Ik weet niet of er al eens zo'n topic is geweest, maar ik ben wel nieuwsgierig naar wanneer jullie wat hebben aangeschaft in de zwangerschap? Ik ben nog maar 10 weken zwanger en we hebben voor ons zelf nog niks gekocht. In eerste instantie wilden we na de 2e echo (als die goed was) symbolisch een pakje oid kopen maar dat is er eigenlijk nog niet van gekomen
Ja, volgens mij zijn er al wel eens soortgelijke vragen gesteld. Maar je vraag is natuurlijk heel persoonlijk.. Maar mijn antwoord; Bij mijn 1e zwangerschap was ik door het dolle heen zo blij. Helaas ging het niet goed en kreeg ik met 8 weken een miskraam. Ik had het geluk meteen weer zwanger te zijn, maar was daardoor erg onzeker en bang dat het weer fout zou gaan. Voor mij viel er niks te feliciteren voordat de eerste maanden voorbij zouden zijn. T/m de 2e echo (week 11) niemand iets vertelt en ook niks gekocht. Daarna toen alles goed ging vond ik het ook leuk om spulletjes uit te gaan zoeken. Ik was er best vroeg mee allemaal. Ik heb ook heel veel gekregen tijdens de zwangerschap. Meubels en kinderwagen hebben we aangeschaft/ besteld toen ik 4 maanden zwanger was geloof ik. Voor de 20 weken in elk geval. Het kamertje (grote spullen) stond in januari al deels klaar en Lotte is geboren eind april. Hahaha, alles lekker op tijd dus! Bij de 2e zwangerschap ging dit heel anders....... Ik merkte dat het me nu minder uitmaakte en ook nog wist dat het allemaal niet zoveel tijd kost. En tevens dat er na de geboorte ook nog een leven is waarin je spullen kan kopen en maken..... We wisten nu het geslacht niet. Maar ik houd niet van veel neutraal. Kamertje moet nu nog leuk aangekleed worden, is nog roze. Maar Daan slaapt er toch nog niet, dus maakt me niet uit. Komt nog wel. Kleertjes had ik voor eerste dagen wat neutraal. En in de kraamweek heb ik online leuke jongensdingen aangeschaft: aankleding wieg (laken/ deken), omslagdoek, kleertjes, waskussenhoes.. Ik zou zeggen; kijk gewoon lekker rond en volg je eigen gevoel in het aanschaffen van spullen. Heb je er nu al zin in, dan doe je dat. En komt het er nog niet van, ook prima toch!! Veel shopplezier in elk geval. Misschien toch 1 kleine tip; koop niet te snel spulletjes. Op dit forum als je meeleest kun je handige tips opdoen of leuke spullen tegenkomen. Jammer als je het dan al hebt maar daarna iets leukers/ fijner ziet..... (tenminste, dat heb en vind ik altijd, haha).
Ik heb mn eerste kleertjes ergens tussen de 12 en de 20 weken echo gekocht want dat is een blauw vestje en we blijken een meisje te krijgen De kinderwagen hebben we met ca 17 weken gekocht samen met mn ouders waren we toen in de stad. Het kamertje is ook zo rond de 20 weken gekocht en vanaf toen zijn we eigenlijk aan de slag gegaan, kamertje en kinderwagen hadden we, langzaam aan kleertjes en beddengoed en badgoed etc kopen. De box hebben we van mn nichtje geleend. Vorige week ( 36 weken ) toch nog maar een babyfoon gekocht en nu hebben we alles in huis. De wieg met bekleding was met ca 32 weken klaar. Nu ( Met 37 weken ) staat alles klaar en mag 't kleintje komen. Hoe moeilijk het ook is, ik zou echt voor je gevoel te lang wachten met dingen kopen. Als je nu tussen je 10 en 20 weken echo al helemaal los gaat, dan kan je straks tegen het einde van je zwangerschap, als je met verlof bent, alleen maar een pak luiers halen. En het is juist zo leuk om dan nog zo nu en dan een pakje te kunnen kopen. Ik waak er wel voor niet teveel kleertjes etc te kopen want als ik sommige kledingkasten hier op 't forum zie, zo zonde, zoveel kleertjes! Je weet nooit hoelang je kleintje in een bepaalde maat blijft! Maar zo nu en dan een pakje of een knuffeltje is natuurlijk het leukste wat er is! Hou er wel rekening mee; als jullie 't geslacht willen weten is het veeeeeeeel leuker om straks jongens of meisjes kleren aan te schaffen ipv 5 wit met beige pakjes in de kast te hebben liggen.
We hebben voor de 16 weken nauwelijks wat gekocht. Daarna zijn we de kinderwagen en andere grotere spullen gaan kopen. Iedere maand een beetje dan valt het allemaal reuze mee.
Ik wacht sowieso even tot na de 20-weken echo. Dat is gevoelsmatig, niet alleen omdat we dan weten of we voor een jongen of meisje moeten kijken, maar ook omdat ik toch bang ben dat er iets uit de echo komt. Wil dat eerst even achter de rug hebben. Nu heb ik ook makkelijk praten hoor, want heb bijna alles nog van de tweeling: kinderkamer, maxi-cosi, kinderstoel, badje etc. Moet eigenlijk alleen een kinderwagen, kleertjes en babyfoon hebben. Dus dat kan makkelijk na de 20-weken echo.
Hoihoi, Wij hebben tot nu toe met 15 weken de kinderwagen gekocht, was een mooie aanbieding en precies de wagen die we wilden hebben. Verder eigenlijk nog niks. Krijgen af en toe wel eens wat spulletjes maar hebben zelf misschien 1 romper en 1 shirtje gekocht. Wil wachten tot de echo van vrijdag, 20 weken en dan aan de slag met kamer uitzoeken, Liefs
Ik was ook zeker niet van plan om nu al van alles aan te schaffen hoor, inderdaad omdat je dan straks niks meer te kopen hebt en ook omdat die 20 weken echo zo'n grote mijlpaal is. Soms als je die uitzetlijsten ziet dan schrik ik er van, wat véél! 10 weken vind ik sowieso nog veel te vroeg om ook maar iets te kopen, behalve dat symbolische pakje/sokjes/knuffeltje dan. Gewoon een klein feestje voor ons zelf Voor de rest genieten we van wat we krijgen en al gekregen hebben. Vind het wel leuk om te lezen wie wanneer wat heeft aangeschaft, dan heb je een beetje een richtlijn van wat is gebruikelijk...
Ik heb de kinderwagen rond de 17 weken gekocht, stond op marktplaats een mooie quinny en die moest ik hebben. Was ook echt niet duur, dus maar gewoon al gekocht. Kamertje heb ik vlak na de 20 weken echo op marktplaats gekocht, was in de buurt en betaalbaar dus ook maar gelijk gedaan. verder heb ik na de 20 weken vooral kleertjes en kleine spullen gekocht, en ben ik vanaf week 24 ongeveer een uitzetlijst af gaan werken. Heb op de pc een lijst gemaakt met wat ik nodig heb. En als ik het gekocht heb haal ik het van de lijst. Ik vind het fijn om de aankopen te spreiden, zo ben je niet in 1x heel veel geld kwijt. Heb namelijk uitgerekend dat ik voor de uitzetlijst (denk aan: verzorgingsspullen/hydrofielluiers/badje/etc etc etc) toch nog zo'n 400 euro kwijt zal zijn. Nu koop ik dus elke maand wat en dan is het niet in 1x zo veel. Verder koop ik de belangrijkste spullen eerst, en dingen zoals een speelkleed/wipstoeltje/mobile etc kunnen eventueel ook nog als de kleine er is.
Ohja, en nog een aanvulling; wij hebben bekeken wat we als kraamkadootjes willen vragen. Niet op de hebberige manier, maar mn vriendinnen en schoonzussen vragen bv zo nu en dan wat we nog nodig hebben/willen als kraamkadootje. We hebben besloten het speelgoed ( Box mobile, rammelaar, speelgoedjes, boekjes, muziek dingetje ) als kadootjes te laten en de kinderbijbel krijgen we ws gezamelijk van de schoonfamilie. Ik heb bij mn vriendinnen wel aangegeven dat ze kleertjes mogen kopen, die kennen mn smaak wel, maar mn schoonfamilie en opa en oma enzo die komen echt met walchelijke kleertjes aan, dus liever speelgoed
Kamertje met week of 12 al opgehaald eerste kleertjes vanaf 16 weken (na de geslachtsecho) kinderwagen kon ik ophalen met ong 20 weken Box maandje later al neergezet (We hadden even neergezet om te kijken hoe t staat, vervolgens gewoon laten staan. Katten afleren om erin te gaan liggen. De rest van de dingetjes gewoon steeds tussendoor
Gewoon doen wat goed voelt! Wij waren vroeg met bepaalde dingen, maar ik vond het heerlijk! Voor de 12 weken hadden we de kinderwagen al besteld (aanbieding). Rondom de 12 weken de kinderkamer (marktplaats), omdat het Die Moest Worden! Met 12 weken de eerste hydrofiele luiers enzo. Met een week of 15 de box. En daarna steeds meer. En vanaf de 20 weken zijn we helemaal los gegaan op alles wat we moesten en wilden hebben!
Wij hadden met 9 weken de kinderkamer gekocht, via marktplaats. Die was gewoon zo gaaf, die moesten we hebben. Hadden die mensen nog een mailtje gestuurd waar ze hem vandaan hadden, omdat ik eigenlijk nog niet zo goed durfde. Bleek niet meer verkocht te worden en ik vond hem zo gaaf. Maar toen zei mijn zus als je hem mooi vind, waarom doe je het dan niet. Je kan hem altijd weer op marktplaats zetten als de zwangerschap niet goed gaat en je wilt er weer vanaf. En anders heb je alvast je droomkamertje. Tja, dat was ook wel weer zo. Maar gelukkig slaapt de kleine er inmiddels al ruim een jaar in. Kinderwagen enzo hebben we wat later gekocht. Met 16 weken. En pas na de 20 weken echo, toen we wisten wat het ging worden zijn we gericht gaan kijken naar kleertjes.
Kinderwagen hebben we via MP voor de 12 weken al gekocht. Mutsy (was eerder mutsaerts) Transformer.. Helemaal in nieuwstaat behalve de binnenbekleding +dekbedje etc. Ze hadden hem gekregen en er zelf ook een gekocht dus deze was dubbel. Voor 75,00 overgenomen. En de bekleding laten maken bij een naaister voor 15,00. Al 1 of 2 pakjes gekocht en een knuffeltje afgelopen weekend. Vloer voor de kinderkamer hadden we al in huis, dus ook de ondervloer maar alvast gekocht. Al bedacht wat we met de inbouwkasten willen gaan doen. (kleur verven zegmaar). Wipstoeltje met 10 weken; 5,00.. Gekregen: Sokjes, pakjes, broekje, truitje, 1 kruik, kruikenzakken, 9 hydrofielluiers (aanbieding! tja).. Schoentjes etc. Moeders worden voor de 1e keer oma dus gaan helemaal los hihih. Kinderkamer (ledikant+commode) kijken we ook nu al voor omdat we specifieke voorkeur hebben en tweedehands zoeken. Willen nl een witte babykamer met een grote commode met bovenin lades of alleen maar lades. Nou dan valt er nogal een hoop af haha.
Kinderwagen gekocht voor de 12 weken (had wel al een paar goede echos gehad) was een showmodel. Kleertjes na de 12 weken en nu heb ik alles. Babykamer enzo is allemaal niet nodig omdat het de 2e is. Zo ook de hydrofiel dingen enzo, badje e.d. Box gaan wij niet halen. Moet nog het volgende hebben:" Wipstoel, speelkleden (eigenlijk een werkende naaimachine want ik wil ze zelf maken) en dat soort dingen. Zelfs de flesjes heb ik al in huis. Komt mede ook door mijn BI dat ik alles snel af wil hebben.
Kon me dit topic nog herinneren: http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/219978-wanneer-kocht-jij.html
Ik heb mijn eerste echo gehad met 7w+2dgn. In de week daarna waren we aan het snuffelen bij de Prénatal en hebben we 2 rompertjes maat 44 gekocht. Gewoon vooral symbolisch eigenlijk. De maxi cosi's die wij wilden kwam op een gegeven moment in de aanbieding en ze gaven daar ook nog tweelingkorting. Die hebben we toen dus gekocht met een week of Met de kinderkamer en de kinderwagen wilden we wachten tot na de 20-weken echo... De kinderwagen die we wilden kwam echter tijdelijk in de aanbieding en dus hebben we die toen gekregen van mijn ouders met 17w+4dgn. Hij werd echt pas geleverd toen onze kindjes al bijna een maand oud waren. (tja 8 weken te vroeg hè ) Met de kinderkamer hetzelfde. Wat dat betreft hebben we echt geluk gehad. Die is besteld met 18w+3dgn. De boxen hebben we van mijn schoonmoeder gekregen met 22 weken. Kleertjes zijn we gaan kopen na de 20 weken echo en toen we met 26 weken 100% zeker wisten dat het jongetjes werden, werden het al snel meer kleertjes Ook alle andere dingen zijn na de 20 weken en ook veel zelfs na de 26 weken echo gekocht. Omdat we toen zeker wisten dat de babykamer wit met grijs en turkooise werd
Ik heb nog helemaal niks gekocht... Ik denk dat ik wat kleertjes zal gaan kopen na de geslachtsbepaling volgende wk en dat de rest pas na de 20wkn echo aangeschaft gaat worden!
Na de pretecho dat was met 17 weken toen wisten we dat het een meisje werd en zijn we begonnen met kleertjes kopen en een week daarna hebben we de rest gekocht (kinderkamer, kinderwagen, box, autostoeltje etc etc)
Ik denk ook niet dat wij er eerder dan 20 wk op uit gaan. Vind het eerlijk gezegd ook nogal overdreven om voor de 12e week iets te kopen, (afgezien van de marktplaats verhalen dan) als het misgaat sta je er tegenaan te kijken! En dat doet pijn. Maar praktisch gezien, wij moeten ook nog verbouwen en verhuizen dus als we het later aanschaffen kan het gelijk naar het nieuwe huis, hier echt geen plek voor hihi!!
Rond de 20ste week heb ik een wagen en een kamertje besteld. De maxicosi had ik al met 9 weken, want die was toen in de aanbieding. Heb hem daarna ook nooit meer voor die lage prijs gezien, dus dat was wel zo handig. Verder had ik een paar rompertjes en een enkel kledingsetje. Alles laten bezorgen in de 31ste week.