Heeft iemand hier ervaring met een laparatomische operatie om endometriosecysten te verwijderen? De laparascopische heb ik al ondergaan in maart van dit jaar, de cystes zijn echter terug en nu sta ik voor de grote operatie op de wachtlijst. Ik ben benieuwd naar pijn, herstelperiode (wat kon je wel en wat niet) en ook naar de behandeling erna. Wij hebben 3 IUI behandelingen gehad, na operatie wordt het verder met IUI of IVF.
Laparascopisch: via kleine incisies, met laparascoop en instrumenten naar binnen. Laparatomisch: grote buikoperatie. Incisie zoals bij keizersnede, maar dan zonder een leuk resultaat.
Sorry daar heb ik geen ervaring mee wel met de Laparascopische ingreep maar die ervaring heb je zelf dus ook al. Jeetje zeg, dat wordt wel heftig, ik heb wel gehad dat ze naast de Laparascopische ingreep met een soort camera (van onder) in mijn baarmoeder hebben gekeken hoe het er van binnen uit zag (dus anders als de HSG). In ieder geval heel veel sterkte, heeft de arts nog verdere info gegeven?
Ik heb ook alleen maar ervaring met een laparascopie. Een vriendin van mij heeft toen wel een laparatomische operatie gehad en bij haar heeft het best lang geduurd qua herstel. Ze moest toen een week een in het ziekenhuis blijven en is geloof oik nog een paar weken thuis geweest. Ik heb ook endo, maar bij mij konden ze het met een laparscopie doen. Ben jij niet onder controle gehouden met lucrin om alles stil te leggen na de laparascopie dan? Heel veel succes alvast. Groetjes Elvira
Hoi Nijntje ik wil je alvast veel succes wensen hoe lang is de wachtlijst? Wat balen dat je weer een operatie moet. Ik zit na mijn laprascopie aan de lucrin, kunstmatig in de overgang. Nou dat is ook niet alles hoor. Na 3 maanden ga ik beginnen met ivf. Hopelijk kun je helemaal schoon van binnen beginnnen aan de iui of ivf en word 2009 een beter jaar!
Bedankt voor jullie reacties. Volgens de gyneacoloog knappen de cystes tijdens laparascopische ingrepen. Ze moeten dan blijkbaar erg hun best doen om alles schoon te spoelen en dat schijnt lastig te zijn tijdens laparascopie. Wanneer de buik open is kunnen ze voorzichtiger te werk gaan en alles goed weghalen (het is ook niet helemaal normaal dat het er al zo snel weer zit, misschien hebben ze niet de hele cyste verwijderd toen). Mijn cyclus is niet stilgelegd o.i.d. Doel was een snelle zwangerschap. Dat zat er helaas niet in. Ik moet ook 5-7 dgn in het ziekenhuis blijven. ik wil graag weten na hoe lang ik weer kan werken. Houd niet zo van thuiszitten namelijk... De wachtlijst is 1-6 mnd.