Monumentaal pand kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door MariekeRox, 5 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Iemand ervaring met een monumentaal pand kopen wat echt helemaal verbouwd moet worden?

aan wat voor subsidies kan je denken?
    En zou 150.000 voor het verbouwen voldoende zijn of is dat echt te weinig?

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Bedoel je.l met helemaal verbouwen alle leidingwerk, verwarming, keuken, badkamer etc? Dan zou ik uitgaan van het dubbele, zeker als je veel werk wil laten doen.

Maar zorg in ieder geval voor advies van experts (bouwkundige, architect etc). Die kunnen je ook informeren over subsidies.

3. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Dat weet ik nog niet. het uiterlijk moet wel helemaal gedaan worden. Leidingen en electriciteits geen idee. We kunnen veel zelf. Maar tegelen en stuccen bv niet.
    ik heb informatie opgevraagd.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Als je nog niet weet wat er gedaan moet worden kun je niks zinnig zeggen over de kosten.

Nellie4, 2jongensmama, Zuul en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Maar een monumentaal pand mag je toch (meestal) helemaal niet verbouwen? Of bedoel je restaureren?

Sado vindt dit leuk.
  6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    #6 MamavanLieverd, 5 feb 2025
    Laatst bewerkt: 5 feb 2025
    Afhankelijk van waar je woont en met wat voor monumentencommissie je te maken krijgt, mag je misschien wel nauwelijks iets doen, zelfs dubbel glas wordt soms afgewezen bijvoorbeeld. En dan is er nog verschil met wat voor soort monument je te maken hebt, soms mag je alleen niets aan de buitenkant veranderen, maar soms binnen ook niet.

Ik raad je met klem aan dit allemaal grondig uit te zoeken. Wij waren in ieder geval heel blij dat ons huis geen monument is, want dan hadden we het echt niet gekocht. (Bijzonder uniek huis van een eeuw oud, dus had zeker een monument kunnen zijn).

En 150.000 is niet zoveel als ik lees dat er flink verbouwd moet, onze verbouwing/renovatie kostte veel meer. (We hebben wel alles gedaan, nieuwe vloer, leidingen en alle elektriciteit, uitbouw, gevelreiniging en opnieuw voegen, alle binnenkozijnen, dakpannen, binnenmuurisolatie, dakisolatie, warmtepomp, 2 badkamers, toilet, keuken, etc.)

Vissenkom vindt dit leuk.
  7. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Is het een rijksmonument of een gemeentelijk monument? Dat maakt nogal uit.

Daarnaast zijn nagenoeg álle dingen die je wil aanpassen vergunningsplichtig, houd daar rekening mee (zowel met 't feit dat je afgewezen kunt worden, als 't feit dat je verbouwing doorgaans simpelweg langer zal duren).

En tsja je budget... Verbouw je een huis van 200m² of verbouw je een huis van 80m²? Is het in erbarmelijke staat, of valt het wel mee? etc etc etc.

8. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113

Ik vermoed een gemeentelijk
    Monument. En we willen dingen niet veranderen. En het is zelfs 315m2 :).
    Ze hebben het vanbinnen al aangepast maar het is er niet op vooruit gegaan zeg maar.

maar ik heb de makelaar gemaild.
    Buitenkant moet echt wel worden opgeknapt.

9. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Blijft de vraag; wat moet er gebeuren? Per gemeente kunnen regels voor gemeentelijke monumenten verschillen. Zoek dat dus op voor de gemeente waar jouw huis staat. Daar kun je je waarschijnlijk ook verdiepen in beslissingstermijnen voor typen vergunning, en de kosten die ermee gemoeid zijn.

Daarbij zeg je 'het is er niet op vooruit gegaan'; dat interpreteer ik alsof je alsnog alles (opnieuw) moet doen?

Goed, lang verhaal kort; zorg goed uit wat de regels bij jouw gemeente zijn, en houd er rekening mee dat aanvragen kunnen worden afgewezen. Ook simpel schilderwerk, bijvoorbeeld, kan worden afgewezen. Zoals @MamavanLieverd zei; je bent super afhankelijk van de monumentencommissie die je treft. De een wil geen duimbreed toegeven op authenticiteit, terwijl de ander best wat wil gunnen als je het pand bijvoorbeeld verduurzaamt... Staan er in die straat of in de buurt verder geen recent opgeknapte monumentale panden? Ik zou daar eens aanbellen en vragen wat hun ervaringen zijn. Mijn ervaring met klushuizen in het algemeen is dat mensen elkaar graag helpen met dit soort dingen ;)

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je moet je echt verdiepen in wat voor soort monument het is. Een Rijksmonument gelden andere regels voor dan een gemeentelijk monument en dat is weer anders dan bijvoorbeeld een beschermd stadsgezicht.

Ik woon in een gemeentelijk monument en er valt bij ons meer onder de bescherming dan alleen het huis. Het is dus belangrijk dat je kijkt wat er beschreven is.

Bij ons is het erf en de achterkant van het huis beschreven als monument, de rest is vrij.

Voor een gemeentelijk monument mag je de onderhoudskosten niet aftrekken van de belasting, van een Rijksmonument wel. En zo zijn er per gemeente ook nog weer regels.

Dus eerst kijken wat het is.

11. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Bedankt voor jullie tips! ik ga morgen eens op onderzoek uit.

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.186
    113
    Precies dit wou ik zeggen. Tussen rijksmonument en gemeente zit een enorm verschil.
    En er zijn ZOveel regels. Simpel je buitenboel even schilderen moet al aan van alles voldoen qua kleurcodes etc.
    150.000 klinkt als weinig als je aangeeft dat werkelijk alles gedaan moet worden

13. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.049
    1.712
    113
    Vrouw
    Ik woon in een Rijksmonument. Daar mag weinig. De indeling mag niet veranderd worden, wel hebben we destijds toestemming gekregen voor vloerverwarming op de begaande grond. Dubbel glas mogen we niet, zonnepanelen mogen niet....
    Qua kosten aan dat wat wel kan... tja lastig.
    We hebben toen we hier kwamen wonen leidingen en elektriciteit vervangen. Vloerverwarming aangelegd en voorzet ramen laten maken.
    Verder stucen binnen en het nodige schilderwerk binnen en buiten.
    Nieuwe keukens en badkamers en toiletten.
    8 jaar geleden waren we daarvoor rond de 2 ton kwijt
    O ja, daar kregen we rond de 30.000 subsidie over

14. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.049
    1.712
    113
    Vrouw
    Wij wonen in een Rijksmonument en mogen voor de buitenkant kiezen uit 2 kleuren :roflmao:

15. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    165
    54
    28
    Als het een rijksmonument is, dan kan je online op basis van het adres wel een beschrijving van het monument vinden in het monumentenregister. Je kunt dan lezen waarom het pand beschermd is. Die onderdelen zul je dan vaak niet mogen veranderen.

Juul75 vindt dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik vind het budget tov de omvang van de woning niet veel klinken. Helemaal als je aan de buitenkant ook nog werkzaamheden wilt verrichten. Ik zou een aannemer vragen met een bezichtiging mee te gaan en een begroting laten opstellen.

Neuzeke vindt dit leuk.
  17. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    M’n zwager heeft een Rijksmonumentale boerderij (niet meer in gebruik als boerderij) een jaar of 10 geleden gekocht en helemaal verbouwd van binnen. Dat heeft heel lang geduurd, meer dan 2 jaar omdat er over alles vergaderd en besproken moet worden. En bijv de keuken op maat gemaakt, geen standaard maat. En zo nog veel meer. Allerlei mensen bepalen mee hoe je huis wordt, welke materialen enz. De oppervlakte is iets meer dan 400m2 en verbouwing heeft ruim een miljoen gekost, van plafond tot vloer incl vloerverwarming, 2 badkamers, veel slaapkamers in oude stal incl isolatie, keuken door een vakman op maat ingemaakt. Luxe afwerking in het hele huis. Daarnaast moet je rekening houden dat het heel lang duurt en dus ook lang met 2 huizen zit.

Vissenkom vindt dit leuk.
  18. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Het is een gemeentemonument. En is gedurende jaren wel gemoderniseerd.

Ik kan alleen niet uit de tekst opmaken of er bv nog enkel glas inzit.
    Dus of het verder gemoderniseerd moet worden. Of het echt verbouwd moet worden. Zo op het oog. De verlaagde plafonds eruit. Benieuwd wat er onder zit. Er zit bv beneden al een nieuw toilet erin. We willen niks aan de ruimtes veranderen. Maar alles stuccen en nieuwe vloeren en verven. nieuwe badkamers en keuken.

Maar we gaan eens contact opnemen met de makelaar

19. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Wij wonen in een gemeentelijk monument, dus per gemeente verschillend hoe en wat. Bij ons is het vooral de buitenkant die hetzelfde moet blijven. We krijgen nergens subsidie voor. Waarschijnlijk kun je binnen aardig wat werk verrichten, maar uit eigen financiële middelen.

20. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Dit valt voor monumenten vrijwel altijd wél onder 'iets aan de ruimte veranderen' ;) Je hebt wel kans, omdat je zegt dat het eerder al verbouwd is, dat alles gegund wordt omdat het toch niet meer in originele staat is. Maar de gedachte 'we veranderen niets aan de ruimtes' gaat in dit geval dus niet op!

Heb je al een bezichtiging? Het checken van type glas etc gewoon bij een bezichtiging doen. Maak een lijstje met zaken die je wilt bekijken die mogelijk gedoe of veel kosten opleveren bij een verbouwing. Bijvoorbeeld; type glas, type en staat kozijnen (hout vraagt veel meer onderhoud dan kunststof), staat van algeheel buitenwerk (voegen, regenpijpen, dakpannen etc).

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat! (en word ook heel nieuwsgierig welk pand het is :roflmao:, maar begrijpelijk als je dat niet wil delen).

Deel Deze Pagina