kolven lukt niet

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by juudjuh24, Nov 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juudjuh24

juudjuh24 Actief lid

Jan 7, 2013
    312
    0
    0
    Friesland
    Hallo,

5 week geleden is ons dochtertje geboren met 37 week. 2430 gram.
    ze had een groei achterstand. In het ziekenhuis meteen begonnen met kolven, want ze was te zwak om uit de borst te drinken. Na 2 dagen lukte het beter. Kreeg ze eerst de borst en als ze niet genoeg had dan nog afgekolfde melk. (Ze werd voor en na de voeding gewogen)
    nat5 dagen zijn we thuis gekomen en dronk ze vaak uit de borst. Wel kolfde ik beide borsten na (elke 3u). de 8e dag had ik het idee dat ze niet genoeg kreeg, haar temperatuur daalde steeds. Ze was verder wel tevreden. Had ook wel natte en vieze luiers. Ik kolfde na de voeding(na 1 borst) en er kwam geen melk. Aan beide kanten niet. Was onze dochter afgevallen tot 2200 gram terwijl ze na 5 dagen op gewicht was. Toen in overleg met kraamzorg en verloskundige elke 2uur kolven en dit via fles geven. Eventueel bijvoeden met kunstvoeding. Ik ben toen begonnen met noten eten en na 2 dagen groeide onze dochter weer en had ik voldoende gekolfde melk om haar te voeden. Na een week weer begonnen met aanleggen en dit ging steeds beter. Sinds 2 week drinkt ze volledig uit de borst en kolf ik niet meer.
    Ze drinkt 20 a30 min aan 1 kant en slaapt dan meestal. Ze spuugt regelmatig na de voeding dus ga er vanuit dat ze genoeg krijgt. Ze komt keurig om de 3 a 4 uur. Snachts vaak 5 a 6 uur ertussen. Heeft bijna elke keer vieze luiers en zijn altijd erg zwaar en nat.
    Nu wil ik wer beginnen met kolven na de voeding om een voorraad op te bouwen maar er komt nog geen 20 cc uit beide borsten. En ze drinkt maar 1kant per keer...
    Hoe kan ik zorgen dat de bv met het kolven op gang komt?
    Ik kolf elektrisch enkelzijdig en is goed (is nagekeken).

mvg judith

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Jeetje, wat schrikken is dat he, als je kindje ineens zo blijkt afgevallen. Kindjes van die leeftijd (37 weken) kunnen vaker niet alles zelf op peil houden: hun energie level is anders en dan zien we inderdaad soms dat ze niet voldoende overhouden om te groeien...
    Gelukkig gaat het nu goed! Super!

Nu over het kolven: je kunt proberen op vaste tijden te kolven, of bouw een extra 'voeding' in waar je kolft. Wanneer je op steeds dezelfde tijd kolft zul je zien dat het makkelijker gaat.

je kunt kolven in stappen:
    - korte massage
    - kolf 7 min.
    wissel van kant: kolf hier ook 7 min.
    terug naar 1e borst: 5 min.
    wissel van kant: kolf hier ook 5 min.
    Terug naar 1e borst: 3 min.
    wissel van kant: kolf hier ook 3 min.

Wanneer je het kolven afwisselt met massage (20-30 sec) en met je vrije hand borstcompressie geeft zul je vettere melk kunnen kolven.

Veel succes, oja: je schrijft dat je kindje 1 borst per keer drinkt: kun je haar verleiden om beide borsten per voeding aan te bieden? Evt. wissel je wat later in de voeding, bijvoorbeeld wanneer de pauzes langer duren dan het slikken. Zo spreek je toch ook de 2e borst aan, ook al is het maar 3 min. en houd je mogelijk je borstvoeding langer goed in stand!

Groetjes!

3. juudjuh24

juudjuh24 Actief lid

Jan 7, 2013
    312
    0
    0
    Friesland
    Sinds gisteravond drinkt ze beide borsten... de eerste 15 min en de 2e 10 min. Vandaag is ze erg hongerig. Komt ongeveer elke 2 uur. Kolven gaat nog steeds niet goed had al afgewisseld zoals u omschrijft. Vandaag ook bijna geen kans om te kolven zo vaak komt ze. Morgen weer een poging.
    Was erg vervelend om mee te maken de eerste week. Maar gelukkig is ze nu goed gegroeid en heeft ze inmiddels maat 56 (begon met 46)
    Bedankt voor het antwoord!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Even aankijken en anders iemand inschakelen. Het is niet fijn om te moeten aanmodderen en iedere dag achter de feiten aan te lopen. Geef het nog tot maandag bijvoorbeeld en dan een lactatiekundige vragen om bij je langs te komen.

Veel succes! En vergeet niet te knuffelen en te genieten!

Share This Page