Luiers de deur uit (poging 2)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ladydi85, 16 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladydi85

Ladydi85 Niet meer actief

Ha mama's!

In de zomer zijn we begonnen met ons zoontje op het potje of op de wc (met verkleiner) te zetten. Hij vond het super interessant, was helemaal trots als hij een plasje deed en het ging eigenlijk best goed. Toen werd ik zwanger, voelde me beroerd en ik ben ermee gestopt. Wel af en toe nog op het potje zetten, zodat hij weet wat het is en er niet bang voor gaat worden, maar ik deed er niet echt moeite voor.

Nu ik in het tweede trimester zit en me een stuk beter voel, denk ik dat ik er nu weer aan kan beginnen. Het lijkt me fijn dat hij zindelijk is voor ik de laatste weken in ga en ga bevallen. Twee kindjes in de luiers lijkt me niet fijn. En duur. (Natuurlijk moet ik dan wel vaak met hem naar de wc, maar goed, dat moet toch ooit een keer.)

Ik heb hem sinds een paar dagen af en toe op het potje gezet en vandaag kwam het eerste plasje erin (hoera, grote grijns bij hem :D). Nu vraag ik me af: hoe gaan we nu eigenlijk verder? Hij snapt heel goed wat plasjes zijn (tasss!) en hij geeft aan als hij moet poepen (bah!), helaas ben ik dan wel elke keer te laat. Wat een gedoe: broek uittrekken, potje pakken, romper open, luier af en oh, 't is al gebeurd... Daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen.

Wat ik hier wil vragen is: hoe bouwen we het nu op? Is het verstandig om echt te kijken naar wat hij kan en zelf aangeeft of is een beetje pushen ook wel goed? (Als ik wacht tot hij zelf zijn boterham heeft opgegeten, kan ik erg lang wachten. Als ik af en toe zeg: hee, neem eens een hapje, dan gaat het wat sneller. Werkt dat bij op het potje gaan ook zo? Geen idee hoor...)

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. En ik ben erg benieuwd of het hier ook een beeeetje makkelijk zal gaan :) het lijkt me nou niet echt het leukste om hem te gaan leren, eerlijk gezegd ;)

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou eerst eens kijken of je kindje er al wel aan toe is. Ik zie dat hij pas in februari 2 wordt. Er zijn vast kindjes van die leeftijd die er al aan toe zijn. Maar het merendeel niet. Een reden van: 2 kindjes in de luiers lijkt mij niet fijn en kost veel, dat vind ik een onzinreden. Daar had je dan bij na moeten denken voor je voor een 2e kindje ging. Het kan best zijn dat hij het leuk vind om op het potje te plassen, maar dat wil niet meteen zeggen dat hij er ook aan toe is om zindelijk te zijn.

3. Ladydi85

Nou, zeg, dat komt niet aardig over. We wilden graag een tweede kindje, dat laat je toch niet om deze reden on hold staan?

Lees 's goed mijn berichtje. Hij vindt het leuk, hij snapt wat poep en plas is, hij wil het graag op het potje doen. Dan is er toch niets mis mee? Wat moet er nog meer zijn dat hij wel wil en nu volgens jou nog niet?

4. Storm

Storm Niet meer actief

Ik denk dat je het vooral niet moet pushen. Hij vindt het nu nog leuk, probeer dat zou te houden. Ik zou het potje gewoon blijven gebruiken en hem de hemel in prijzen als het goed gaat.
    Gaat het even niet goed, nou ja, jammer dan.
    Je zegt dat je zoontje in ieder geval beseft dat hij plast en poept. Da's en begin. En als hij aangeeft dat hij naar de wc moet, gewoon met hem heen gaan.
    Verder zou ik het echt niet weten. Sommige kinderen worden zelf zindelijk. En dan gaat het heel snel. Bij andere kinderen duurt het heel lang.
    Hou het leuk en luchtig. Mijn moeder zei altijd dat ze ons op gezette tijden liet plassen. ik was dag en nacht droog met een jaar en 9 maanden. Dus het is vast te doen. Maar hoe?

5. Ladydi85

Wat dat laatste betreft: dat horen we ook vaak, dus er moet vast een mooi stappenplan voor zijn. Maar ik ben toch iets meer van het volgen van zijn ontwikkeling dan het pushen, wat dit soort dingen betreft.

Ik blijf hem gewoon op het potje zetten een tijdje na het drinken. En als hij het zelf aangeeft: als de wiedeweerga die broek uit :D

6. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

helemaal 100% met jouw antwoord eens.
    kindjes worden doorgaans pas tussen 3 en 4 echt zindelijk
    net gesprek gehad op kdv en toen kwam dit onderwerp
    ze pijlde of ik er al erg mee bezig was
    ik gaf aan nee hoor straks komt het voorjaar zomer dan is ze 2,5 jaar
    en dan zien we wel weer.
    ze vond dat een wijs besluit

7. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    denk echt dat tullip gelijk heeft
    ik denk dat jij erg graag wil
    en een kind die op een potje plast is nog niet zindelijk
    en jij hebt het zelf over geld en luiers
    als je geen geld hebt voor dat soort dingen
    kun je dit soort antwoorden verwachtten

en denk niet dat dsat onaardig is
    maar realiteit

evengoed succes
    en mischien werkt het wel

8. Ladydi85

Ik zei dat het niet onaardig overkwam. Het lijkt alsof tullip bedoelde: joh, als je niet dubbele luiers wilt betalen, dan moet je geen tweede kind 'nemen'. En zo is het niet. Ik heb niet gezegd dat ik er geen geld voor heb. Ik heb gezegd: ik vind het zo duur, twee kinderen in de luiers. Als de oudste tegen die tijd zindelijk is, zou dat veel geld schelen. Dat is toch heel iets anders? Ik lees het zo vaak hier op het forum...
    Maar goed, we gaan het gewoon proberen. Ik hoor ook vaak genoeg dat het wel lukt. Tussen drie en vier jaar vind ik nou juist echt ontzettend laat.

9. adi

adi Niet meer actief

TS, ik denk dat de dames bedoelen dat een kindje die het LEUK vindt om op het potje te plassen nog lang niet zindelijk hoeft te zijn, want 'zindelijk' betekent dat ie er controle over heeft.

En daar moet je eigenlijk naar kijken. Heeft jouw kindje iets van controle over WANNEER die gaat plassen/ poepen? Kan ie het ophouden?

Als dit niet gaat dan kun je hem niet zindelijk 'maken'. Je kunt hem wel op gezette tijden op het potje laten plassen, dan went ie eraan. En de volgende stap is rustig afwachten totdat hij in staat is om zijn behoefte te controleren. En dat is iets tussen zijn brein en zijn kringspier. Daar kun je als ouder weinig aan veranderen.

10. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    de meeste kindjes kunnen pas vanaf 2/2,5 hun plas ophouden en onder controle houden. zolang ze hun plas niet op kunnen houden, laten ze het dus ter plekke lopen als ze moeten. dus je kan ze nog zo vaak op het potje zetten, als ze 5 minuten later moeten laten ze het alsnog lopen en kan het nog maanden duren voor hij echt zindelijk is! als ik jou was zou ik wachten tot het voorjaar/zomer, dan kan ie lekker met makkelijke luchtige kleding rondlopen en als ie er dan aan toe is, heeft ie het ook binnen 2 weken onder de knie! een vriendin van mij heeft gewacht tot haar zoontje bijna 3 is en die was echt binnen een paar dagen zindelijk omdat hij ook echt begreep wat er van hem verwacht werd en dat ie een 'grote jongen' was.
    mijn mening; als je nog even wacht dan kost het je straks veel minder stress en gedoe en kan je heerlijk van je 2 ukkies genieten, 1 met en 1 zonder luier :D

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Normaal gesproken tussen 3 en 4 zindelijk? Hoe kan het dan dat kindjes vroeger soms rond hun eerste verjaardag al zindelijk waren?

TS, ik zou lekker weer beginnen! Er bestaan wel van die boekjes over, maar die zijn toch wel voor wat oudere kindjes (die meer begrijpen, met stickertjes enzo). Ik zou hem gewoon lekker 2 keer per dag op het potje zetten, en als hij wat doet hem de hemel in prijzen. Als hij het dan echt steeds weer blijft doen, dan kun je bijvoorbeeld 3 of 4 keer per dag hem laten plassen (of vragen of hij moet) en blijft hij misschien tussendoor wel droog! Stapje voor stapje.

Ik zou zeker niet tot 3 jaar wachten omdat je niet weet of je kind er klaar voor is. Ik zou gewoon lekker ontspannen en op een vrolijke manier beginnen, en even wachten als je kind er níet aan toe lijkt te zijn!

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    ik zou in huis een pyjamabroek aandoen met een onderbroekje en up and go luier. dat is in 1 beweging allemaal naar beneden.

mbt vroeger en nu etc: er is een verschil tussen je kind zindelijk hebben en je kind droog hebben!!!

@ts succes hoor! vind het dapper en wil er nog helemaal niet aan denken, hihi...

13. Newlymom

Newlymom Actief lid

27 sep 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn zoontje is 3 jaar en 3 maanden,hij is nog steeds niet zindelijk,
    Hij houdt het droog als je hem constant op de wc zet,maar zijn hersentjes geven nog niet aan dat ie moet plassen,dus hij is nog niet zindelijk..
    Hij weet wel dat plassen en poepen op de wc moet maar zodra hij drang heeft gaat het net zo goed in de luier..
    Dus droog houden is idd niet hetzelfde als zindelijk zijn!

14. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

plurk gaat af en toe op de pot. om te wennen. plast ze is het leuk. doet ze niks ook goed.maar echt goed proberen ga ik idd pas van de zomer doen hoor. dan is ze 2,5. mooie leeftijd vind ik

15. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    daar bedoel ik dag en nacht altijd droog mee.
    dat is meestal tussen 3 en 4
    maar snap niet dat je een toppic opend als je er toch al zo zeker van bent
    dan had je beter een toppic kunnen openen over het feit dat ie bijna zindelijk is.

16. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik denk dat je het kan proberen, en dat het ook kan lukken. Het enige is, dat kindjes die zo jong zindelijk zijn, dat niet meer zijn als het 2de kindje geboren is. Door de komst van de 2de raken ze vaak zo van slag, dat ze het weer opnieuw moeten leren als de 2de er is. Dus misschine is het verstandiger om te wachten, want anders is het voor niets.

17. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0

je moet ook niet tot 3 jaar wachten met beginnen dat bedoel ik dus echt niet.
    gewoon lekker oefenen maar niet pushen
    en zindelijk tussen 3 en 4 daar bedoel ik mee dat ze ook tijdens heel druk zijn zelf aangeven dat ze moeten plassen en nooit meer ongelukjes hebben.

en vroeguhhh droeg ik een stoffen luier die zeiknat aan mijn bibsje was
    en ook ik was met 1,5 jaar zindelijk overdag.
    tegenwoordig met een luier voelen ze geen eens meer nat aan

18. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    ik heb nog maals je stukje heel rustig gelezen
    en er staat nog iets in
    jij vind dat jij steeds te laat bent
    maar als hij het echt voelt aankomen zegt hij het wel op tijd
    ik denk dat hij als hij plast of poept het pas aangeeft
    dit doe mijn dochter namenlijk ook
    mama lynnie bah zegt ze
    en dan ruik ik me een lucht

19. tulip

tulip Niet meer actief

ik wilde helemaal niet onaardig overkomen. Uit bovenstaansd stukje haal ik dat je liever niet 2 kindjes in de luiers hebt. Wat de reden daarvan ook is, dat maakt ook niet zoveel uit, of het nu te duur is of dat je het gewoon weg niet ziet zitten om 2 kindjes te moeten verschonen. Het zijn maar voorbeelden he, ik vind het ook allemaal prima, maar als je dat echt zo voelt zou dat voor mij wel een reden zijn om niet aan een tweede kindje te beginnen. Dat bedoelde ik. Als ze redelijk dicht op elkaar zitten weet je eigenlijk al dat het risico groot is dat ze beide in de luiers zitten.

Verder heb ik je stukje wel goed gelezen en bedoel ik idd wat adi zegt. Het leuk vinden wil niet zeggen dat hij het ook kan. Mijn meisje vind het ook geweldig om op het potje te plassen, maar ze heeft er nog niet zo de controle over om zindelijk te zijn.

gentle, vroeger hadden haast alle kids katoenen luiers, dat voelt veel viezer, ik denk echt dat het de reden is.
    Er zijn nu natuurlijk ook kindjes die met een jaar zindelijk zijn, maar niet elk kindje kan dat.

20. Ladydi85

Hé meiden. Goed, ik snap wat jullie bedoelen :) ik heb het er laatst ook met mijn buurvrouw over gehad. Zij is bij alle drie haar kinderen begonnen toen ze twee werden, ze waren na vier maanden dag en nacht zindelijk. Dat geeft wel hoop dat het kan.

Wat iemand hier zei: het kan zijn dat hij alles weer laat lopen als de baby komt. Dat kan inderdaad, we zullen het tegen die tijd zien. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan...:)

Deel Deze Pagina