Waar zijn de hoeveelheden kunstvoeding op gebaseerd?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Arya, 5 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp niet zo goed het verschil tussen hoeveelheden en frequentie van kunstvoeding t.o.v. borstvoeding. Misschien dat jullie het me uit kunnen leggen.

aanname 1: alle baby's zijn in beginsel hetzelfde en borstvoeding of indien noodzakelijk kunstvoeding verandert daar niets aan (m.u.v. de darmen)
    Aanname 2: baby's hebben frequent (om de 1,5 a 2 uur in het begin, later om de 2 a 3 uur) voeding nodig.

De natuurlijke maaginhoud van baby's is ongeveer zo:
    Prematuur: 1 tot 2 cc
    1 dag oud: 5 tot 7 cc
    2 dagen oud: +/- 16 cc
    3 dagen oud: 22 tot 30 cc
    10 dagen tot 3 weken: 40 tot 60 cc

Maagcapaciteit:
    * 1 tot 6 maanden, geleidelijk toenemend: 60 tot 100 cc
    * 6 tot 12 maanden, geleidelijk toenemend: 100 tot150 cc

En dan ga je zeker tot zes maanden uit van 8 a 12 voedingen en daarna wordt het iets minder, maar tot een jaar is melk de hoofdvoeding.

Terwijl jullie het volgende zeggen:
    Leeftijd baby Aantal voedingen per 24 uur Per voeding Water Afgestreken maatschepjes Nutrilon
    6-8 maanden 3-4 200 ml 180 ml 6
    8-10 maanden 3 200 ml 180 ml 6
    10-12 maanden 2-3 200 ml 180 ml 6
    Vanaf 12 maanden 2 165 ml 150 ml 5

Dit zijn a. veel minder voedingsmomenten en b. veel te grote hoeveelheden voor een babymaag. Waarom adviseren jullie dit op deze manier? Zo rek je de maag van baby's toch juist op en kun je makkelijk overvoeden (zeker omdat het met de fles is)?

Ik hoop dat jullie hier een antwoord voor me hebben hierop, want ik begrijp het echt niet.
    Alvast dank!

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemiddag,

Dankjewel voor je vraag op het forum. Vanwege wetgevingsrichtlijnen zijn wij niet bevoegd om vragen over flesvoeding voor zuigelingen jonger dan 6 maanden te beantwoorden. We verwijzen je hiervoor naar je consultatiebureau. Zij kennen je kindje persoonlijk en kunnen je gericht advies geven.

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

3. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kunnen jullie de vraag dan beantwoorden voor vanaf zes maanden?

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Beste Arya,

Het voedingsschema op onze verpakking wordt al vele jaren gebruikt, dit schema wordt tevens gebruikt door verloskundigen en consultatiebureaus.
    Het schema is een richtlijn, de voedingstijden, de hoeveelheid flesvoeding en de verdeling van de voeding over de dag kunnen varieren omdat iedere baby andere behoeftes heeft. Je consultatiebureau of arts adviseert je hierover, op basis van de groeicurve van je kindje. We verwijzen hier ook naar op onze verpakking. Je baby geeft zelf aan wanneer hij genoeg heeft gehad, hij hoeft de fles dus niet altijd helemaal leeg te drinken.

Groetjes,
    Ruby- Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina