehad en hoe hebben jullie het aangepakt? Ik heb het genegeerd als ze het voor me neus deed, genegeerd als het er al lag (logisch) maar heb dr ook gestraft door een brul te geven en naar de mand te sturen als ik dr op de daad betrapte Ik weet het niet meer en trek het ook niet meer
He meid Wat vervelend maar dit is echt puur dominantie van je hond helaas en dit moet je echt aanpakken. Nu is het nog plassen maar dit kan van kwaad tot erger gaan als je niets doet! Straks bijt je hond een keer en dan moet ie worden afgemaakt omdat je zelf niet de baas was. Negeren helpt niet bij een dominante hond maar je zult dit echt heel consequent moeten gaan bestraffen. Liever 1x heeeeeeeel duidelijk als 10x net niet. Die van mij heeft af en toe echt een dikke klap aan zijn kop nodig en dan krijgt hij serieus echt even een paar klappen maar dat heeft ie soms nodig! Daardoor hebben we een hele stabiele lieve hond in huis. Dit gebeurt ook in de natuur. Jij bent de baas punt uit. Castreren is eventueel ook een optie mocht dat nog niet gedaan zijn en er eens een professional bij laten komen is ook een idee
Heey meid.. bah wat vervelend... ik ken eigenlijk alleen mijn moeders theorie hahaha... Als een hondje daar in huis piestte, pakte ze dr in dr nek, met dr neus boven de plas en even heel duidelijk met strenge stem, STOUT FOEI.. en dan hop in de mand. Vervelend zeg daar heb je precies even dus geen zin in nu tijdens je laatste loodjes he! bah!
Dus.Jij raadt anderen aan om een hond een paar klappen voor zijn kop te geven? En je zegt dat dat ook helpt? Daar is een naam voor: dierenmishandeling! En wat doe je als je kind straks niet luistert? Ook een paar klappen voor zijn hoofd geven? Waarom een hond wel en een kind niet? Omdat een hond geen gevoel heeft? :x Ik vind dit echt niet normaal sorry! TS, is het wellicht een idee om een gedragsdeskundige in te schakelen? Ik denk dat de plasproblemen te maken hebben met het kindje op komst. Dat kunnen dieren goed aanvoelen. Wellicht weet je dierenarts een goede oplossing.
Even op vorige bericht.. ik zou een chiuaua geen klappen geven hoor.. daar zijn ze echt wel te ienie minie voor en dat wil je niet... Maar even wegzetten in de hoek en boos doen. Tis net een kind he hahaha aandachttrekker
Ten eerste; boos worden heeft geen zin. Een schreeuw of iets dergelijks is t zelfde als aanvallen voor een hond. De hond weet gewoon dat er een kindje bij komt en gaat nu z'n territorium of zetten hoe vervelend ook. Maar door te boos te worden gaat 't zeker erger worden. Het is ook gewoon negatief aandacht vragen. Wij hebben twee staffords en we moeten ze over al bij betrekken. Anders voelen ze zich achtergesteld. Misschien veel werk maar nu kan je hond nog soort van alle aandacht krijgen. Als je 't niet vertrouwd kan je een gedragsdeskundige bellen. Dat hebben wij ook gedaan. Succes er mee. Geloof me: hard aanpakken werkt averechts. Als een kind in z'n broek plast ga je ook niet boos worden hoe irritant of vervelend ook. En vooral niet met een neus door de eigen urine trekken. Doe je bij mensen toch ook niet. Een hond kan nou eenmaal niet praten en aangeven wat hij wilt. Dus dan op deze manier.
Het kan met je zwangerschap te maken hebben maar chihuahua's staan er wel een beetje om bekend dat ze lastig zindelijk te maken zijn en ook snel onzindelijk gedrag laten zien. Niet fijn als dat steeds erger wordt. Ik zou een plasbandje overwegen. Soort van luier idee. als ze dan plast wordt dr buikje nat en dr plasbandje maar hoef jij zelf alleen af en toe het verbandje te verschonen, net zoiets als een loopsheidbroekje. Met een beetje geluk zal ze een natte buik niet prettig vinden en dus minder ongelukjes.. om erachter te komen of het een gedragsprobleem of aangeleerd gedrag (negatieve aandacht is ook aandacht) zou je nog een gedragsdeskundige kunnen raadplegen
Mijn hondje begon het ook te doen met rond 34 weekjes.. tis ook wel een heel oudje dus ik dacht dat het daarmee te maken had.. Ik laat der nu iets vaker naar buiten en dan niet helemaal lopen maar gewoon even snel voor de deur. Nu is ze er inmiddels mee gestopt sinds ik wat meer rust heb in mn hoofd.. ik denk dat ze gewoon mijn stress heel goed aanvoelde. Af en toe ligt er nog wel is een plasje.. maarja ze is 14 ophouden lukt haar niet meer zo goed.. Gelukkig in bed plassen deed ze niet en ik laat ze ook niet de kinderkamer in. Alleen ze moest altijd het tapijt hebben, ook heel vervelend. Maar probeer gewoon iets vaker naar buiten en je mag gewoon je stem verheffen hoor maar inderdaad slaan moet je echt niet doen.. of het nou een chihuahua of een rottweiler is.. ben der zwaar op tegen.. En als echt niks helpt inderdaad een professional en als het wen reutje is balletjes eraf...
Ik zou een flauw grapje maken over het ras maar goed 😜 Ik zou inderdaad ook niet gaan slaan maar wat er eerder al gezegd werd een deskundige erbij halen.. Misschien is het wel medisch maar ook je hondje kan stress hebben het zijn nou niet bepaald de meest stabiele hondjes en daarbij worden ze vaak ook niet als hond behandeld in de roedel.. Ik wil nou niet zeggen dat jij dat doet! Ik zal in eerste instantie contact opnemen met je DA
Hoe lang heb je de pup al? Ik zou beginnen bij de dierenarts en daarna, als er geen lichamelijke oorzaak gevonden wordt, direct een gedragskundige inschakelen. Misschien via de rasvereniging, dan heb je iemand die vanuit het chihuahua-perspectief kijkt. En voor de avond zou ik een mooie ren aanschaffen, totdat het probleem verholpen is, die kan ze ook bij je moeder gebruiken. Dan slapen jij en je moeder een stuk rustiger.
Een hond voelt ook veranderingen aan he, een dominante hond of een normale hond zal nooit in ze eigen plas slapen.. In mijn ogen lijkt op dit moment stress plassen, heb je puppypads in huis? Anders even dit proberen aan te leten ( ja met 2 jaar kan het nog) Echt heel vervelend maar wel blijven oefenen, chi zijn nou eenmaal eigenwijs. Een klap verkopen of bij de nekvel grijpen en erboven hangen heeft geen zin, je crieerd enkel een gedragsstoornis of dat je hond poep en plas gaat weglikken. Dit moet je ook niet willen. Voor meer informatie kan je altijd een dierSPECIAALzaak inlopen, deze krijgen trainingen over van alles en nog wat ook dit onderwerp
Als ik het goed begrijp geef je aan ook nog een pup te hebben? Hoe lang heb je deze al? Vermoedelijk is het in huis plassen inderdaad een teken van zijn territorium afbakenen. Zeker met alle veranderingen die in jou huis gaande zijn (wellicht nieuwe meubels voor de baby, de pup die zijn plekje probeert te vinden in huis, de baby op komst). Honden zijn hier heel gevoelig voor. Toen wij gingen verhuizen of zodra er meubels zijn verplaatst moeten de honden hier ook aan wennen en gebeurt er incidenteel wel eens een ongelukje binnen. Slaan en straffen zijn zeker geen goede optie, waarschijnlijk wordt het dan alleen maar erger (in plaats van zijn territorium afbakenen kan het dan ook angst worden). Als je de hond niet weg wilt doen en serieus aan zijn problemen wilt werken zou ik een gedragsdeskundige inschakelen. Maar bedenk wel dat dit niet een kwestie is die binnen een paar dagen opgelost is.
Jeetje wat een achterlijke adviezen om maar te gaan slaan of in t nekvel oppakken.. Je hond heeft aandacht en begeleiding nodig. Hij merkt de veranderingen maar al te goed. Zijn plaatsje in de roedel gaat veranderen en dat geeft stress. Daarnaast je hormonen en veranderingen in huis. Loopt er ook nog een pup rond? Hoe oud? Dan kunnen zij onderling ook ranghoogte gaan bepalen. Lijkt me een onzeker hondje wat gestrest is door de veranderingen.
Hey meiden, bedankt voor de adviezen maar geloof me heb dr al best veel mee gedaan. Ik weet dat een hond een zwangerschap aan voelt en heb zoveel mogelijk het voor haar niet willen veranderen maar kan dr soms niet om heen. Ze slaapt idd al vanaf jong bij mij maar nu staat daar ook de babykamer want ik heb een gelijkvloerse woning en het is niet groot. Heb dr snachts in een bench gehouden en ze plast in dr deken en gaat rustig verder slapen in de zeik, dat werkte dus niet. Heb dr losgelaten snachts met het traphekje naar de slaapkamer dicht, werkte ook niet dus heb ik dr weer toegelaten en dit werkt dus ook niet. En ben geen dagen bezig met een handeling maar rustig een aantal weken om goed aan te kijken hoe ze het aanpakt. Slaan heb ik een hekel aan maar zag dr ook gewoon opstaan, naar de keuken lopen, haar behoefte doen en weer terug naar dr mand lopen. Ja dan breekt me klomp en gaf ik een brul. Ik heb ook een staff/pit kruising in huis van 9 maanden en die is dus zindelijker al zijzelf Ik ben degene die de rangorde in huis bepaald en hij staat onder haar, ze is hem ook de baas hoor en zijn echt geweldig met ze 2. Maar zij krijgt alles altijd als eerst en dan pas hij qua eten, drinken en koekjes etc. Ik behandel haar ook als gewoon een hond hior, ze word buiten niet gedragen, speelt met me staff en kent dezelfde commando's als hem. Ze rijd op hem sinds kort en plast buiten over zijn plas heen... Plast ook soms onder mijn oudste haar bed dus ga nog een traphekje halen en de hele boel maar afzetten want dit kan gewoon niet. Verder qua gedrag naar mij en me dochter is er niks veranderd, nog steeds heel lief. Ze is heel erg jaloers want ik ben dr alles en ze is me eerste hondje. Wil dr ook echt nier weg doen maar dit kan ook niet. Sta echt met de handen in het haar en steeds in de stress gaan omdat me hondje weer plast kan ik nu echt niet hebben
Ik zou eerst eens beginnen om een hond als een hond te behandelen. Ook een chihuahua is een hond en deze heeft een eigen plaats een mand of een bench. Dat betekend dus ook niet je bed laten slapen. Daarnaast idd voldoende uitlaten en streng zijn, zodra ze toch binnen haar behoefte doet haar op haar plek sturen.
Ik weet niet wat ik lees hier. Sommige mensen verdienen het niet om een hond te hebben. Een paar klappen tegen een kop geven.... Belachelijk.
Er zijn al goede (en hele bizarre )adviezen gegeven, ben je al naar de dierenarts geweest met urine? Een "gezonde" hond gaat echt niet in zijn eigen urine liggen hoor. Onze chi heeft dit ook gehad (het veel in huis plassen) zij bleek een heftige blaasontsteking te hebben. Chi's zijn hier gevoelig voor omdat zij laag bij de grond en in het gras plassen. Zo komen er dus veel sneller bacteriën in de plasbuis terecht die in de blaas een ontsteking gaan veroorzaken. Mocht dit het niet zijn dan zou ik zeker een gedragsdeskundige inschakelen wat het evt. wel zou kunnen zijn en wat je eraan kunt doen. Ik snap je frustratie echt, maar ik vind je uitspraak over weg doen wel heftig. Jij hebt destijds voor een hondje gekozen en hebt er nu zelfs 2. Net als bij een kind heb je niet de garantie dat je hond gezond is/blijft, dat weet je van te voren. Dat bedoel ik echt niet aanvallend, want ik weet hoe frustrerend het is maar blijf nadenken. Doe haar/hem desnoods in een bench 's nachts (al zet je hem naast je bed), half "opgemaakt" en half puppypad zodat ze daar kan plassen. Dan hoef je 's morgens alleen de pad te verwisselen. Succes, ik hoop dat je een oplossing vind!
Ik zou inderdaad eerst medisch laten kijken of er niets aan de hand is. Drinkt ze veel? Plast ze buiten wel goed? (Sorry als dat al is gevraagd) Verder zijn sommige honden ook erg gevoelig voor stress (worden onzeker) en merken dat er veranderingen zijn/komen en reageren daar soms op door weer onzindelijk gedrag te vertonen. Zorg dat ze een eigen plekje heeft waar ze zich terug kan trekken en daar dan ook niet gestoord wordt. Je zou een (katten)bak zonder bovenkap neer kunnen zetten met kranten of papierkorrels erin, misschien beperkt de hond het dan tot die plek of kun je de hond weer proberen te leren dat alleen op die plek geplast mag worden. (Als je ziet dat ze gaat plassen, of net geplast heeft op de bak zetten) Van daaruit als ze het op de bak doet weer langzaam naar buiten werken. Je zou ook nog een hormonenverspreider kunnen proberen. Deze kan in het stopcontact en verspreid kalmerende hormonen van een moederhond. Hielp bij mijn pup enorm goed. Als dit allemaal niet werkt zou ik inderdaad een gedragsdeskundige raadplegen. Het zou ook inderdaad dominantie kunnen zijn, aangezien ze in bed mag slapen etc voelt ze zich wellicht de baas in huis. Zou dan ook zelf eerst proberen strenge regels te maken voor haar zodat ze haar plek als hond weer weet in huis. (Je plek opeisen, hond wegsturen, hond als laatste eten, laatste de deur door etc etc) Heel vervelend probleem ... hopelijk lukt het om het op te lossen! Doet ze het bij je moeder in huis ook?
Degene die hier dierenmishandeling aanraden moeten zelf eens een flinke klap tegen hun hoofd krijgen. En met de snuit door de plas duwen? Ben je helemaal gestoord! ? Laat je de hond wel voldoende uit? Als ik lees dat ie gewoon naar de keuken loopt om te pissen lijkt het me geen raar gedragsprobleem :/ Een dominante hond gaat ook echt niet in zn eigen pas liggen, nog zo'n dom advies. Wat jij moet doen is de urine laten checken, dit schreeuwt blaasontsteking/problemen van alle kanten. Is dat het niet? Bel in vredesnaam een gedragsdeskundige!
Ik denk dat je hond duidelijkheid nodig heeft zo te lezen mag ze behoorlijk veel. Ik zou is beginnen met haar gewoon in een mandje te laten slapen en niet meer in bed of op de bank. Zijn er verder duidelijke regels? Hoe is ze naar de pup?