Vroeger was ik gek van Paul Biegel... Ik heb er precies nog 1 boek van in de kast staan: Het Sleutelkruid. Wat blijkt... Dochterlief is echt helemaal gek van dat boek. Gaat over koning mansolein, koning van alle dieren en al 1000 jaar oud. Zijn hele hofhouding is verdwenen en enkel 1 oude haas bedient hem nog. Op een dag begint hij te hoesten... En de wonderdokter komt. Die zegt: tja, de koning is oud en als zijn hart niet opgewonden wordt gaat de koning dood, maar er is een geneesmiddel: het sleutelkruid. Echter is dat vele dagen reizen en zoveel tijd heeft de koning niet. Onderweg stuurt de wonderdokter steeds dieren naar het paleis om het hart van de koning op te winden met een spannend verhaal. Wij lezen dus elke avond.. 1 verhaal en als de koning gaat slapen gaat dochterlief ook naar bed. Maaaaaaaaaaaaar zijn er nog meer spannende boeken die leuk zijn? Vooral het idee van korte verhalen in 1 lang verhaal trekt haar wel merk ik. Spannende boeken die gewoon 1 verhaallijn hebben vindt ze vaak toch net te spannend en anders duren ze meestal te lang. Ga vandeweek weer naar de bieb en ga het daar ook eens vragen.. Maar hebben jullie misschien nog andere leuke ideeën? 1 langer spannend verhaal mag ook overigens.. Maar ik ben wel uit gekleuterboekt en dochterlief vindt dit echt geweldig. Nouja, wie ben ik dan om toch J&J voor te lezen he Maar nu voor de tweede maal begonnen in koning mansolein (zo vind ze het boek heten) en een beetje variatie kan geen kwaad he. Koning mansolein zal ik vast nog wel vaker voorlezen vermoed ik. Zijn overigens ook ooit in Harry Potter begonnen.. Maar net als ikzelf, vindt ze dat dus te saai (lees: duurt te lang voordat er beetje een verhaal opstart) As ik niks kan vinden.. Ga ik eens op jacht naar Dolfje of Geronimo. Dat is vast ook goed te doen
Misschien eens kijken bij de boeken van Roald Dahl? De grote vriendelijke reus bijvoorbeeld... Ik weet niet meer of het allemaal korte verhaaltjes zijn, maar dat is wel een leuk, beetje spannend boek... En zo heeft hij er nog veel meer!
De boeken van de kleine kapitein. Ook van Paul Biegel. Zijn drie delen die één verhaal vormen, maar kunnen ook los gelezen worden. Erg leuk!
Maj. Ze vond Mathilde heel stom.... En Sjakie en de chocoladefabriek duurde ook niet heel lang... Al heeft ze laatst wel echt genoten van de film dus misschien toch maar weer eens proberen Veel boeken komen gewoon langzaam op gang... Logisch want het is een boek en geen (kort) verhaal.. Maar mijn favoriete kleuter wil liever niet eerst 3 dagen zich vervelen tijdens het voorlezen en dat snap ik dan ook wel weer. Wat dat betreft is zelf lezen toch een stuk fijner
Annie M.G. Schmidt natuurlijk! Pluk vande petteflat, otje, abeltje. Guus Kuijer, madelief, tin toeval en Polleke, Roald Dahl, mathilda, de reuzenperzik, daantje de.wereldkampioen. Als ze wat ouder is De Koning van Katoren
Allemaal onzin van Paul van loon of de grote boze heks van Hannah kraan (volgens mij) zijn erg leuk en bevatten losse verhaaltjes
Good old story's!! Toen ik andere reacties las moest meteen denken aan het verhaal "De zevensprong" van Tonke Dragt. Het is ook verfilmd tot een serie. Heb zelf het boek nooit gelezen maar de serie heb ik op dvd en al 10x gezien! Verfilming is echt heel spannend, boek is ook een succesnummer geweest.
Pluk van de Petteflet is hier favoriet, pippi langkous nog niet, maar hebben we ook nog niet geprobeerd
Paul Biegel: De Tuinen van Dorr Michael Ende: Het oneindige verhaal (geweldig) Alle verhalen en boeken van Tonke Dragt (geweldig), om maar eens te beginnen met de Gebroeders Leeuwenhart. Als je nog meer tips nodig hebt: mijn moeder was vroeger hoofd van de jeugdbibliotheek en ik ben heerlijk voorgelezen, 12 jaar lang, elke avond! Succes
Haha alle tips zijn meer dan welkom.. Ik lees zelf ook graag. Ook kinderboeken... Al zijn die wel altijd een beetje te snel uit Het oneindige verhaal hebben we hier op dvd overigens... Zeer geliefd bij mijn kleuter. En Tonke Dragt heb ik nog nooit van gehoord... (En ik heb toch als kind de hele jeugdafdeling uitgelezen zo'n beetje) dus dat ga ik volgende keer eens opzoeken
Guus Kuijer, Roald Dahl, Annie m.g. Schmit, alle andere van Paul Biegel. En ken je Astrid Lindgren? Bijvoorbeeld Michiel van de Hazelhoeve en uiteraard Pippi? Verder was ik vroeger ook gek op sprookjes. Hier staat de boekenkast nog vol met al mijn kinderboeken en lezen we nu ook al iedere dag voor. Ik kan niet wachten op het "echte" voorlezen
Hihi hier de hele Lecturama sprookjesfiguren hier in de kast. Met als favoriet trouwens "meneer pantalon" (uit de verhalen van Harlekijn)
Ja die had ik ook in m'n hoofd!die vond ik echt geweldig!verder vond ik de Guus kuijer boeken altijd super.maar misschien nog niet allemaal voor je dochter...
@mukkie: dat is eigenlijk ook het grootste deel van het probleem natuurlijk.. Sommige boeken zou ze qua spanning en taalgebruik prima snappen... Maar zijn stiekem wat ik betreft toch niet zo kleuterproof En nou weet ik wel dat de mijne niet altijd voldoet aan alle kleuterstandaarden.. (Bijv met voorlezen) maar tegelijkertijd is het wel een kleuter met haar eigen fantasietjes die 'S nachts best kunnen uitgroeien tot nachtmerries... En wij hebben hier "hoe overleef ik..... De vakantie" liggen bijvoorbeeld. Daar kwam ik eigenlijk al lezende pas achter dat het niet echt een boek is voor kleine kinderen Kwam er later achter dat andere onderwerpen betrekking hadden op homoseksuele vaders, eerste vriendje, eerste zoen, echtscheiding etc... Oftewel voor pre-pubers officieel en kan me voorstellen dat sommige onderwerpen dan nog steeds beetje Te zijn. Dus we hadden nog mazzel qua onderwerp Dochterlief vind het overigens geweldig.. Hele boek was na 2 dagen uit. Hele middag aan het water gezeten en mocht pas naar huis nadat het boek uit was. Duurde het te lang voor.. Dus 's avonds en volgende dag op de bank verder. Vind boeken kiezen dus soms erg lastig
Muizensoep en tranenthee van Lobel vinden mijn beide kindjes erg leuk. Op dit moment lezen we mijn zoon de Toverhoed van Paul Biegel voor. Dolfje weerwolfje vindt mijn zoon ook helemaal het einde! Hij vindt het zo leuk dat in plaats dat wij hem voorlazen hij hem zelf al heeft uitgelezen (hij zit in groep 3)
Paul Biegel: al zijn boeken vond ik prachtig! Wat leuk dat je dochter er ook zo van geniet. Onze zoon vond Wiplala en Wiplala weer erg leuk. Daar gebeurt al vrij snel iets, het tempo zit er lekker in. Ook Pluk van de Petteflet vond hij leuk. (beide Annie MG natuurlijk). Otje hebben we nog niet geprobeerd, maar dat zou ook best kunnen werken.
Pinguin: dat is niet verkeerd Hier vind dochterlief zelf lezen vooral nog erg lastig... Ze kan het wel maar maar langzaam en dat vindt ze dan niet goed genoeg. Heksje Lilly vindt ze ook erg leuk trouwens.